Elektromobilita

Požáry elektroaut v podzemních garážích děsí hasiče, chybí pravidla

Téma:

Hasiči v Česku navrhují změnu legislativy pro parkování elektromobilů v podzemních garážích. Chtějí tím předejít možným nebezpečím, která jsou spojená s jejich provozem. Závazné normy pro parkování elektromobilů u nás totiž zatím prakticky neexistují, přitom riziko, že začnou hořet, je poměrně velké.

Uhasit hořící elektromobil kvůli jeho baterii trvá i desítky minut a navíc zásah je pro hasiče extrémně nebezpečný.

 

Šanghaj letos v dubnu. Zpod Tesly zaparkované v podzemní garáži začíná stoupat dým. Pak už to jde velmi rychle. Každý požár v garáži je pro hasiče náročný, u aut na elektřinu o to více. Je energičtější, prudší a vznikají při něm teploty vyšší než dva tisíce stupňů. Neodolá mu ani ocel.

 

"Samozřejmě to představuje vyšší nebezpečí i pro okolní vozidla, okolní vybavení, a i vlastní stavbu," vypočítává vyšetřovatel středočeských hasičů Libor Pospíšil.

 

Hašení lithium-iontové baterie trvá desítky minut, je potřeba mnohem více vody a hrozí opětovné vzplanutí. V podzemních garážích, kam nezajede velká hasičská technika, pořádný problém. Stejně jako rada výrobců naložit auto do kontejneru s vodou. Nebo ho zakopat na 24 hodin do písku.

O to více zarážející je, že na rozdíl od vozidel na plyn u nás dosud nejsou pro parkování elektromobilů v podzemí speciální normy. A právě to chtějí hasiči změnit.

 

"V současné době dochází k nějakému návrhu úpravy legislativy tak, aby možná nebezpečí v souvislosti s provozem elektromobilů byla minimalizována na únosné minimum," říká Rudolf Kramář z hasičského generálního ředitelství.

 

Stanoveno by mělo být, kde smějí stát dobíjecí stanice, jak mají být odděleny od ostatních míst, jak daleko od únikových tras, jak nouzově odpojit nabíjené auto. Nebo třeba jak řešit detekční systémy v budově.

 

Podle nové evropské směrnice, která má u nás začít platit v nejbližších letech, má na každých deset nově zřízených parkovacích míst připadat jedno dobíjecí. Týkat by se to ale mělo jen nových staveb.

 

A proto chtějí mít hasiči co nejdříve jasno. Jejich připomínky zapracují ministerstva do návrhů zákonů.

 

V souvislosti s elektromobily přišli čeští hasiči s možná převratnou novinkou, kterou by ocenili i jejich kolegové v zahraničí. Vyvinuli unikátní systém, který má hašení baterií zkrátit z desítek minut na jednotky. Teď ho testují.

 

Počet elektromobilů v Česku je hluboko pod průměrem EU. Podívejte se na reportáž TV Nova:

pez, Ondřej Špalek TN.cz