Posuďte sami

Řidič MHD jel na červenou! Ohrozil cestující, nebo se to dá tolerovat?

Téma:

Také občas jezdíte na oranžovou či dokonce na červenou? Může si to dovolit řidič autobusu MHD? Zaslouží si tvrdý trest, nebo byste takovou chybu tolerovali? Podívejte se na závěry a posuďte sami.

Řidič natočil autobus MHD, jak si to sviští napříč jednou z křižovatek v Havířově na červenou. “Bezpečnost některým havířovským řidičům MHD bohužel nic neříká,” okomentoval svoje záběry z úterního odpoledne na sociální síti. A rozpoutal bouřlivou debatu.

 

Část lidí řidiče autobusu číslo 434 odsuzuje:

 

"Ten, co si říká profesionál, je u mně hlupák a hazardér který ohrožuje nejen sebe, ale i cestující v autobuse."


“Má přizpůsobit rychlost tak, aby mohl bezpečně zastavit na červenou. A ne jezdit stylem: "když přidám, tak to stihnu."


"Oni tak jezdi poměrně často… nejednou sem musel na zelené brzdit, protože si to svištěl na červenou…"


"Před červenou je ještě oranžová. Tak takové řeči žeby to musel prudce zabrzdit je nemístné."


"Kdyby se něco stalo a on usmrtil nedejbože některé cestující, tak by mě zajímalo, jestli by tak hazardoval nadále s lidskými životy!!!!"

 

A pak je tu druhý tábor, který řidiče hájí:

 

"Kdyby na to dupl, nedělá víc škody, než kdyby to projel. Takže jo, určitě věděl, že tam semafor je, ale bezpečnější to bylo určitě projet."


"Má delší brzdnou dráhu a hlídá si samozřejmě cestující. Nehodí se to. Takže nejspíš to chápu. Ale po intenzivním sledováním jsem si všiml, že ta červená asi byla vážně dříve. By to stihl ubrzdit."


"Když člověk ví, co si může dovolit, nevidím problém. Troufám si říct, že je to i tento případ."


"Vy jste nikdy na červenou neprojel? Prostě možná tomu zrovna nevěnoval pozornost a všiml si, až už by bylo pozdě."


"Nechci ho hájit, udělal chybu, ale stává se to, jsme jen lidi. Dopadlo to dobře, nikomu se nic nestalo a dál bych to nerozebíral."

 

Když se pozorně podíváte na záběry (video v úvodu článku), je vidět, že autobus vjel do křižovatky opravdu až ve chvíli, kdy už na semaforu svítila červená. Dokazuje to i snímek pořízený z originálního videa:

 

 

A zákon zní celkem jasně:

 

…signál s červeným světlem "Stůj!" povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou "Příčná čára souvislá", "Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!" a "Příčná čára souvislá s nápisem STOP", a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením…

 

Povinnost zastavit má řidič už ve chvíli, kdy na semaforu svítí oranžová (v zákoně žlutá):

 

…signál se žlutým světlem "Pozor!" povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou "Příčná čára souvislá", "Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!" a "Příčná čára souvislá s nápisem STOP", a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením…

 

Důležitá je ale i další část:

 

…je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě.

 

Mezi změnou signálu je prodleva zpravidla dvě až tři vteřiny - standardně má oranžové světlo při přechodu ze zelené na červenou tři vteřiny. Řidičům by to mělo dát dostatek času na to, aby zareagovali a zastavili. "Čas by měl průměrnému řidiči stačit na zpomalení a zabrzdění vozidla za předpokladu, že zachovává padesátikilometrovou rychlost. Průměrně reakčně schopný řidič by měl za tento čas zastavit vozidlo u křižovatky těsně před tím, než padne červená," uvedl pro Český rozhlas dopravní psycholog Karel Havlík.

 

Anketa

Měl by řidič MHD za svou chybu pykat?

Hlasovalo 500 lidí.

 

Jenomže je něco jiného zastavit osobní auto a rozjetý autobus plný lidí. Při rychlosti 50 km/h mohou být dvě nebo i tři vteřiny málo, prudké brzdění by pak mohlo způsobit pád a zranění některých cestujících. Pak samozřejmě záleží na okolnostech a vyhodnocení situace.

 

Odborníci každopádně upozorňují, že řidič by měl jezdit tak, aby stihl zareagovat, a přizpůsobit styl jízdy i rychlost podmínkám na silnici a vozidlu, které řídí. Už při oranžové by měli vyhodnotit situaci, jestli je bezpečnější brzdit nebo ještě projet. Při červené už je na to pozdě.

 

 

"Stačí jezdit defenzivně. Přibližuji se ke křižovatce a měl bych počítat s tím, že padne oranžová, takže nezvyšovat před ní rychlost a jet plynule. Tak, abych dokázal zastavit, nebo abych ještě stačil projet," říká dopravní expert Robert Vacek.

 

Řada řidičů však dělá úplný opak - jakmile spatří oranžovou, přejdou do ofenzivy a sešlápnou plyn...

 

Podle policejních statistik se vloni stalo přes 500 nehod právě kvůli tomu, že řidič nerespektoval červenou na semaforu, 223 lidí při nich utrpělo lehké zranění, 10 bylo zraněno těžce a dva lidé zemřeli.

 

Zákon nerozlišuje, zda řidič nezastavil úmyslně nebo kvůli nepozornosti nebo nedbalosti. Pokud vjede do křižovatky na červenou dopouští se přestupku, za který hrozí 5 trestných bodů a pokuta 2.500 korun na místě nebo až 5.000 ve správním řízení. Jestliže přestupek během jednoho roku spáchá víckrát, může přijít až na 6 měsíců o řidičák a také pokuta může být vyšší..

 

Ministerstvo dopravy zvažuje, že sankce za jízdu na červenou v rámci novelizace bodového systému ještě zpřísní. Trestných bodů by bylo šest a pokuta dokonce až 25.000 korun.

 

 

Další novinkou mohou být blikající semafory - zelená by se tři vteřiny před koncem svého intervalu rozblikala a upozorňovala by tak řidiče, že přijde změna signálu. Takové semafory fungují například v Rakousku, u nás se novinka zatím testuje:

 

TN.cz