Základní rady

STK si na vás brousí zuby: Jak se správně připravit na prohlídku?

STK
Zdroj: tn.cz / profimedia.cz

Čeká vás povinná prohlídka na stanici technické kontroly? Netušíte, jak to chodí a co byste si měli připravit? Tady je několik základních rad.

Jak probíhá kontrola na STK? Dá se poznat, jestli auto projde? Připravte se předem, pomůže vám to absolvovat technickou bez zbytečných potíží.

 

"Prohlídka na stanici technické kontroly má svá pravidla. Když víte dopředu, co vám budou kontrolovat, můžete se na to nejprve zaměřit sami. Většinu závad lze odhalit pouhým okem, sluchem nebo při jízdě. Pokud například cítíte nepříjemné vibrace při řízení, neodkládejte zbytečně návštěvu autoservisu," říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

 

Měření emisí

Než s vozem najedete na linku stanice technické kontroly, musíte absolvovat měření emisí. Většinou se nachází v areálu stanice, ale je to samostatné pracoviště, které má v mnoha případech i vlastní pokladnu. S sebou budete potřebovat velký technický průkaz.

 

Abyste prošli na měření emisí, musíte mít v pořádku motor, katalyzátor nebo filtr pevných částic. Jestliže vaše auto dlouhodobě nadměrně kouří, jeďte nejprve do servisu. Dobře vybavené servisy vám po připojení na kouřoměr předem řeknou, jak na tom vaše auto je.

 

 

Než pojedete s dieselovým autem na emise, nejdřív ho protáhněte ve vyšších otáčkách, udělejte si menší výlet, abyste zahřáli motor a z výfuku předem vyhnali usazené saze.

 

Na příjmu

Po měření emisí zaparkujte na vyhrazeném místě. Do kanceláře STK vezměte s sebou malý a velký technický průkaz a protokol o měření emisí. Po zapsání a zaplacení dostanete další pokyny. Na různých STK mají různou organizaci. Někde najíždíte rovnou do fronty k vratům a někde čekáte u auta na parkovišti na výzvu technika, že máte najet na linku. Technici na lince provádějí celou řadu úkonů. Tady jen ty, které odhalují nejčastější závady:

 

1. stanoviště - kontrolní jáma

Technik má k dispozici zařízení na kontrolu vůle v čepech a silentblocích. Z jámy dále kontroluje stav podvozku, těsnost motoru, stav výfukového potrubí a stav karoserie. Pokud vibruje volant, vaše auto při zatáčení a přejezdech vydává nezdravé zvuky, teče vám z něj olej nebo máte prasklý výfuk, na STK ani nejezděte a zamiřte místo toho rovnou do servisu.

 

2. stanoviště - kontrola geometrie

Na tomto stanovišti odhalí nepřesnosti v seřízení polohy předních kol. Pokud vám auto táhne doleva nebo doprava, bude lépe před návštěvou STK geometrii seřídit. Technik také kontroluje stav vzorku pneumatik. Minimální hloubka dezénu u letních je 1,6 mm a u zimních 4 mm. Pozor také aby souhlasil rozměr pneumatik se zápisem v technickém průkazu

 

3. stanoviště - kontrola brzd

Brzdy, které projdou tímto stanovištěm, mají dostatečnou sílu naměřenou na válcích a pracují symetricky na obou stranách vozidla. Nepodceňujte také ruční brzdu, může brzdit třeba jenom jedno kolo. Jakékoli skřípání a neobvyklé zvuky při brzdění signalizují vysoké opotřebení destiček nebo kotoučů. S opotřebenými brzdami na STK rozhodně nejezděte.

 

4. stanoviště - kontrola světel

Na tomto stanovišti vám technik pomůže seřídit případné malé odchylky v nastavení světel. Velké odchylky způsobené například nehodou nebudou tolerovány. Že máte problémy se seřízením světel, většinou poznáte: buď na vás blikají ostatní řidiči, protože je oslňujete, nebo naopak po tmě vidíte jen na krátkou vzdálenost, protože svítíte nízko. Obojí je špatně a obojí vyžaduje zásah v servisu.

 

 

Kromě toho na tomto stanovišti kontrolují povinnou výbavu. Tu nepodceňujte. Mnoho aut neprošlo technickou jen kvůli chybějícímu trojúhelníku, žárovkám nebo nekompletní lékárničce.

 

Výsledky technické prohlídky

1. Vozidlo bez závad nebo s lehkými závadami - máte vyhráno na dva roky.

2. Vozidlo s vážnými závadami - dostanete lhůtu 30 dní na odstranění a opakovanou technickou prohlídku. Můžete s vozem jezdit.

3. Vozidlo s nebezpečnými závadami - dostanete lhůtu 30 dní na odstranění a opakovanou technickou prohlídku, ale vozidlo je nezpůsobilé k provozu a nesmí na silnici.

 

 

Sledovat termín STK se vyplatí

Co všechno se může stát, když přehlédnete termín pro technickou kontrolu? "Nemusí se stát nic. Ale také můžete dostat pokutu až 10.000 korun a zákaz řízení až na jeden rok. V případě, že s autem bez platné technické prohlídky způsobíte vážnou dopravní nehodu, může vás toto "drobné opomenutí" vyjít až na miliony korun," upozorňuje Pavel Foltýn z Auto ESA.

TN.cz