Hledej
pokrok v bezpečnosti

"Sedadlo smrti" už nemusí být vpředu, ukazuje nová studie

Crash test
Zdroj: Profimedia

Spoustu lidí se setkalo s názorem, že je na tom spolujezdec v rámci bezpečnosti nejhůře, místě vedle řidiče se občas přezdívá sedadlo smrti. Nová studie ale poukazuje na to, že se mnohem vážněji při čelním střetu mohou zranit lidé jedoucí vzadu. Důvod je vcelku prostý.

Dřívější studie potvrzovaly, že jsou zadní sedadla pro cestující bezpečnější, než je přední sedadlo spolujezdce. Nyní se ale ukazuje, že už to zdaleka nemusí být pravda. Studie organizace Insurance Institute of Highway Safety (IIHS) se podívala na bezpečí lidí cestujících na zadním sedadle a výsledky mnohé překvapily. Zadní cestující na tom po nehodách bývali hůře, než na tom byli lidé cestující vpředu.

 

Vysvětlení je podle IIHS jednoduché. Bezpečnosti řidiče je věnována velká pozornost, například zavedení airbagů vedlo k výraznému zlepšení. Bezpečnost cestujících na zadních sedadlech ale v posledních letech zaostává, protože jí není věnována taková pozornost.

 

Lidé, kteří cestují vzadu, jsou často při čelním nárazu odkázáni na bezpečnostní pás, mnohdy je ale síla nárazu natolik velká, že je samotný pás příčinou výrazného poranění hrudníku. Vpředu ale tělo udrží ve správné poloze airbag, který také pojme část síly nárazu. Dále jsou vpředu často využity bezpečnostní pásy s předepínači a také omezovači síly. Ty ale podle studie vzadu být vždycky nemusí.

 

Studie byla založena na porovnání 117 čelních nehod, při kterých cestující na zadních sedadlech utrpěli velmi vážná zranění či zemřeli. Nutno podotknout, že se jednalo o situace, kdy nebyly využity další bezpečnostní prvky, jakým je například dětská sedačka. Nejčastěji utrpěli lidé zranění hrudníku, zranění hlavy je až na druhém místě. Ve většině případů byli zadní cestující zraněni mnohem vážněji než ti, co cestovali vpředu.

 

 

Institut nenavrhuje řešení, jak zvýšit bezpečnost i na zadních sedadlech, ale doufá, že studie na problematiku stagnující bezpečnosti poukáže. "Jsme si jisti, že výrobci automobilů najdou způsob, jak tento problém zadních sedadel vyřešit, jako se to povedlo u předních sedadel," uvedl prezident IIHS David Harkey.
 

klma TN.cz