Základní pravidla

Silnice v době pandemie. Tyto zásady by měli dodržovat všichni řidiči

Řidič za volantem
Zdroj: Profimedia
Téma:

Karanténa a hrozba nákazy snižuje počty vozidel na silnicích, provoz je plynulejší, což svádí k vyšší rychlosti. Experti ale vyzývají řidiče, aby dodržovali pravidla a nesnižovali pozornost. Případné nehody zbytečně zaměstnají složky IZS.

Ve státech bojujících s koronavirovou nákazou lze pozorovat výrazný úbytek vozidel na silnicích, často až o desítky procent. To s sebou nese pozitivum v podobě zvýšení průměrné rychlosti vozidel jedoucích v době dopravní špičky i o více než 20 km/h.

 

Na prázdných silnicích ovšem pozornost řidičů nejednou poleví. Podlehnou falešnému pocitu, že mají vše pod kontrolou, nemůže se nic stát… a nejednou také neodolají pokušení jet rychlostí nad povolený limit. Navíc v době, kdy je nadprůměrně teplo a panuje slunečné počasí, povrch silnic je suchý.

 

“Minimální provoz také může vést k tomu, že se kromě řízení budou věnovat činnostem, které jsou pro jedoucí řidiče rizikové. Telefonování, čtení a psaní esemesek, brouzdání po internetu. To však může být velmi ošidné, snadno může dojít k vážné dopravní nehodě, která zbytečně zaměstná policisty, zdravotníky a nejednou i hasiče,“ říká Roman Budský, předseda expertní rady Platforma VIZE 0.

 

 

 Na silnicích by měli všichni účastníci silničního provozu dodržovat všechny zásady bezpečného chování. Mezi ty hlavní patří:

 

·       ODSTUP: Tak jako dodržujeme odstup 2 m mezi sebou z důvodu eliminace rizika nákazy, dodržujme i bezpečný odstup mezi vozidly. Pamatujme na pravidlo 2 sekund.

 

·       POZOR NA DĚTI: Ve školách se neučí. Řada malých dětí se tak bude přes den pohybovat po silnicích bez doprovodu svých rodičů. Je třeba jim připomenout zásady bezpečného chování v silničním provozu, ovšem i řidiči musí s jejich zvýšenou přítomností počítat.

 

·       RYCHLOST: Menší provoz svádí k rychlejší jízdě. Dbejme za každé situace na dodržování rychlostních limitů.

 

·       ÚNAVA: V současné krizové situaci je řada řidičů nákladních automobilů a dodávek přetížená, zásobování je prioritou. Prioritou ale musí zůstat i jejich bezpečná jízda, aby svůj náklad v pořádku dovezli do cíle. Je potřeba dodržovat povinné přestávky a předcházet únavě a mikrospánku.

 

·       PŘEDVÍDAVOST: Lidé se ocitli v situaci, která tu ještě nebyla, řeší řadu nenadálých problémů a situací. Počítejme s možnými chybami druhých. Nejen motoristů, ale i chodců a cyklistů.

 

·       ZÁCHRANÁŘSKÁ ULIČKA: V případě, že vznikají kolony pomalu jedoucích či dokonce stojících vozidel, pamatujme na umožnění průjezdu zdravotnických, policejních a hasičských vozidel. To platí nejen na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla.

 

·       ZÁZNAM O NEHODĚ: Když už se nehoda stane, zachovejme chladnou hlavu a posuďme, zda je potřeba ve všech případech volat Policii ČR. U menších nehod bez zranění stačí pečlivě vyplnit evropský formulář Záznam o nehodě a nezatěžovat tak policisty výjezdem k nehodě. Řádně vyplněný formulář je nezbytným podkladem pro pojišťovnu.

 

Vážné dopravní nehody zbytečně zaměstnávají policisty, zdravotníky i hasiče. Bohužel v době, kdy je integrovaný záchranný systém i celé zdravotnictví vystaveno enormní zatěžkávací zkoušce v souvislosti s probíhající koronavirovou pandemií.

 

 

”Péče o jednoho zraněného v důsledku dopravní nehody často zaměstná až desítky zdravotníků. Vážně zranění pak vyžadují náročnou dlouhodobou nemocniční péči. Zbytečně blokují kapacitu zdravotníků i nemocniční lůžka, které aktuálně mohou mít jiné využití. Zaručenou prevencí vzniku takových nehod je dodržovat příslušná pravidla a také počítat s možnými chybami druhých. Silnice je společenské prostředí, kde se obrazně řečeno dnes a denně setkáváme všichni. Víc něž kdy jindy bychom teď měli dodržovat základní zásady slušného chování a ohleduplnosti,“ uzavírá Roman Budský.

 

Související témata:
TN.cz