Vybíráte auto?

SUV, či kombi? Výhody a nevýhody, například při cestách na hory

Zimní cestování
Zdroj: Profimedia
Téma:

Vybíráte auto a rozhodujete se mezi kombíkem a populárním “esúvéčkem”? Zodpovědět tuhle otázku bude částečně otázkou vkusu a částečně techniky. Podívejme se na výhody a nevýhody obou kategorií. Co od aut obou kategorií čekat například v zimních podmínkách na horách?

”Jiné potřeby bude mít profesionál, který žije a pracuje na horách a jiné nároky bude mít řidič, který na hory jezdí za zimními sporty,” říká Pavel Foltýn z Auto ESA. A právě pro ty z vás, kteří často jezdíte s rodinou na hory a zároveň uvažujete o koupi ojetého vozu, máme několik tipů, které Vám pomohou se lépe rozhodnout.

 

Výhody a nevýhody SUV

 

Vozy kategorie SUV jsou stále populárnější. Vyrábějí se v kategoriích malé, střední a velké. Výhodou této kategorie je většinou vyšší světlá výška, které umožňuje zdolat vyšší nebo hlubší překážky než běžný osobní vůz. Další výhodou je vyšší pozice za volantem. Z takové pozice má řidič velmi dobrý rozhled a na vyšší sedačky se lépe nastupuje a vystupuje.

 

 

K nevýhodám patří vyšší hmotnost a větší aerodynamický odpor. Tyto vlastnosti jsou obecně důvodem k vyšší spotřebě. Pokud vozíte na střeše SUV střešní box, nemusí být nakládání a vykládání výbavy vždy pohodlné, protože střecha je vysoko. Také přepravní kapacita kufru vozů SUV s krátkým zadním převisem nebývá tak velká jako u kombíků.

 

Výhody a nevýhody kombi

 

Z hlediska spotřeby je výhodou kombíků nižší hmotnost a nižší celková výška. Benefitem je snazší manipulace se střešními nosiči a vším, co je na ně připevněno. Oproti některým vysokým vozům SUV také můžete se střešním boxem zajet do podzemních garáží, které mají obvyklou podjezdovou výšku od 190 do 210 cm. Doporučujeme si před vjezdem vždy výšku ověřit.

 

Kombíky mají obvykle větší převisy než běžná SUV a tím také větší zavazadlový prostor, který ocení hlavně rodiny s dětmi.

 

 

K nevýhodám na horách patří standardní světlá výška, která může dělat potíže například ve vyjetých kolejích ve sněhu. Mezi kombíky ale najdete i mírně zvýšené verze určené na špatné cesty opatřené někdy funkčními, ale někdy jen designovými ochrannými prvky.

 

Jaký zvolit náhon?

 

V praxi máte tři možnosti: Náhon na všechna kola, náhon na přední kola a u některých větších kombíků přichází v úvahu i zadní náhon. S pohonem kol 4x4 budete pravděpodobně na parkovištích kralovat. Nebude pro vás problém vyjet zasněženou cestu do kopce a parkovat nebo se otáčet na parkovišti, které je třeba v mírném svahu.

 

S pohonem předních kol a zvláště pokud jste naloženi vzadu, už to tak hladce nepojede. Počítejte s tím, že se vám přední kola budou častěji protáčet a do problematických partií je lépe raději nezajíždět.

 

Plně naložený kombík se zadním náhonem může podat někdy dobrý výkon, ale když jej vyložíte, představuje na zasněžených horských cestách nejhůře ovladatelnou variantu pohonu.

 

Na co nezapomenout

 

Někdy může na horách přes noc napadnout opravdu hodně sněhu. K tomu abyste se dostali z horské chaty na sjezdovku vám nebude stačit jen pohon všech kol a malá škrabka na led, která vyhoví ve městě.

 

 

Nezapomeňte přibalit lopatku na sníh, abyste si mohli připravit výjezd ze zasněženého parkovacího místa. Smeták s dlouhou rukojetí vám umožní snadno omést sníh z celého auta. V mnoha zemích Evropy za sníh na autě pokutují. Další důležitou položkou při cestě na hory jsou sněhové řetězy.

 

“Sněhové řetězy mohou na horách smazat rozdíly mezi jednotlivými druhy náhonů a dát každému vozu dostatečnou trakci na ledovce a při brzdění, kde vám ani pohon všech kol není nic platný. Řetězy se umisťují vždy na hnací nápravu a u vozů s náhonem na všechna kola se připevňují dopředu,” doplňuje Pavel Foltýn z Auto ESA.

Související témata:
TN.cz