Zdevastovaný trh

Šrotovné zvažují Němci i další země. Měla by ho vláda zavést také u nás?

Zahájení sériové výroby.
Zdroj: Škoda Auto
Zahájení sériové výroby.

Zavedení šrotovného může podpořit automobilový průmysl, který tvrdě zasáhla koronavirová krize. Státní příspěvek na likvidaci starého a koupi nového automobilu zvažují v Německu i dalších evropských zemích. Česká vláda o něm zatím nechce slyšet.

Na českých silnicích podle aktuálních údajů Svazu dovozců automobilů jezdí šest milionů aut. A v řadě případů jsou to hodně stará auta - v letošním prvním čtvrtletí průměrné stáří českého vozového parku poprvé přesáhlo 15 let.

 

Kvůli koronavirové krizi přitom výrazně padá výroba i prodej nových aut. V březnu se výroba aut propadla o 36,3 procenta a v dubnu budou čísla ještě mnohem horší. Téměř 90 % firem v celém odvětví bylo donuceno zastavit nebo významně omezit výrobu. Prodejci museli zavřít v polovině března a otevírali znovu teprve v pondělí. Řada z nich sice prodávala auta on-line, přes internet ale spíš paběrkovali.

 

Trh krvácí

 

“Celkově lze kvůli odstávkám v březnu a dubnu očekávat propad výroby v Česku až o 170 tisíc motorových vozidel, tedy zhruba o 12 % celkové roční produkce, toto číslo bude navíc v průběhu roku 2020 dále narůstat,“ komentuje vývoj Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

 

 

Odhadované měsíční propady tržeb jen u výrobců vozidel (Škoda Auto, Hyundai, TPCA) přesahují podle údajů AutoSAP 50 miliard korun. U dodavatelů se odhaduje pokles tržeb o zhruba 45 %, což představuje ztrátu více než 17 miliard korun měsíčně.

 

“Všechny uvedené ztráty se přitom budou s postupujícím časem dále prohlubovat. Nelze očekávat návrat k normálnímu chodu, aniž by byla přijata rychlá a robustní opatření. Proto bychom v jednáních měli pokročit od opatření podporujících zastavený průmysl směrem k opatřením, která podpoří obnovení výroby a prodeje. Nelze přitom usuzovat, že obnovením produkce finálních výrobců vozidel automaticky dochází k plnohodnotnému obnovení výroby celého automobilového řetězce,“ zdůrazňuje Wojnar.

 

Podle aktuálních průzkumů AutoSAP bylo již v březnu zhruba 15 % firem přinuceno propouštět a v průběhu dubna tuto otázku řešilo dalších 42 % firem.

 

Vloni se v Česku prodalo čtvrt milion aut, experti odhadují, že trh letos propadne o pětinu. V celé Evropě se výroba aut jen v březnu propadla o více než polovinu, nejvíce v historii.

 

Šrotovné jako lék?

 

Šrotovné je určené pro lidi, kteří zlikvidují starý vůz (například víc než deset let) a koupí si nový. Je ho zavedení by tak mohlo pomoci s omlazením přestárlého českého vozového parku a zároveň rozhýbat poptávku pro krizi, podpořit prodej aut a s tím i celý automobilový průmysl, na kterém je Česko hodně závislé (roční export automotive činí více než 920 miliard korun, to je více než pětina celkového exportu ČR).

 

Anketa

Využili byste šrotovné?

Hlasovalo 302 lidí.

 

Česká vláda ale zatím zavedení šrotovného odmítá. Podle ministerstva průmyslu a obchodu stejně většina v Česku vyrobených aut míří do zahraničí.

 

České šrotiště?

 

Za našimi hranicemi se o zavedení šrotovného už čile diskutuje. Pokud by ho zavedli v Německu a dalších zemích, mohlo by to způsobit, že se vyřazený šrot pokoutně nahrne do Česka.

 

 

“O šrotovném dnes hovoří řada členských států napříč Evropou. V minulosti se ale často stávalo, že vozidla, která byla díky tamnímu šrotovnému vyřazená z provozu v zahraničí, byla pak transportována na východ, často k nám. To pro nás znamená zhoršování stáří vozového parku, bezpečnosti vozidel, zhoršování emisí. Takže bych chápal, kdyby se rozeběhla věcná diskuse, jaká opatření přijmout v momentě, kdy to šrotovné na západ od nás bude zavedeno. A abychom nezjistili, že Česká republika z toho vyjde jako poražený,” upozornil v rozhovoru pro Seznam Zprávy výkonný šéf AutoSAP Zdeněk Petzl.

 

AutoSAP apeluje na českou vládu, aby přijala opatření, která pomohou firmám s udržením pracovních míst a schválila robustní soubor opatření pro restart výroby a trhu. Konkrétně o šrotovném ale zatím nemluví.

 

“Jakkoliv oceňujeme dosavadní kroky české vlády, které by měly pomoci i firmám v autoprůmyslu, za klíčové nadále považujeme prodloužení platnosti (kurzarbeitového) programu ”Antivirus“, spuštění programu záruk za komerční úvěry pro velké podniky či zrychlení a další dílčí úpravy v oblasti DPH. Dále navrhujeme nastavit funkční pravidla pro přeshraniční pohyb specializovaných expertů, pravidelně dojíždějících zaměstnanců a řídících pracovníků, nutné služební cesty bez povinné karantény a přijetí opatření pro restart trhu s vozidly, která nutně nemusí znamenat zásah do státního rozpočtu“ dodává Wojnar.

 

Zelené šrotovné?

 

Většina automobilek má čím dál větší obavy, že lidé i firmy začnou šetřit a nová auta přestanou kupovat. V Německu tak tlačí na zavedení šrotovného hlavně tamní největší hráči - Volkswagen, BMW a Daimler. Příspěvek na nákup automobilů by podle nich pomohl kompenzovat negativní dopady krize.

 

Mluví se o tom, zda by vláda měla podpořit jen nákupy elektromobilů či hybridů nebo zavést plošnou podporu. Podmíněný příspěvek by mohlo urychlit přechod k ekologickým motorům.

 

 

Zavedení “zeleného”příspěvku podpořil například i bavorský premiér a předseda strany CSU Markus Söder. “Je to velká šance, jak pomoci dosáhnout průlomu v oblasti pohonů šetrných k životnímu prostředí,“ vyzval Söder.

 

Hlasy volající po šrotovném už se objevily i v Rakousku. Asociace rakouských firem působících v automobilovém sektoru (VÖK) podpořila zopakování šrotovného z roku 2009. Obnovení je podle VOK "enormně důležité", protože vytvoří ekonomický impuls.

 

"Může vzniknout všeobecně výhodná situace: z ekologicko-politického hlediska se zlepší ekologická bilance vozového parku v Rakousku, spotřebitelé získají levnější nová vozidla, státu budou plynout dodatečné příjmy z daní a ekonomika dostane důležitý impuls. Na automobilovém odvětví v Rakousku přímo nebo nepřímo závisí 500.000 pracovních míst, "píše sdružení ve svém prohlášení.

 

Výše šrotovného

 

Otázkou je, jak vysoká by prémie za výměnu starého šrotu za nové auto měla být. Při předchozí ekonomické krizi  šrotovné zavedlo zhruba 15 zemí Evropy. V Německu byla v roce 2009 prémie ve výši 2500 eur (podle současného kurzu přes 68.000 korun), rakouské šrotovné dosahovalo 1500 eur (přes 40.000 korun) a na Slovensku byl příspěvek v první vlně 1500 eur a v druhé vlně 1000 eur (přes 27.00 korun) na auto.

Související témata:
TN.cz