Hledej
Drony místo světel

Úžasné vozítko! Takhle si v Audi představují off-road budoucnosti

Audi AI:TRAIL quattro - 39
Zdroj: Audi

Audi AI:TRAIL quattro je fascinující koncept. Automobilka ho prezentujen jako elektricky poháněný terénní automobil pro budoucí cestování přírodou po nezpevněných cestách. Vizionářský off-road dostal čtyři elektromotory a pochopitelně pohon quattro. Místo světel pak slouží létající drony.

Automobilka Audi ukázala svoji vizi budoucnosti. Čtyřmístné futuristické vozítko AI:TRAIL kombinuje funkci automatizované jízdy s vynikající průchodností terénem.

 

Název Trail (anglicky ”stezka“ nebo ”pěšina“) symbolizuje průzkum přírody. V interiéru proto nejsou vůbec žádné velké displeje pro přehrávání seriálů nebo zobrazování videokonferencí, jak jsme u podobných vizionářských konceptů zvyklí. Cestující se mají kochat přírodou.

 

”AI:TRAIL je náš koncept terénního vozidla s bezemisním elektrickým pohonem pro nové zážitky z jízdy mimo asfaltované silnice. Monolitické základní těleso karoserie jsme proto důsledně opatřili maximálním prosklením, abychom vytvořili intenzivní spojení posádky s okolím,“ vysvětluje šéfdesignér Audi Marc Lichte.

 

 

Vůz je vybaven čtyřmi elektromotory, systémy pro asistovanou a automatizovanou jízdu a trvalým pohonem všech kol quattro, který je pro Audi typický. Kapacita akumulátorů zajišťuje dojezd 400 až 500 kilometrů na silnicích nebo v lehčím terénu, náročný terén dojezd zkrátí zhruba na polovinu.

 

Nejvyšší rychlost na silnici je omezena na 130 km/h. Nejvyšší celkový výkon dosahuje 320 kW, maximální točivý moment je 1000 N.m.

 

Jízdní stabilitu a trakci koordinuje elektronika. Díky individuálně poháněným kolům bylo možné upustit od diferenciálů a uzávěrek. Převod je i bez vícestupňové převodovky koncipován tak, aby byl na každé kolo vždy přenášen dostatečný točivý moment.

 

Mohutné Audi AI:TRAIL s vnější délkou 4,15 metru a šířkou 2,15 metru dává jasně najevo, k čemu je určeno. Výška 1,67 metru a obrovská 22palcová kola s pneumatikami o vnějším průměru 850 mm poukazují již u stojícího vozu na excelentní průchodnost terénem. Světlá výška je 34 centimetrů, vozidlo se tak může pochlubit brodivostí více než půl metru.

 

Karoserie je vyrobena z kombinace vyspělé oceli, hliníkových povrchových panelů a kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny. Navzdory velké sadě akumulátorů se tak podařilo dosáhnout hmotnosti pouhých 1750 kilogramů.

 

Jako ve vrtulníku

 

Kabina připomíná kokpit vrtulníku - hluboko dolů protažená okna poskytují volný výhled až na zem, a to i mezi koly. Prosklené a průhledné jsou nejen příď a boční stěny, ale i téměř celá střecha.

 

Přední okno i zadní výklopné víko se dají široce otevřít. Tím se uvolní přístup k velkým odkládacím plochám s upevňovacími popruhy. V zadním nárazníku se schovává oddělený prostor pro znečištěné předměty, jako je turistická obuv, horolezecká výbava nebo mokré oblečení.

 

Boční prahy pod dveřmi, které se otevírají od sebe, jsou koncipovány jako výsuvné schůdky. Díky tomu lze snadno nakládat zavazadla na střešní nosič nebo je vykládat. Místo objemných krytů podběhů kol jsou nad čtyřmi koly umístěny pouze horizontální panely. Technika podvozku je tak viditelná i za jízdy a její činnost lze pozorovat také z interiéru.

 

Optické senzory detekují ve spolupráci s elektronicky řízeným stabilizačním systémem stav povrchu vozovky a podle toho mění tlak v pneumatikách. Snížením tlaku lze zvýšit trakci na písečném povrchu, naopak zvýšení tlaku po přejetí na asfaltovanou silnici zvyšuje jízdní stabilitu.

 

Interiér studie Audi AI:TRAIL je vybavený jen malým počtem viditelných ovládacích prvků. V první řadě jsou umístěna dvě komfortní sedadla velmi štíhlé konstrukce, vybavená čtyřbodovými bezpečnostními pásy.

 

Druhou řadu tvoří dvojice sedadel koncipovaných jako houpací síť. Textilní pruhy, napnuté v přenosném trubkovém rámu, tvoří komfortní sedáky a opěradla. Sedadla se dají vyndat a používat jako přenosný outdoorový nábytek.

 

Drony místo světel

 

Hodně inovativní je systém svícení. Místo klasických světlometů jsou pod střešními A sloupky umístěny vyčnívající zdroje světla, které mohou svítit jak do okolí, tak dovnitř.

 

Místo konvenčních tlumených a dálkových světel má vozítko celkem pět bezrotorových elektricky poháněných dronů s integrovanými jednotkami Matrix LED. Ty mohou letět před vozem a osvětlovat cestu, čímž nahrazují světlomety. Kamery na dronech poskytují na přání řidiče obraz, který je prostřednictvím WLAN přenášen na displej v kabině.

 

Drony mohou přistát na střešním nosiči nebo přímo na střeše vozidla, kde se připojí k indukční nabíječce. Jakmile AI:TRAIL zastaví, mohou také osvětlovat okolí – například během pikniku. Nebo panoramatickou střechou osvětlují interiér, pokud chtějí cestující zůstat uvnitř.

 

Drony mohou během letu vytvářet dvojici nebo skupinu až pěti létajících objektů, které poskytují ještě větší intenzitu světla. Cestující je ovládají telefonem.

 

Dalším zdrojem světla je větší kapesní svítilna, která je normálně připevněna magnetem k přední straně sedadel a slouží jako dekorační osvětlení. Díky síťovému propojení s navigačním systémem může dokonce na cestu promítat směrové symboly a textové informace a za jízdy tak pomáhat při orientaci.

 

Lze ji však také vyjmout. Do tělesa svítilny jsou integrovány tři nosné prvky, na něž lze svítilnu postavit – jako osvětlení u táborového ohně nebo světlomet pro blízké okolí. Těleso svítilny nese také několik kamer, jimiž lze zaznamenávat cestu nebo v případě potřeby natáčet videa z místa pobytu a přímo je zveřejňovat na sociálních sítích.

 

Audi na končícím autosalonu ve Frankfurtu Audi prezentovalo hned čtveřici svých vizionářských vozů. Jak si automobilka představuje autonomní budoucnost ukázaly kromě AI:TRAI také luxusní fastback bez volantu Aicon pro dlouhé cestování, městský robotický taxík AI:ME a radikální sportovní vůz AI:RACE

 

 

Studie ukazují nový koncept mobility značky se čtyřmi kruhy. Cestující by si měli v budoucnu “půjčovat” plně či částečně autonomní vozy prostřednictvím aplikace, ve které si vyberou vůz přesně pro účel své cesty a přizpůsobí si ho osobním preferencím. Audi AI je šifrou pro velký počet elektronických systémů a technologií, které využívají umělou inteligenci a řidič mají v budoucnu usnadňovat řízení a zároveň mu nabízet nové možnosti pro trávení času v autě.

 

Fotogalerie: Úžasné vozítko do terénu Audi AI:TRAIL

1
/
22
Zdroj: Audi
Audi AI:TRAIL quattro - 35

TN.cz