sražení chodci

Téměř polovina zabitých chodců umírá na přechodech. Hlavně v zimě

Téma:

O tom, že agresivita řidičů stoupá, svědčí video, zachycující šoféra, který na Rakovnicku málem srazil přecházející dítě. Naštěstí tato nehoda se obešla bez zranění, na rozdíl od skoro čtyřiceti případů v loňském roce.

První řidič zastavil před přechodem a pustil dítě. Druhý zřejmě ani nezpomalil a místo aby zastavil za prvním, předjel ho. Holčička se včas zastavila, k tragédii ale chybělo málo. O případu jsme informovali ZDE.

 

Každý příběh ale nemá šťastný konec. Loni na přechodech zemřelo bezmála 40 lidí. "Tím, že se řidič plně nevěnoval řízení vozidla či nedal přednost chodci na vyznačeném přechodu, bylo zabito celkem 38 lidí. To je 43 procent z celkového počtu usmrcených chodců," uvedl ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

 

Pozor by si měli přitom dávat hlavně sami chodci. V Česku nemají absolutní přednost na přechodech, jako je tomu třeba ve Švýcarsku nebo Nizozemsku. Chodec má přednost až tehdy, kdy naznačí, že chce skutečně přecházet - tedy vkročí na silnici, nebo mávne na řidiče.

 

"Statisticky každé tři dny zemře jeden chodec. Nejhůře je na tom Praha jako největší město. Za posledních pět let tam bylo sraženo zhruba čtyři tisíce chodců," řekl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

 

 

A případů sražených chodců přibývá hlavně teď v zimě, kdy je brzy tma. Například v sobotu na Mladoboleslavsku žena šla po silnici mimo obec a neměla na sobě žádné reflexní prvky. Srazilo ji auto a seniorka na místě zemřela.

 

Přitom by v takových případech leckdy stačilo, aby chodci byli správně vybaveni. "Člověk na sobě má mít reflexní pásek, ten je nejznámější. A pak by mohl mít kombinaci různého viditelného reflexního oblečení," radí odbornice na bezpečnost v dopravě Veronika Vošická Buráňová.

 

Chodci mají povinnost nosit povinné reflexní prvky všude mimo obec, kde není veřejné osvětlení a to nejen v noci, ale kdykoli za snížené viditelnosti - tedy i za šera nebo v mlhách. Policisté se teď chtějí na kontroly ještě více zaměřit. Ti, kteří nebudou mít na sobě povinnou výbavu, mohou dostat až dvoutisícovou pokutu.

 

 

Jedna z nejčastějších příčin dopravních nehod je nicméně nedodržení bezpečné vzdálenosti. Ministerstvo dopravy chce zavést tvrdé sankce pro řidiče, kteří nedodržují bezpečný odstup. Ten by měly měřit kamery umístěné třeba na svodidlech.

 

Podle odborníků je bezpečná vzdálenost ta, kterou auto urazí za dvě sekundy. Jenže na českých silnicích je spíš k vidění taktika a'la přilepím se a on uhne. Ministerstvo dopravy na jaře předloží vládě návrh na změnu bodového systému. Podle resortu není v současnosti bezpečná vzdálenost definována jasně.

 

V případě nákladních aut a autobusu při rychlosti 50 kmh mimo obec to bude 50 metrů a u osobních při rychlosti 80 km/h to bude 30 metrů. Pokuta za porušení může být do dvou a půl tisíc na místě a do 10 tisíc ve správním řízení. Řidič za to zároveň může "zaplatit" čtyřmi body. 

Jan Mareš, David Pik, Simona Šimková, sei TN.cz