Tvrdé zkoušky

První crash testy nové Octavie. V čem uspěla a kde má slabiny? VIDEO

Téma:

Nová Šoda Octavia prošla nárazovými zkouškami Euro NCAP. Absolvovala řadu čelních i bočních nárazů i testy asistenčních systémů. A získala plný počet pět hvězd. Výborně si vedla hlavně v ochraně dětských pasažérů, v čem naopak body ztrácela?

Nová generace Octavie dostala od nezávislého sdružení European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) pět hvězd za bezpečnost, stejně jako před tím škodovácké modely Kodiaq, Karoq, Kamiq a Scala.

 

Ochrana dětí: 88 %

 

Mimořádně dobře si čtvrtá generace bestselleru značky škoda vedla v oblasti ochrany dětských pasažérů. S 88 % bodů se umístila mezi špičkou všech testovaných vozů. “Při čelním nárazu byla ochrana všech kritických částí těla dobrá pro obě figuríny, kromě krku desetileté figuríny, jejíž ochrana byla slabší. Při nárazu na boční bariéru byly všechny kritické oblasti těla dobře chráněny a v této části hodnocení získala Octavia maximální počet bodů,” píše v hodnocení Euro NCAP.

 

Ochrana dospělých: 92 %

 

Crash testy ukázaly i slušnou ochranu dospělých členů posádky. Octavia za ní dostala 92 % z maximálně možných bodů, což je o něco méně, než dostávají nejlépe hodnocené modely (nad 95 %). “Hodnoty ukazují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče a spolujezdce. Úroveň ochrany je na podobné úrovni pro cestující různých velikostí a sedící v různých pozicích,” uvádí Euro NCAP. Slabší byla ochrana hrudníku pasažérů vzadu při čelním nárazu do pevné bariéry a také při bočním nárazu do sloupu. Jinak je hodnocení pozitivní.

 

 

Ochrana chodců a cyklistů: 73 %

 

Při zkouškách se hodnotí i to, jak je vůz (ne)bezpečný pro ostatní účastníky provozu. Jak si vede při rozpoznávání chodců a cyklistů, jak dokáže zabránit srážce v kritických momentech a jak rozsáhlá zranění by mohl chodcům či cyklistům způsobit v případě, že by bezpečnostní systémy střetu nezabránily. Octavia v této oblasti získala spíš průměrných 73 % bodů, třeba Scala má o 8 % více.

 

 

“Kapota poskytovala převážně dobrou nebo přiměřenou ochranu hlavě zasaženého chodce, horší výsledky ale byly zaznamenány u silnějších sloupků čelního skla. Nárazník poskytoval dobrou ochranu nohou chodců a ochrana pánve byla také obecně dobrá. Systém AEB v Octavii dokáže detekovat zranitelné účastníky silničního provozu, jako jsou chodci a cyklisté, i jiná vozidla. V testech byla reakce systému na cyklisty dobrá a na chodce přiměřená, ve většině případů bylo kolizím zabráněno nebo byly zmírněny,” popisuje hodnocení. Oktávka drcla do figuríny chodce při dobržďování z rychlosti 60 km/h a “ustřelila” ji nohu, jak je vidět ve videu z testů v úvodu článku.

 

Asistenční systémy: 79 %

 

Při hodnocení asistenčních systémů dostal nová Octavia 79 % bodů, což je v porovnání s konkurencí slušný výsledek. Nová generace má jako vůbec první škodovka asistenty pro vyhýbání, odbočování nebo varování při vystupování z vozu. Ve městě varuje Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů opticky, akusticky a lehkým přibrzděním před možnou kolizí a v případě nutnosti začne i automaticky brzdit. Side Assist až na vzdálenost 70 metrů ukáže, že se zezadu blíží nebo v mrtvém úhlu jede jiný vůz. Na dálnicích a rychlostních silnicích tak účinně pomáhá zabránit nehodám.

 

 

Pokud se to navzdory všem asistenčním systémům nepodaří, připraví proaktivní ochrana posádku a vůz na střet, aby se zmírnily následky kolize. Posádku při nárazu chrání až devět airbagů, mimo jiné kolenní airbag řidiče. Po nárazu vůz zastaví multikolizní brzda a zabrání tak nekontrolovanému pokračování v jízdě.

 

Podle hodnocení fungovala detekce ostatních vozidel spolehlivě i při vyšších rychlostech na dálnici a dobře si vedl i systém udržující vůz v jízdním pruhu.

 

Škoda Octavii díky pětihvězdičkovému hodnocení prezentuje jako jeden z nejbezpečnějších kompaktních modelů na trhu. ”Intenzivně pracujeme na dalším zlepšování aktivní a pasivní bezpečnosti a na neustálém zvyšování ochrany účastníků silničního provozu. Všechny naše nové modely dosáhly v uplynulých letech v tomto nezávislém referenčním hodnocení bezpečnosti na nejlepší možný výsledek, což nás velmi těší,” říká člen představenstva Škody Auto za oblast technického vývoje Christian Strube.

 

 

Euro NCAP je sdružení ministerstev dopravy, automobilových klubů, svazů pojišťoven a výzkumných ústavů z osmi evropských zemí, založené v roce 1997. Konsorcium má sídlo v belgické Lovani (Leuven). Provádí bezpečnostní testy aktuálních modelů automobilů a hodnotí jejich aktivní a pasivní bezpečnost. V uplynulých letech se testy postupně zpřísňovaly a nyní zahrnují několik scénářů kolizí. Zatímco dříve se hodnotily výhradně výsledky nárazových testů, nyní se do výsledku stále výrazněji promítá právě i hodnocení aktivních bezpečnostních systémů a asistenčních systémů.

TN.cz