Hledej
Padají i ceny

Prodej "nafťáků" vytrvale klesá. I kvůli zákazům vjezdu do měst

Prodeje vozidel s naftovými motory od začátku roku vytrvale klesají. A to jak nových, tak ojetin. Důvodem nižší poptávky je mimo jiné i zákaz vjezdu starších vozidel s naftovým motorem do center vybraných německých měst.

Podle odborníků jsou ale takové obavy zbytečné, do širšího centra se i po uplatnění zákazu dostanou auta s rokem výroby 2005 a mladší.

 

Německo v únoru umožnilo zakázat vjezd aut s dieselovými motory do měst. Od té doby tam jejich prodeje i ceny klesají. Stuttgart nebo Mnichov toho využily a do jejich center se dostanou nanejvýš 4 roky stará naftová vozidla, omezení se pak týká i širšího okolí centra. Tam už se dostanou diesely jen pokud mají emisní normu alespoň Euro 4.

 

Zájem o diesely klesá kvůli zákazu nejenom v Německu, ale i v Česku. Lidé prý mají obavy z aktuálního omezování jejich provozu. V Česku se cena bazarových naftových vozidel propadla od začátku roku o 5 až 10 procent. S dalším pádem cen se prý ale nepočítá.

 

Podle odborníků není nutné mít z provozu starších naftových vozidel obavy. V Česku omezení téměř neexistují a do širšího centra německých měst se dostanou i 13 let staré ojetiny.

 

 

"Všechna auta vyrobená po roce 2005 by už měla mít filtr pevných částic a v tu chvíli by měla splňovat normu Euro 4," uklidňuje servisní mechanik Petr Krištof.

 

Od letoška se filtry omezující výfukové zplodiny začaly montovat i do benzínových vozidel. Pro ně se ale zatím žádné omezování provozu nechystá.

pez, Martin Kočárek TN.cz