Elektrická budoucnost?

Šéf technického vývoje Škodovky řekl, co bude se spalovacími motory

Škoda představila nový Kodiaq RS - 22
Zdroj: Škoda Auto

Jaká je budoucnost spalovacích motorů? S benzínem ani naftou nekončíme, naznačuje Christian Strube, člen představenstva automobilky Škoda pro technický rozvoj. Podle něj budoucnost motorismu nepatří jednomu řešení, ale ekologicky šetrnému a smysluplnému mixu variant.

Malá Škoda Citigo a limuzína Superb jsou první vozy mladoboleslavské Škodovky, které dostaly pod kapotu elektromotor. CITIGOe iV je první čistě elektrické auto, Superb iV vyjel jako plug‑in hybrid.

 

Škoda Auto dál investuje do vývoje elektromobilů, zároveň se ale rozhodně nevzdává benzínových ani dieselových motorů. Šéf technického vývoje Škodovky Christian Strube připouští, že nasazení vozů s plně či částečně elektrickým pohonem souvisí hlavně s přísnými emisními normami, které musí automobilky splnit, jinak je čekají vysoké pokuty.

 

 

“Cílů dohody o změně klimatu můžeme dosáhnout pouze pomocí elektromobility. Čistě elektrická vozidla jsou v tomto ohledu nejefektivnější, výrazně nižší emise CO2 ale umožňují také plug-in hybridní modely, skvělý je rovněž mild-hybridní systém. Naši modelovou řadu uzpůsobíme podle toho,” říká člen představenstva Škoda Auto v rozhovoru pro internetový magazín Škodovky.

 

 

Zároveň se ale automobilka nehodlá vzdát spalovacích motorů. “Budou ještě nějakou dobu hrát důležitou roli v mixu pohonů. Budeme samozřejmě co nejintenzivněji pracovat na tom, aby naše benzinové a naftové motory pracovaly ještě účinněji,” vzkazuje Strube.

 

 

Škodovka se musí řídit poptávkou. “Ačkoli stoupá podíl elektrických automobilů, dává řada zákazníků stále ještě přednost vozidlům se spalovacími motory. Nesmíme rovněž zapomínat, že spalovací motory nám vydělávají peníze, které nám umožňují vyvíjet elektromobily,” připouští šéf technického vývoje Škodovky.

 

“Každá technologie se kromě toho hodí pro jiné použití kvůli svým specifickým výhodám. Pokud potřebuji vozidlo s pohonem na čtyři kola, velkým dojezdem a vysokým točivým momentem a také chci používat přívěs, pak je vhodný naftový motor. Ve městě nabízí malý benzinový motor s hybridním pohonem výhody každému, kdo nemá možnost nabíjení,” dodává Strube.

 

Škodovka dokončuje vývoj prvního elektrického crossoveru Enyaq, terý bude vycházet ze studie Vision iV a zároveň bude prvním sériovým vozem české automobilky postaveném na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB) koncernu Volkswagen.

 

 

Do konce roku 2022 chce automobilka vyslat na trh celkem 10 modelů s různým stupněm elektrifikace. Cílem je, aby elektromobily a hybridy měly v roce 2025 zhruba čtvrtinový podíl na všech prodaných vozech značky Škoda.

 

“Elektromobilita vyžaduje speciální nové technické dovednosti v mnoha ohledech. Například v oblasti pasivní bezpečnosti. Nikoli proto, že by byla nehoda elektrického vozidla nebezpečnější než automobilu s benzinovým motorem, nýbrž proto, že čistě bateriové vozidlo se musí konstruovat úplně jinak. Baterie sahá přes celý podvozek, což má vliv na chování při nárazu. Testujeme nové scénáře havárií, různé rychlosti a další komponenty. V této souvislosti jsme se intenzivně připravovali na speciální technické požadavky čistě bateriových elektrických vozidel a dále jsme rozšiřovali svoje schopnosti,” popisuje Christian Strube.

Související témata:
TN.cz