A pak že to nejde

Práce v noci, v dešti i o víkendu. Zrychlí se stavby dálnic i u nás?

Technologická přestávka
Zdroj: Profimedia

Ministerstvo dopravy má určitě záslužný plán, jak urychlit výstavbu a rekonstrukce českých dálnic. Úpravou zákona chce zrychlit výkup pozemků. Ale jak je to pak na místě? Urychlí se i práce stavebních firem, které se podle řidičů někdy táhnou neuvěřitelně dlouho?

Cedule s nápisem “Technologická přestávka“ a často téměř opuštěná staveniště při rekonstrukcích nebo výstavbě dálničních úseků přivádějí některé řidiče k šílenství. Stejně tak zkušenosti ze zahraničí, kde se mnohdy staví ve dne v noci.

 

Musíme skutečně trpět dopravní omezení a kolony tak dlouho? Není možné práce urychlit? Vždyť to jinde jde... Ukazuje to třeba tohle časosběrné video z Nizozemska, kde v roce 2016 dokázali dělníci postavit 70metrový tunel pod dálnicí za pouhé tři dny. A stavba jela nonstop i za tmy a prudkého deště. Za tři dny byl obnoven provoz.

 

 

Stavební firmy ale tvrdí, že v podobných případech Česko nijak za zahraničím nezaostává. Noční akci o víkendu zažila D10 u Brandýsa nad Labem, kde se demolovala druhá polovina nadjezdu nad dálnicí. Řidiči kvůli obousměrné uzavírce museli od soboty večer do neděle ráno na objízdné trasy. První půlka šla k zemi už před týdnem. Celková rekonstrukce nadjezdu ale potrvá až do konce října.

 

Složitější práce už tak rychlé nejsou. D8 byla na začátku března kvůli demolici dálničního mostu u Zdib zavřená necelý týden. Další práce potrvají při omezeném provozu do konce července. A to jen v první fázi. 

 

 

Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si ve snaze zrychlit dálniční stavby hodně slibují od zákona, který má upravit přípravu staveb. Tam, kde je budoucí trasa schválená a daná, dostanou úřady nový prostředek - takzvanou předběžnou držbu, která umožní stavět ještě před často zdlouhavým procesem vyvlastnění pozemků. Novelu zákona, kterou inicioval ministr dopravy Dan Ťok, by měli poslanci schvalovat během letošního jara.

 

Přijetí úpravy by mělo přípravy nových úseků skutečně výrazně zrychlit. Jenže je to k něčemu, když se pak na místě staví tempem, které podle kritiků mnohdy připomíná tempo šneků? Zavedení nočních prací do běžné praxe by mohlo termíny zkrátit až o 20 %.

 

„Na urychlení přípravy staveb tlačíme dlouhodobě, za poslední roky se také zvýšily významně prostředky putující na přípravu samotných staveb nových dálnic a silnic I. třídy. Cílem je zkracovat dlouhou dobu příprav, která dosahuje i 13 let, než je možné začít stavět. Samotná stavba pak trvá 2 až 3 roky,“ uvádí mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

 

A ministerstvo i ŘSD tvrdí, že tlačí na stavební firmy, aby byly rychlejší i při samotné realizaci. „Co se týká práce o víkendech nebo v nocích, ta se využívá například při modernizaci D1 v případech, kdy je nutné zbourat most a během dalšího dne opět obnovit provoz na samotné dálnici,“ říká Neusar.

 

Reportáž TV Nova:

 

U dalších prací je to složitější, ve smlouvách dodavatelé noční a víkendové práce většinou dané nemají a stát si to jako podmínku ani nevynucuje. „Takové podmínky obecně do smluv dávat nemůžeme. Ne vše a ne vždy je skutečně možné stavět v noci,“ říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

 

I tak ale ŘSD tlačí na urychlení prací. „Ten tlak vyvíjíme nepřetržitě už tři až čtyři roky. Díky tomu, že si ředitel ŘSD Jan Kroupa prošel oborem skutečně od základů, zná detaily a možnosti realizace staveb, díky tomu ví, kde přesně je možné práce zrychlit. A tam, kde je to možné, se nám to daří,“ dodává Rýdl.

 

 

Jako příklad ŘSD uvádí třeba rekonstrukci Pražského okruhu u D10 na Černém mostě, kde se povedlo termín zkrátit o téměř 4 měsíce.

 

„I v dalších případech zkracujeme termíny řádově o týdny. U prací, které vyžadují dočasné výrazné omezení nebo úplné uzavírky, jako jsou montáže a demontáže mostů, tunely nebo instalace betonových svodidel, jsou noční a víkendové práce už běžné. Pak se daří významně zkrátit nutná opatření například z plánovaných 50 hodin na 36 hodin tak, aby se práce stihly ve dnech a hodinách, kde je provoz na dálnici přeci jen slabší,“ popisuje Rýdl.

 

Tímhle způsobem probíhají některé práce na postupné modernizaci D1. Takzvané finišery, které dokončují finální povrch, podle ŘSD také běžně pracují v nočních hodinách.

 

Jenže ne vždy by bylo zkrácení termínům výhrou. „Neděláme to prvoplánově. V první řadě dohlížíme na stoprocentní kvalitu. Kontrolujeme, jaký dodavatelé používají materiál, kde ho berou, jestli má odpovídající parametry, zda jsou práce prováděny v odpovídajícím počasí a vhodnou technologií,“ říká mluvčí ŘSD.

 

Pro příklad: rekonstrukce D8 u Prahy by mohla být hotová dříve než za dva roky. „Ale pravděpodobně bychom se tam museli za další dva roky vracet a opravovat znovu. Prioritou je taková rekonstrukce, která bude odpovídat požadované 30leté životnosti,“ dodává Rýdl a podotýká, že v některých úsecích není ani možné pracovat o víkendech nebo v noci kvůli hygienickým normám, hlučnosti a riziku rušení nočního klidu. Pro práce v noci platí náročnější podmínky pro bezpečnost práce, je třeba zajistit odpovídající osvětlení. „I když se o tom snažíme jednat, někdy nám to prostě normy neumožní.“

 

Aktuálně se staví více než 145 kilometrů nových dálnic a silnic I. tříd a připraveno je k zahájení přes 200 kilometrů dalších projektů.
 

TN.cz