Hledej
Vidět a být viděn

Svítíte správně? Tyto servisy vám seřídí světla zadarmo! PŘEHLED

Výměna žárovky
Zdroj: Profimedia

Každé páté auto jezdí s poškozeným světlem, 40 % vozidel svítí s rozdílnou intenzitou předních světlometů a téměř polovina řidičů přiznává, že světlomety skoro nekontrolují. Přitom světla jsou pro bezpečnou jízdu zásadní, zvlášť na podzim a v zimě, kdy se dříve stmívá a viditelnost často zhoršuje déšť, sníh, nebo mlha. Nechte si raději zkontrolovat nastavení světlometů, některé servisy to v rámci speciální akce nabízejí zdarma. Podívejte se, kde je najdete.

Za snížené viditelnosti musí vozidla svítit předními obrysovými a potkávacími nebo dálkovými světly a zadními obrysovými světly. Dálková světla nesmí být použita na souvisle osvětlené vozovce, nebo pokud by mohla oslnit ostatní účastníky silničního provozu.

 

V mlze, hustém dešti nebo sněžení musí řidič použít také zadní mlhová světla. Použití předních mlhových světel není povinné. Naopak použití mlhových světel za nesnížené viditelnosti je zakázané!

 

Tak zní pravidla.

 

S jejich dodržováním v praxi to bývá horší. Mnozí řidiči totiž světlometům u svých aut nevěnují téměř žádnou pozornost.

 

A tak se nelze divit výsledkům průzkumu, podle kterých 40 % vozidel svítí s rozdílnou intenzitou předních světlometů a každé 5. vozidlo má poškozený minimálně jeden světlomet. Téměř každý druhý řidič přiznává, že osvětlení nekontroloval měsíc nebo dokonce ještě déle. Každý 9. řidič nevozí v autě náhradní žárovky…

 

 

Přitom světlomety mohou rozhodovat o životech. Řidič, který včas nevidí překážku, do poslední chvíle neví, že se má připravit na nečekanou reakci. Dobře seřízené fungující světlomety mu můžou dát vteřiny navíc, protože překážku spatří dříve.

 

A platí to i obráceně: auto, které špatně svítí, je pro ostatní velmi nebezpečnou překážkou, v mlze, dešti nebo šeru je neviditelné.

 

Co radí experti?

 

- Zvykněte si na základní rituál - před jízdou vždy zkontrolujte funkčnost světlometů, nejen čelních a směrových, ale také koncových a brzdových, případně mlhových.


- Do světlometů kupujte kvalitní a správné autožárovky a jejich výměnu provádějte vždy v páru - pokud přestane svítit jedna z žárovek, automaticky vyměníte žárovku i ve druhém světlometu.


 

- Pokud máte světlomety vybaveny manuálním regulátorem výšky světlometů, tak ho použijte před každou jízdou, při které náklad nadměrně zatíží záď vozu. Předejdete tak nepříjemnému oslňování protijedoucích vozů nebo ostatních účastníků silničního provozu.

 


- Pokud máte pocit, že nevidíte dostatečně včas dopravní značky, že nestíháte reagovat na situaci během jízdy či, situaci okolo vozovky, vždy zpomalte!



- Vždy s sebou vozte náhradní pár vhodných autožárovek (pravidlo neplatí u vozidel s xenonovými výbojkami.). Ve večerních nebo nočních hodinách budete mnohem hůře shánět náhradní žárovky. A automobil jen s jedním funkčním světlem může ve tmě působit jako motocykl.



- Pozor na automatické svícení! Světlomety se nerozsvěcí automaticky u všech vozů, proto je vždy před jízdou dobré překontrolovat, zda máte světla opravdu zapnutá. Většině vozů s automatickým denním svícením navíc svítí světla pouze vepředu, vzadu není vozidlo osvětlené. Vozidlo se tak ze zadního pohledu, například v hustém dešti stává doslova neviditelným!



- Zbytečně neoslňujte ostatní řidiče používáním mlhových světel. Užívejte mlhová světla vždy, když je to nutné. Tedy za mlhy, hustého deště nebo při silném sněžení. V případě, že tyto podmínky pominou, nezapomeňte mlhová světla vypnout. Světlo z těchto světlometů je za normální viditelnosti příliš ostré a může způsobit nepříjemné oslnění. Nezneužívejte tato světla pro zajištění silnějšího světelného toku na povrchu vozovky. Místo nesprávného použití mlhových světel za dobré viditelnosti raději zpomalte.


 


- Světlomety je potřeba nechat pravidelně, a to minimálně jednou za rok (nejlépe před zimní sezonou), odborně seřídit a zkontrolovat. Optimálně seřízené světlomety by měly maximum světla vrhat do vzdálenosti 40 m před automobilem. Čistě vymezený světelný kužel by pak měl soustřeďovat světlo 75 až 100 m před vozidlo, kde ho řidič nejvíce potřebuje pro zaznamenání překážek. Dosvit do vzdálenosti až 200 a více m je zcela optimální.

 

V rámci projektu Vidět a být viděn si tento týden (od 7. do 11. října) můžete nechat si světlomety zkontrolovat a seřídit zcela zdarma. Platí to ale jen ve vybraných servisech - tady jejich přehled po jednotlivých krajích:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Poznámka: v Karlovarském, Pardubickém, Středočeském, Ústeckém, Libereckém a Zlínském kraji se žádný servis do akce nezapojil.)
 

TN.cz