Krize automobilek

Poslední šance? Renault, Nissan a Mitsubishi odhalily, co je má zachránit

Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi
Zdroj: Profimedia
Téma:

Přední automobilová aliance Renault, Nissan a Mitsubishi má obrovské starosti, jak udržet svoje značky na trhu. Teď představuje strategii, podle které chce z krize vybruslit.

Automobilky Renault, Nissan a Mitsubishi představily plán, který má gigantickou alianci udržet při životě. Budou vyrábět méně modelů, sdílet výrobní zařízení a rozdělí si světové trhy.

 

Společnosti sníží celkový počet vyrobených modelů, postaví více auto na sdílených platformách a navrhnou je tak, aby vyžívaly víc stejných dílů. Podle CNN se navíc dá očekávat, že Renault a Nissan záhy oznámí snížení počtu pracovních míst a uzavření některých továren.

 

Aliance se vzdá strategie růstu za každou cenu, kterou nastavil bývalý šéf Carlos Ghosn, jehož zatčení v roce 2018 kvůli podezření z finančních machinací způsobilo ve skupině obrovský zmatek.

 

 

"Nový model aliance se zaměřuje spíše na efektivitu a konkurenceschopnost než na objemy,“ řekl novinářům šéf Renaultu a předseda správní rady aliance Jean-Dominique Senard. "Naším cílem je zvýšit konkurenceschopnost a ziskovost každé ze tří společností," dodal.

 

Zavírání továren?

 

Nissan tento týden údajně oznámí, že sníží svou výrobní kapacitu o 20 % a uzavře závod v Barceloně. Japonská média informovala, že automobilka propustí 20.000 lidí. A podle Financial Times také Renault plánuje ukončit výrobu dvou modelů ve Španělsku a přesunout tuto výrobu do obřího závodu společnosti Nissan v Anglii.

 

Sféry vlivu

 

Nově si automobilky rozdělí světové trhy tak, aby využily své současné pozice a zároveň zvýšily konkurenceschopnost. Každá ze tří značek bude lídrem určitého regionu a ostatní partneři tam převezmou roli následovníků.

 

Nissan bude "šéfovat" v Číně, Severní Americe a Japonsku.

 

Renault v Evropě, Rusku, Jižní Americe a severní Africe.

 

Mitsubishi Motors v jihovýchodní Asie a Oceánii.

 

Neznamená to, že by zbývající značky dané regiony opouštěly, ale jejich role se změní. A oslabí. "Aliance schválila princip pojmenování různých částí světa jakožto "referenčních regionů", kdy se každá společnost zaměří na své hlavní regiony s cílem umístit se mezi těmi nejkonkurenceschopnějšími a sloužit jako reference pro ostatní, aby zvýšila jejich konkurenceschopnost," vysvětluje vedení aliance.

 

Spojenectví Renaultu a Nissanu vzniklo už v roce 1999, v roce 2016 se přidalo i Mitsubishi, když Nissan získal 34% podíl ve společnosti Mitsubishi Motors. Alianci patří i dalších sedm značek Infiniti, Renault Samsung Motors, Dacia, Lada, Alpine, Datsun a Venucia.

 

Aliance teď nově rozdělila i role ve vývoji. V každém segmentu vybere jen jeden zásadní model a ostatní vozy bude vyrábět podle něj jako sesterské verze. To má vést k mnohem většímu sdílení celých platforem i dalších součástí jednotlivých aut. Už teď sdílejí stejnou platformu například Renault Clio a Nissan Juke.

 

Stejná auta pro všechny?

 

I výroba bude mnohem víc propojená, příbuzné modely se budou vyrábět ve stejných fabrikách, což má přinést výrazné snížení nákladů, aliance počítá s úsporou až 40 % modelových investic.

 

Znamená to, že modely jednotlivých značek si budou mnohem víc podobné. Aliance vybere ten nejkonkurenceschopnější v daném segmentu a ostatní se přizpůsobí.

 

Například:

 

Segmentu C-SUV, tedy středně velkých SUV po roce 2025 povede Nissan, který v segmentu aktuálně vyrábí oblíbený Qashqai.

 

Budoucí obnovu segmentu B-SUV, tedy menších crossoverů v Evropě povede Renault, který v této kategorii vyrábí model Captur.

 

 

"Aktualizace produktového portfolia společností se budou řídit schématem lídr – následovník, přičemž vozidla lídrů a následovníků se budou vyrábět za pomocí nejkonkurenceschopnějšího nastavení," komentuje své rozhodnutí aliance.

 

Automobilky si rozdělí i oblasti vývoje nových technologií. Nissan se ujme vedení v oblasti autonomního řízení, základy elektromobilů má navrhovat Renault a hybridní vozy dostane na starosti Mitsubishi. Renault se bude zabývat také technologiemi pro konektivitu automobilů založených na Androidu.

 

Všichni tři hlavní výrobci dosud do značné míry udržovaly výrobu samostatně. Aliance celosvětově zaměstnává zhruba 450.000 lidí. Každé deváté auto prodané v roce 2018 pocházelo z jejich závodů.

 

Existenční problémy Renaultu

 

Renault hlásil velké potíže už před koronavirovou krizí. Francouzský výrobce oznámil, že měl vloni nejhorší finanční výsledky za poslední desetiletí. A současný vývoj problémy jen prohloubil. V polovině března společnost zastavila výrobu ve 12 závodech ve Francii a ve většině závodů obnovila své činnosti až tento měsíc. V dubnu klesly globální tržby společnosti o téměř 70 %

 

Francouzský ministr financí Bruno Le Maire dokonce v pátek varoval, že Renault má tak "vážné finanční potíže", že by mohl úplně skončit. Francouzská vláda vlastní v Renaultu 15% podíl a aktuálně jedná o možnostech, jak zásadního zaměstnavatele v zemi podpořit. Vyjednává podmínky půjčky ve výši 5 miliard eur, zároveň však tlačí na to, aby automobilka vyráběl mnohem víc ekologických vozů.

 

Obrovské ztráty proti předchozím rokům hlásil už před krizí i Nissan.

 

"Nový obchodní model umožní členským společnostem vytěžit maximum ze svých odborných znalostí a konkurenceschopnosti a posílit alianci jako celek v radikálně se měnícím globálním automobilovém prostředí," věří Jean-Dominique Senard.

Související témata:
TN.cz