Ochrání motorkáře

Svodidla se znovu mění. Mají chránit životy ale je jich zatím málo

Speciální motosvodidla - 11
Zdroj: Moravskoslezský kraj / Policie ČR / ArcelorMittal
Téma:

Mají zabránit fatálním následkům nehod motorkářů. V případě pádu je ochrání před nebezpečným podjetím a hlavně před nárazem do sloupků, který často končí vážným zraněním nebo dokonce smrtí. Speciální typ svodidel teď testují na okreskách v Moravskoslezském kraji.

Není to žádná převratná novinka. Speciální svodidla jsou konstruována tak, aby ochránila motorkáře v případě nehod. Na trhu jsou už několik let, jenomže na českých silnicích se objevují jen zřídka.

 

Před lety je namontovali na pár úsecích - například mezi Ústím nad Orlicí a odbočkou Andrlův Chlum v Pardubickém kraji, v Buchlovských horách na Uherskohradišťsku či v zatáčkách mezi Blanskem a Šebrovem na jižní Moravě, kde se v roce 2010 smrtelně zranil motorkář právě o sloupek svodidla. “Doufám, že instalací nového typu svodidla v tomto úseku zvýšená ochrana motorkářů v ČR teprve začíná,“ uvedla před šesti lety policejní mluvčí Iva Šebková.

 

 

Moc se toho od té doby však nepohnulo. Teď konečně přibudou další úseky - místa, která jsou pro motorkáře nebezpečná, vytipovala Správa silnic Moravskoslezského kraje ve spolupráci s dopravní policií. Jde o 13 úseků na silnicích II. a III. třídy o celkové délce zhruba 2 kilometrů: na Bruntálsku mezi Světlou Horou a Karlovicemi, na Frýdecko-Místecku v okolí Kunčic pod Ondřejníkem a Pazderné, na Novojičínsku u Mošnova a Jakubčovic, na Opavsku mezi Hrabyní a Pustou Polomí, u Vítkova a v okolí Melče.

 

“Nehody motorkářů mívají fatálnější následky, než když se vybouráte autem. Proto na krajských silnicích zkoušíme zvýšit jejich bezpečnost doplňkovými svodidly. Zatím to vyzkoušíme na 13 problematických zatáčkách v Moravskoslezském kraji. Byl bych rád, kdybych nám motorkáři dali vědět, jestli to někomu pomohlo a kde bychom měli pokračovat,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka.

 

 

Speciální motosvodidla mají oproti těm běžným druhou spodní pásnici navíc. Motorkáři se tak v případě pádu nedostanou pod svodidla a hlavně nemohou narazit do sloupků. Právě takový náraz bývá příčinou i smrtelných zranění.

 

Úprava svodidel tak může zachránit lidské životy. Motorkáři proto iniciativu chválí. “Díky moc za každý metr!” píše jeden z nich. “Moc si toho vážíme. Vůbec by mi nevadilo přidat ruku k dílu a rád bych pomohl s montáží těchto zábran. Myslím si že nebudu jediný,” vzkazuje další.


 

 

Motorkáři by si podobná svodidla přáli na okreskách i v jiných regionech. Kraje se ale k jejich úpravě moc nemají, přestože “novinku” představily ostravské ocelárny už před lety. Za instalaci svodidel v rizikových úsecích léta bojuje i Motocyklová Asociace ČR. “Trvalo nám celkem osm let přesvědčit státní správu k instalaci,” podotýká s tím, že záleží na jednotlivých krajích, zda se pro rozmístění svodidel rozhodnou. Zatím marně jedná asociace například se Středočeským krajem.

 

 


“Instalace nových svodidel je preventivním opatřením, jehož cílem je snížení následků dopravních nehod, zejména ve vztahu k následným zraněním. V úseku rozhodně nejsou umístěna, aby umožnila jezdit motorkářům nepřiměřenou rychlostí,” upozorňuje policie.

 

Fotogalerie: Speciální svodidla chrání motorkáře

1
/
8
Zdroj: Moravskoslezský kraj / Policie ČR / ArcelorMittal
Speciální motosvodidla - 16

TN.cz