Nanotechnologie

Speciální asfalt déle vydrží a ušetří peníze krajům. Řidiči si ho pochvalují

Lucie Cochlarová
Lucie Cochlarová
Publikováno 16. 6. 2020
Téma:

Silnice mezi Karlovicemi a Vrbnem pod Pradědem na Bruntálsku bude zřejmě odolnější. Silničáři tam loni i letos opravili cestu s využitím nanotechnologie. Asfalt by tak měl déle vydržet. Úsek odborníci pravidelně sledují a vypadá to, že se technologie osvědčuje.

Vrbno pod Pradědem je vysokohorské město, kterým projedou denně stovky kamionů a osobních aut. Hlavně v současné době, kdy kamiony sváží vytěžené kůrovcové dřevo.

 

V zimě se tam navíc cesty potýkají s nadílkou sněhu, proto jsou časté opravy silnice nezbytné. Přidáním nanosilik do asfaltu se prodlužuje jeho životnost a také by silnice měla být odolnější.

 

"Jsou to takové malinkaté kuličky, které vyplní ty mezery v asfaltu, takže tam nezateče voda, aby se to neroztrhalo v zimě. Takže to je ta největší výhoda a mělo by to prodloužit životnost o nějakých 20 až 30 procent, což znamená o tři, čtyři roky," popsal náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka (ODS).

 

"Bude odolnější vůči výkyvům teploty a vůči dynamickému zatížení," doplnil náměstek ředitele Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

 

 

Na silnici už proběhly i testy, jestli nano-asfalt vydrží. "Nerozsypalo se to, je to skutečně tak, jak to má vypadat. Za ty čtyři roky uvidíme, jestli to splňuje předpoklady, jak to mělo být," uvedl Unucka.

 

"Prozatím ano, je ten povrch kompaktnější, když to řeknu makroskopicky, ale teprve ta podrobná fyzikální analýza ukáže, jak se to chová," dodal Novák.

 

Úsek nano-asfaltu je dlouhý 1300 metrů. Pokud se osvědčí, technologii by mohli používat i v dalších krajích. Těm to navíc ušetří peníze, podle odborníků i až 20 procent za méně časté opravy.

epa TN.cz