velké škody

Silnice je po opravě znovu plná děr! Kvůli špatné technologii

Téma:

Podle silničářů přibývá případů, kdy jsou nově postavené nebo opravené silnice velmi rychle znovu v dezolátním stavu. Často přitom za to mohou špatně použité technologie při jejich výstavbě nebo za to může chyba stavebních firem. Problémy teď musí řešit třeba na Vysočině.

Propadlá vozovka, praskliny a další závady - nedávno opravená silnice vypadá spíše jako tankodrom. Přitom dělníci odtud odešli jen před pár dny. Už teď je ale jasné, že se tam brzy vrátí a řidiče tak budou během prací opět zdržovat dlouhé kolony.

 

Jedná se o opravený úsek u Želetavy na Třebíčsku na hlavním tahu z Jihlavy na Znojmo. Ředitelství silnic a dálnic tam řeší problémy opakovaně. Nic ale zatím nepomáhá. "Prakticky po opravě se projevily zlomy trhliny," řekl Jan Rýdl, mluvčí ŘSD.


Dělníci budou muset nejspíš celý úsek znovu vybagrovat a jít se stroji ještě hlouběji do země. Opravy se tak ale prodraží a samozřejmě prodlouží. Kdy se s nimi začne a kdo je zaplatí - ale není ještě rozhodnuto.

 

Podobný problém řešili nedávno silničáři i u Nového Veselí na tahu z Jihlavy na Žďár nad Sázavou. Vinou špatné emulze nový asfalt po dodělání extrémně klouzal - celý tří kilometrový úsek se proto musel předělat.

 

 

"Emulzi už jsme vyreklamovali a ještě po nich budeme chtít náhradu škod," řekl Libor Joukl, náměstek ředitele KSÚS Vysočina. Částku asi milión a půl chtějí silničáři po polském dodavateli vymáhat třeba i soudně.

 

Silnice mezi Karlovicemi a Vrbnem pod Pradědem na Bruntálsku bude zřejmě odolnější. Silničáři ji totiž opravují s využitím nanotechnologie. Asfalt by měl déle vydržet, a tím pádem vyžadovat méně oprav. Jde o testovací úsek. Pokud se nový asfalt osvědčí, mohl by se rozšířit i do dalších měst v kraji.

 

"Řidič nadávají, i když je cesta rozbitá, ale i když se cesta spravuje a našim cílem je prodloužit ten interval těch oprav, aby se nemuselo spravovat tak část," řekl Jakub Unucka, Náměstek hejtmana (ODS).

 


Přidáním takzvaných nanosilik do asfaltu se zvýší odolnost silnice a zpomalí se stárnutí asfaltu. "Do té vrchní vrstvy asfaltu se nasype, pár takových malinkatých kuliček - 6 procent, ty by měly vyplnit ty mezery v tom asfaltu," dodal Unucka.

 

Vylepšená asfaltová směs by měla zaručit, že bude cesta odolnější vůči vodě, chemickým posypům i zátěži nákladní dopravou. Nanotechnologie je sice dražší než běžné opravy, v nákladech se to ale prý vrátí.
 

mik TN.cz