Hledej
Proč neprověřují?

Řada bazarů o prověření historie aut nestojí. Skrývají nekalé praktiky?

Asociace prodejců ojetých automobilů na konci srpna tvrdě zakročila proti vlastním členů - většinu z nich vyrazila. Vzkaz byl jasný - většina prodejců ojetin v Česku porušuje pravidla férového obchodu. Teď se ke kritice přidává i společnost Cebia, která se zabývá prověřováním původu a historie vozidel.

Stáčení tachometrů, neuvádění skutečného roku výroby či zatajování havárií. Právě tyto nekalé praktiky na trhu s ojetými auty způsobily, že Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA) k 1. září vyřadila většinu svých členů.

 

Proti podvodům se lze bránit prověřováním historie vozidel. V Česku jsou však informace o servisních kontrolách v neveřejných databázích. “Každý prodejce má možnost historii vozu prověřit. Někteří ale o to záměrně nestojí,” vzkazuje společnost Cebia, která se prověřováním historie zabývá. Samozřejmě má na ověřování historie sama zájem, většina jejích služeb na prověřování vozů je placená.

 

Někteří prodejci historii prodávaných vozů samy neprověřují a neumožňují to ani klientům - neuvádí (celý) VIN kódu vozidla přímo v inzerátu, či ho odmítají sdělit jej na dotaz zákazníka. Může se jednat o znamení, že prodejce nechce, aby si klient prověřil historii vozu, protože právě VIN vozidla k tomu potřebuje.

 

 

Prodejci aut tvrdí, že kontrola vozidel není jednoduchou, ani levnou záležitostí. Žádají změnu zákonů, která by jim umožnila dostat se k datům zdarma. "Přivítali bychom, kdyby na nás ministerstvo dopravy neházelo jenom samou špínu, kdyby třeba oslovila pojišťovny a servisy a udělali nějakou veřejnou databázi, odkud bychom mohli čerpat data," řekl nedávno TV Nova majitel autobazaru Tomáš Brejla.

 

“Je zarážející, že v reportáži na TV Nova někteří prodejci v reakci na odhalení nekalých praktik na trhu tvrdili, že je pro ně prověření vozu nedostupné a požadují jej zcela zdarma bez ohledu na skutečnost, že se jedná o soukromé podnikající subjekty,” reaguje Cebia.

 

Zmíněnou reportáž najdete zde:

 

 

Běžný zákazník platí za prověření jednoho vozu 499 korun. “Registrovaní klienti, především prodejci aut, autobazary a likvidátoři pojišťoven, mají vzhledem k vysokému počtu dotazů velké množstevní slevy,” doplňuje Cebia s tím, že správa a údržba systému přináší náklady a už jen kvůli tomu nemůže být výpis z historie vozidla bezplatný.

 

”U určitého procenta prodejců, kteří odmítají zaplatit za prověření historie vozu, jde ve skutečnosti o výmluvu sloužící k zastírání nekalých praktik. Jednoduše řečeno, řada prodejců o prověření historie vozu nestojí, neboť vědomě prodávají vozy se stočeným tachometrem či zatajenými haváriemi, aby zvýšili své zisky,“ tvrdí šéf Cebie Martin Pajer.

 

“Na ojetém vozu vydělá prodejce odhadem v průměru 15 tisíc korun, zaplatit za prověření vozu je tedy v jeho možnostech a mělo by to být i v jeho zájmu, neboť seriózní prodejce by měl udělat vše pro bezpečnost svého klienta,“ doplňuje Pajer.

 

V asociaci autobazarů zbylo po čistce z téměř 90 prodejců jen 12 členů. "Raději to budeme dělat s 10 poctivými, než se 150 nepoctivými. Přejeme si, aby pro zákazníka bylo to, že je členem asociace, určitá garance," vysvětlil tvrdý krok předseda asociace Petr Přikryl. “Úkolem APPAA je především zvyšování transparentnosti na trhu ojetých vozidel. Nemůžeme proto akceptovat, aby členy byly subjekty, které tuto filozofii nesdílí.“

 

 

Za auto se stočeným tachometrem zaplatí kupující v průměru o 20 procent více, než by mělo stát v případě, že by tachometr stočený nemělo. To, jak velký vliv má hodnota nájezdu na cenu vozu, závisí především na jeho stáří, konkrétním modelu a na tom, o kolik km byl tachometr stočený. Například pětiletá vozidla ze segmentu malých a mini mohou být při stočení o 100 000 km dražší i o třetinu proti jejich skutečné hodnotě.

 

 

Stočené tachometry nejsou však jediným nešvarem při prodeji ojetých aut: 99 % inzerátů uvádí, že vozidlo nebylo havarované. Ve skutečnosti má škodní událost v průměru 25 % pětiletých aut, v případě desetiletých aut je škodní událost v průměru u 60 % z nich. Může jít o banální výměnu čelního skla, ale také o velkou či dokonce totální havárii. Ekonomická škoda, která vznikne kupujícímu, může jít až do desítek tisíc korun i více v závislosti na poškození, značce, modelu a stáří vozu.

 

Roku 2016 zákon stanicím technické kontroly nařídil zaznamenávat stavy tachometrů při prohlídkách vozidel. Od loňska pak za stáčení tachometrů hrozí tučné pokuty. Za nelegální změnu záznamu je možné fyzické i právnické osobě uložit pokutu až 500 tisíc korun.

TN.cz