Hledej
Nesmyslné zlepšováky

Svorky a pásy kolem sedaček. Tak lidé v autech obcházejí signalizaci

Obcházení bezpečnostních pásů
Zdroj: CDV

Od září budou auta zase o něco “chytřejší“. Připoutat se musí i cestující vzadu, jinak přijde varovný signál. Jenže “šikovní“ Češi (a nejen oni) vymýšlejí zlepšováky jak signalizaci (ne)za pnutých pásů obejít. Experti varují před tragickými následky.

Auta vyrobená od letošního září budou muset mít signalizaci, která ohlásí i nepřipoutané cestující vzadu. Novelu předpisu EHK OSN už formálně odsouhlasila i Evropská unie.

 

Více zde:

 

Jak už to bývá, mnozí pasažéři už rovnou vymýšlejí, jak budou systém obcházet. Stejně jako to dělají už nyní se senzory zapnutých pásů na předních sedadlech.

 

 

Experti ale před takovými nápady a zlepšováky důrazně varují. Systém přece nemá cestující v autech prudit, ale zvýšit jejich bezpečnost. Pravděpodobnost smrtelného zranění v případě nehody je u nepřipoutaných samozřejmě vyšší. Z odhadů ETSC vyplývá, že kdyby 99 % cestujících v EU používalo pásy, zabránilo by se celkem 900 úmrtím.

 

“Zcela bezprecedentní jsou zjištěné situace, kdy se pasažéři vozidlech záměrně snažili obejít varovné upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy,“ říká ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřich Frič.

 

 

V Česku nemělo pás 80 obětí loňských nehod, což je víc než čtvrtina ze všech mrtvých v osobních autech. Z toho bylo 60 řidičů, 9 spolucestujících na předních a 11 spolucestujících na zadních sedadlech. Dalších 153 lidí bez zapnutého pásu utrpělo při nehodách na tuzemských silnicích těžké zranění.

 

A v řadě případů experti při vyšetřování tragických nehod našli v autech “vychytávky“, které měly obelhat systém bezpečnostních pásů.

 

 

Řdiči obchází signalizační zařízení nezapnutých bezpečnostních pásů různými metodami – mají zapnutý pás za sedadlem, zacvakávají pás spolujezdce do západky pro řidiče a vymýšlejí další podobné “zlepšováky“.

 

“Byly identifikovány také případy, kdy si byli lidé vědomi nesprávné funkčnosti bezpečnostního pásu a nedostatky se snažili různými způsoby elimininovat. Například bylo použití pásu pro řidiče nepohodlné, a tak se jej pokusil za pomoci různých metod upravit. V řadě případů se jednalo o “domácí zlepšovadla“, některé výrobky lze bohužel zakoupit,“ popisuje ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií CDV Veronika Valentová.

 

 

U dopravní nehody našli experti například svorky, s jejichž pomocí se dá pás zaseknout, aby se nenavíjel a zůstal volnější.

 

“Při ohledání interiéru vozidla po dopravní nehodě bylo identifikováno poškození pásu, které způsobilo značné ztížení navíjení pásu. Ztížená manipulace s bezpečnostním pásem byla kompenzována svorkou, která měla zamezit navíjení pásu. Následkem může být nesprávné fungování bezpečnostního pásu, které může vést ke vzniku závažnějšího poranění,“ upozorňuje CDV.

 

“Dalším produktem, který byl zaznamenán u dopravní nehody, byl Belt Clip, pomocí něhož lze pás zaseknout, aby nedocházelo k jeho navíjení. Jednalo se o podobný princip, jako u použití svorky, zde se ovšem jedná o výrobek, který lze volně koupit,“ dodává Valentová.

 

 

Nepřipoutání se bezpečnostním pásem nebo jízda na kole bez přilby bylo druhým nejčastěji evidovaným přestupkem v rámci bodového hodnocení řidičů. “V povědomí některých lidí se, bohužel, stále vyskytuje mýtus, že se ve vozidlech na zadních sedadlech není nutné poutat. Toto vychází z dnes již dávné historie, kdy vozidla nebyla vzadu vybavená
bezpečnostními pásy.“ rdodává Frič.

 

Co hrozí?

 

Kromě zranění nebo smrti hrozí nepřipoutaným cestujícím pokuta.

 

Řidičům policie za spáchání dopravního přestupku "Jízda bez bezpečnostních pásů" přičítá 3 body v rámci bodového systému. Na místě může udělit pokutu do 2.000 korun ve správním řízení hrozí sankce 1.500 – 2.500 korun.

 

 

Za ostatní nepřipoutané dospělé pasažéry řidič odpovědnost nenese. Pokutu platí ten, kdo pásy nepoužil. Šofér by ale měl posádku na povinnost aspoň upozornit.

 

Za nezletilé pasažéry už ale řidič odpovídá.

TN.cz