Publikováno 22. 2. 2019
Větší bezpečnost

Přísnější pravidla EU mají zelenou: Auta povinně s novou výbavou!

Auta dostanou povinně nové bezpečnostní prvky. Evropská unie udělala další podstatný krok ke schválení nových povinností pro výrobce: Klíčový výbor poslanců Evropského parlamentu dal zelenou balíčku nových povinných bezpečnostních opatření, která by se měla vztahovat na všechny nové modely vyráběné od roku 2022.

Přísnější crashtesty, povinná instalace nových asistenčních systémů, úpravy zaručující řidičům lepší výhled. To je stručný obsah balíčku, který ve čtverek schválil Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů Evropského parlamentu (IMCO).

 

Pokud norma projde dalším schvalováním, pro výrobce aut to znamená, že od roku 2022 budou muset výrazně rozšířit základní bezpečnostní výbavu. Všechny vozy dostanou například automatické nouzové brzdění (AEB) s detekcí pro chodce a cyklisty, inteligentní asistenční systém přizpůsobení rychlosti (ISA) a asistenci pro jízdu v jízdních pruzích.

 

Jaké další prvky budou muset povinně mít všechna nová auta?

 

Balíček povinné výbavy

 

Normy usnadňují například montáž alkoholového imobilizéru a nařizují také povinnou instalaci “černých skříněk“, které zaznamenávají kritické informace o stavu vozidla v okamžiku kolize a těsně před ní. Stejně jako u letadel by mohly pomoci vyšetřovatelům pochopit příčiny havárií, aby se jim v budoucnu dalo zabránit. Data by měla být plně anonymizovaná a k dispozici pouze v případě nehody.

 

 

Další systémy reagují hlavně na technologický vývoj a posun směrem k autonomním vozidlům: rozpoznávání ospalosti/rozptýlenosti řidiče, signál nouzového brzdění, inteligentní systém pro regulaci rychlosti, monitorování tlaku v pneumatikách.

 

Povinné automatické omezení rychlosti?

 

Sporným bodem návrhu byla Evropskou komisí navržená inteligentní regulace rychlosti, která měla při překročení limitu řidiči automaticky aktivně zasahovat do řízení. To ale výbor zamítl, řidič by měl mít možnost systém vypnout.

 

 

"Stále musí platit, že řidič musí být vždy tím, kdo ovládá své vozidlo. Nesmysl, se kterým přišla Evropská komise, aby vozidlo při překročení rychlostí měnilo jízdní vlastnosti například tím, že řidiči začne tuhnout pedál, jsem z návrhu dostala ven a jsem ráda, že mě kolegové nakonec podpořili. Všechny asistenční prvky musí být možné vypnout. Technika musí řidiči sloužit, ne ho stresovat nebo dokonce ohrožovat!" je přesvědčena europoslankyně ČSSD Olga Sehnalová, která se bezpečnosti silničního provozu dlouhodobě věnuje.

 

Další prvky mají zvýšit ochranu chodců a cyklistů. Například povinné úpravy kabin kamionů a autobusů by měly umožnit větší prostor pro přímý výhled.

 

Chránit chodce a cyklisty bude také detekce překážek při couvání.

 

Hlasování výboru bylo klíčové pro další schvalování balíčku. Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) výsledek vítá, ale zároveň upozorňuje, že čas na konečnou dohodu a úpravu legislativy se před květnovými volbami do Evropského parlamentu výrazně krátí.

 

"Tato legislativa představuje významný krok v bezpečnosti silničního provozu v Evropě, během patnácti let může zachránit 25 000 životů. Je nutné si uvědomit, že navržená opatření se budou vztahovat jen na nová vozidla. Je velmi důležité, aby byla co nejdříve dosažena konečná dohoda, aby automobily s těmito novými bezpečnostními prvky, obsaženými ve standardních výbavách, začaly co nejdříve sjíždět z výrobních linek," řekl šéf ETSC Antonio Avenoso.

 

Závěrečná jednání mezi Evropským parlamentem, členskými státy a Evropskou komisí by měla začít co nejdříve.

 

 

Naposled byly evropské normy aktualizovány v roce 2009. Dosavadní bezpečnostní opatření už však podle expertů nedokážou vyvážit dopady narůstajícího objemu dopravy.

TN.cz