Co se změní?

Povinná výbava aut se rozšíří! Evropská unie schválila změny

Nová výbava aut
Zdroj: EP
Ilustrační snímek

Evropská unie má jasno: Nové bezpečnostní prvky automobilů, jako inteligentní systém pro regulaci rychlosti či vyspělý systém nouzového brzdění, budou od května 2022 součástí všech nových vozidel. Nové povinné prvky výbavy v úterý definitivně schválil Evropský parlament, seznam ještě musí schválit ministři jednotlivých členských států.

Evropský parlament rozšířil povinnou výbavu automobilů. Pro výrobce to znamená, že budou muset všechny nové modely uvedené od května 2022 vybavit novými bezpečnostními technologiemi. U modelů, které už se vyrábějí, budou muset výbavu doplnit nejpozději o dva roky později.

 

Do seznamu patří vyspělé systémy nouzového brzdění, inteligentní systémy pro regulaci rychlosti, nouzové udržování vozidla v jízdním pruhu, varování při ospalosti a rozptýlenosti řidiče a systémy pro detekci překážek při couvání.

 

 

"Tato legislativa vytváří do budoucna podmínky k záchraně tisíců životů. Vždy jsme se zaměřovali na bezpečnost účastníků silničního provozu, zejména těch zranitelných. Další povinná výbava osobních a nákladních automobilů a autobusů pomůže chránit lidské životy," uvedla europoslankyně a zpravodajka zákona Róża Thunová.

 

Dopravní nehody na silnicích EU si podle předběžných údajů Evropské komise vyžádaly v roce 2018 přibližně 25.100 životů a 135.000 vážných zranění.

 

Všechna motorová vozidla budou muset mít tyto bezpečnostní prvky:

 

• inteligentní asistent rychlosti (ISA),

• usnadnění montáže alkoholového imobilizéru,

• systémy varování, pokud jde o ospalost a pozornost řidiče,

• systémy vyspělého rozpoznávání rozptýlenosti řidiče,

• signály nouzového brzdění,

• detekce zpětného chodu,

• zapisovače údajů o události (černá skříňka),

• přesné monitorování tlaku v pneumatikách.

 

Osobní auta a dodávky budou muset mít dodatečná pokročilá bezpečnostní opatření, například:

 

• vyspělé systémy nouzového brzdění,

• systémy pro nouzové udržení v jízdním pruhu,

• rozšířené ochranné zóny pro náraz hlavy, jež jsou schopny zmírnit závažnost zranění při kolizích s nechráněnými účastníky silničního provozu, jako jsou chodci nebo cyklisté.

 


Systém inteligentní regulace rychlosti (ISA) by podle poslanců mohl snížit počet smrtelných nehod na silnicích až o 20 %.

 

"Systém ISA na základě údajů z elektronických map a sledování dopravních značek upozorní řidiče na každé překročení povolené rychlosti. Nezavádíme omezovač rychlosti, ale inteligentní systém, díky kterému budou řidiči vědět, když překročí povolenou rychlost. Zvýší to bezpečnost nás všech a řidičům to pomůže vyhnout se pokutám," popsala Thunová.

 

Řidič by měl mít možnost systém vypnout, například pokud bude dávat falešná varování nebo nevhodné informace kvůli nepříznivému počasí, dočasně si odporujícímu dopravního značení a zavádějících, vadných nebo chybějících dopravních značek. Mělo by být možné systém vypnout na tak dlouho, jak je třeba, a měla by existovat možnost, aby řidič systém opět snadno zapnul.
Systém by měl být znovu aktivní přikaždém zapnutí zapalování a řidič by měl být vždy informován o tom, zda je systém zapnutý nebo vypnutý.

 

 

Osobní a lehká užitková vozidla budou muset být vybaveny i systémem nouzového brzdění, který byl dosud součástí povinné výbavy pouze u nákladních automobilů a autobusů. Povinný bude i nouzový systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu.

 

Také oba tato systémy by měly jít vypnout ručně. Zároveň by ale měly monitorovat, jestli je řidič schopen reakce. Pokud nebude reagovat, systém se spustí a zasáhne, aby nedošlo ke zhoršení následků nehody.

 

Všechna auta mají dostat také černé skříňky, takzvané zapisovače údajů o události. Ty budou sbírat řadu důležitých dat o vozidle krátce před okamžikem dopravní nehody, v jejím průběhu a bezprostředně po ní.

 

Podle schválených pravidel mají být data anonymní. Zapisovače by měly být schopny zaznamenávat a uchovávat údaje takovým způsobem, aby je úřady mohly použít pouze k analýze bezpečnosti silničního provozu a k posouzení účinnosti konkrétních přijatých opatření, bez možnosti identifikace vlastníka či držitele daného vozidla na základě uložených dat.


Bezpečnější kamiony a autobusy

 

Nákladní automobily a autobusy budou muset být navrhovány tak, aby zlepšily přímý výhled řidiče, a tedy i viditelnost zranitelných účastníků silničního provozu - zejména chodců a cyklistů. Design těchto vozidel by měl v budoucnu v co největší míře odstranit mrtvé úhly před řidičem a po jeho stranách.

 

 

Požadavek lepšího přímého výhledu řidičů by se měl vztahovat na nové modely od listopadu 2025, stávajících modelů by se měl týkat od listopadu 2028.

 

Lepší nárazové zkoušky, čelní skla a pneu

 

Nařízení má zvýšit i ochranu chodců a cyklistů, proto upravuje požadavky pasivní bezpečnosti týkající se například předních a bočních nárazových zkoušek či čelních skel. Zpřísní se i schvalování typu pneumatik, v jehož rámci by se měla pneumatika testovat i v opotřebovaném stavu.

 

Parlamentem schválené nařízení bude nyní postoupeno ministrům členských států v Radě EU. Jejich zástupci se už ale na finálním znění nových pravidel shodli. Pokud ho ministři definitivně schválí v nezměněné podobě, nařízení vstoupí okamžitě v platnost.
 

TN.cz