Novela silničního zákona

PŘEHLED: Ministerstvo hájí změny v pravidlech. Co na řidiče chystá?

Zdroj: TV Nova

Ministerstvo dopravy připravuje změny v sazebníku pokut, úpravy bodového systému a také zavedení několika nových pravidel. Novela silničního zákona prochází připomínkovým řízením a ministerstvo musí změny vysvětlovat.

Zhruba dvě stovky připomínek zatím dorazily na ministerstvo dopravy kvůli chystané novele silničního zákona. “Zákon by měl být protipirátský. Neměl by být zaměřený proti běžným a slušným řidičům, těm chceme naopak situaci zjednodušit a zpřehlednit,” řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík na úterní prezentaci, na které úředníci o chystaných změnách diskutovali s odborníky.

 

Ministerstvo chce například jasně stanovit bezpečnou vzdálenost, kterou by museli řidiči na silnicích dodržovat - více ZDE:

 

 

Součástí novely je i takzvaný řidičák na zkoušku pro začínající řidiče. Do dvou let od získání řidičského oprávnění by jim hrozil zákaz řízení už po nasbírání šesti trestných bodů. Při přísnějším posuzování některých prohřešků by tak o “papíry” mohli přijít už po spáchání jednoho přestupku.

 

Podle statistik způsobí čerství řidiči zhruba pětinu nehod. V současnosti je motoristům řidičský průkaz odebírán po dosažení 12 trestných bodů. Platí to pro všechny řidiče bez ohledu na délku jejich praxe. Nový bodový systém by tak měl být pro začínající řidiče přísnější.

 

"Hlavním důvodem modelu řidičáku na zkoušku je skutečnost, že mladí a nezkušení řidiči jsou častými viníky dopravních nehod," uvedla Jana Budíkova z ministerstva dopravy. Úřad se při zavedení zvláštního režimu pro začínající řidiče inspiroval britským modelem, který podle něj vedl ke snížení nehodovosti.

 

 

Experti ale upozorňují, že cílem by neměla být jen represe, ale i výchova. “S mladými řidiči by se mělo průběžně pracovat,” upozornil například předseda asociace autoškol Ondřej Horázný. Podle dalších kritiků by měly úřady zasáhnout dřív, než mladý řidič dosáhne hranice pro odebrání řidičáku. Rizikoví začátečníci by měli povinně absolvovat například další výcvik, školení nebo sezení u dopravního psychologa.

 

Podle ministerstva je ještě čas připomínky do výsledného návrhu zapracovat. “Chceme mít návrh dobře připravený, než ho předložíme ke schválení,” ujišťuje ministr. Připomínkové řízení by mělo být vypořádané na konci léta.

 

Novela počítá i se zvýšením pokut pro všechny řidiče za nejvážnější přestupky. Například za zakázané vjetí na železniční přejezd by se měla maximální pokuta zvýšit pětinásobně na 25.000 korun. Nejvyšší pokuty za až 75.000 korun budou hrozit za alkohol či drogy za volantem nebo za řízení bez řidičského oprávnění. Zjednoduší se i pravidla, podle kterých mohou policisté přímo na místě zadržet hříšníkům řidičák.

 

Mírně se naopak sníží blokové pokuty za méně závažné přestupky, například za zapomenuté doklady, špatné parkování, nerozsvícená světla či překročení rychlosti do 5 km/h a dalších zhruba 300 přestupků. Takové prohřešky budou moci dál policisté řešit i domluvou.

 

Ostatní pokuty budou mít pevnou sazbu, aby nebylo možné s policisty na místě smlouvat. Podle závažnosti budou policisté udělovat pokuty 1.500, 2.500 nebo 5.000 korun. V přestupkovém řízení už ale budou pokuty výrazně vyšší. Úřady také budou moci při udělování pokut přihlédnout k sociálním poměrům řidiče.
Nový bodový systém pak počítá s dvěma hranicemi udělovaných bodů, a to čtyři a šest. Podle ministerstva jsou šestibodové přestupky velmi závažné, čtyřbodové by měly fungovat jako varování.


Podívejte se na přehled chystaných změn:

 

 

Řidiči nesmí po dosažení maximálního počtu bodů rok řídit. Pro navrácení oprávnění musí doložit doklad o odborné i zdravotní způsobilosti.

 

Nový systém zavádí i další novinky. Například možnost zvýšit povolenou rychlost na vybraných úsecích dálnic na 140 km/h nebo pravidlo třikrát a dost, což by umožnilo odebrat řidičák za opakované přestupky, například za používání telefonu za volantem.

 

 

Ministr dopravy připouští, že některé body se mohou ještě měnit. S odborníky chce o úpravách dál diskutovat.

 

Bodový systém začal v Česku platit 1. července 2006. Maximum - 12 trestných bodů - nasbíralo jen za prvních deset let 70.000 řidičů, tj. zhruba procento všech registrovaných šoférů. Trestné body loni mělo na konci roku 480.000 motoristů, z toho osm procent nasbíralo 12 bodů.

TN.cz / ČTK