Tvrdá kritika

Škoda míří na východ? Laciné 'dacie' vyrábět nechceme, bouří se odboráři

Výroba SUV značky Škoda v Mladé Boleslavi
Zdroj: Škoda Auto
Výroba SUV značky Škoda v Mladé Boleslavi.

Odboráři podrobili tvrdé kritice vedení mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Nelíbí se jim strategie koncernu VW, která by českou značku posunula “směrem na východ” a donutila ji vyrábět levná auta.

Strategie koncernu Volkswagen má Škodovku přinutit vyrábět levná auta a být konkurencí Dacii, napsali odboráři ve čtvrtečním vydání týdeníku Škodovácký odborář.

 

V podniku panuje kvůli budoucnosti značky nejistota. Posun “na východ” se nikomu nelíbí. ”Zapojíme se, budeme bojovat za budoucnost. Nejsme ovce, které tady jen sledují, jak nás chce někdo poškodit,“ vzkázal odborový předák Jaroslav Povšík na zasedání Podnikové rady.

 

Škodovka měla dostat na starosti přípravu nové fabriky, která by mimo jiné pomohla vyrábět model Karoq. Hledalo se pro ni místo v zemi s lacinější pracovní silou. Koncern VW se nakonec rozhodl pro Turecko, Škodovce fabriku sebral a její přípravu řeší sám. V Turecku by se měl vyrábět model Passat i Superb, případně jeho následník.

 

 

“Nechceme přijít o modely, jako je Superb, které mají dobrou marži a dělají zisky,“ dodal. “Přitom od ledna naběhnou pokuty za emise CO2, hrozí ekonomické problémy v souvislosti se cly a brexitem. Do toho nám bude házet klacky pod nohy někdo z Volkswagenu,“ kritizuje předseda Povšík.

 

Volkswagen přerozdělil role tak, že značka VW má táhnout hlavně vývoj elektromobilů, Seat dostane punc prémiové značky a Škodovka té nejlevnější, která bude produkovat laciná auta dostupná masám, podobně jako modely Dacie. ”Chceme dát našim značkám jasnější identitu,“ oznámil šéf produktové strategie skupiny VW Michael Jost.

 

A podle odborářů právě bývalý zaměstnanec Škoda Auto Michael Jost, který se stal hlavním stratégem Volkswagenu. Škodovku prý nenávidí a jde tak proti ní, napsali.

 

Vedení automobilky odbory vzkázaly, že končí s aktivním přístupem a nepodepsali dohodu o požadované vícepráci. “Nebudeme ukazovat aktivitu, když už víme, že jsme demontováni. Dlouho jsme ukazovali naši flexibilitu, naši aktivitu a nasazení. A jak je vidět, k ničemu to nevede,“ dodal Povšík. Odbory prý navíc uvažují i o dalších krocích.

 

 

Automobilka chce svoje lidi uklidnit. Přestože zatím neví, jak vyjednávání o strategii v rámci koncernu Volkswagen dopadne. VW aktuálně řeší snižování nákladů směřování jednotlivých značek a zaměření na dané trhy. “To je pravidelný úkol a přirozený postup,” vzkázal předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.

 

”Co se týče zaměření jednotlivých značek či automobilek, je to složité. Chceme mít silné značky pro silný koncern. Já doufám, že se nám vše uvnitř koncernu Volkswagen podaří odkomunikovat v náš prospěch. Ne-ztrácejme pocit, že jsme jedna velká rodina. Stále máme velký přínos, skvělé produkty a zaměstnance,“ doplnil člen představenstva odpovědný za personalistiku Bohdan Wojnar.

 

Zároveň ale připustil, že se může nová strategie podniku výrazně dotknout. ”Všichni si děláme starosti a klademe si otázku, co z toho nakonec bude, mám proto plné pochopení pro tyto obavy. Dotýká se to nás všech,“ cituje Wojnara Škodovácký odborář.

TN.cz