Publikováno 12. 4. 2019
Nemusíte do lakovny

Poškozený lak? Podívejte se, co zvládnete sami a levněji než servis

Poškrábaný lak
Zdroj: Profimedia

Po zimě můžete najít na laku auta různá poškození. Se všemi nemusíte hned do servisu. Poradíme vám, s čím a jak si snadno pomůžete sami, aby vaše auto na jaře vypadalo zase jako nové.

Utrpěl lak vašeho auta během zimy? Než se objednáte do lakovny, zjistěte rozsah škod, možná si s nápravou dokážete poradit sami. “Nejlepší způsob, jak najít všechny škrábance a poškození je ruční mytí auta. Zejména při sušení se dotýkáte každého dílu karosérie a vaší pozornosti tak neuniknou ani ta nejmenší poškození. Veškeré opravy provádějte na umytém a vysušeném laku,“ radí Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

Vlasové škrábance

K takovým škrábancům můžete přijít například při moc těsném průjezdu kolem křoví. Je poškozená jenom první průhledná vrstva laku a barevná vrstva není prodřená až na světlý základ. Velmi dobře na ně fungují takzvané tužky nebo pera na opravu laku. Hrotem tužky jednou přejedete po škrábanci. Tvar hrotu vám umožní dostatečnou přesnost. Bezbarvá hmota v tužce vyplní jenom rýhu a z nepoškozeného laku se zbytek odpaří. Tuhnutí a vyrovnání chce svůj čas. Nesnažte se přebytečnou hmotu stírat ani leštit před dokonalým vytvrdnutím.

 

 

Škrábance do základního laku

Nejčastěji jsou vidět na náraznících. Vznikají například při neopatrném parkování. Ani s odřeným nárazníkem nemusíte hned do lakovny. Nejjednodušší řešení je použití barevného vosku a korekční barevné tužky. Barevné vosky se prodávají v základních barvách a pokrývají vždy několik odstínů jednotlivých barev. Jinými slovy nemusíte řešit úplnou shodu odstínu. Barevnou voskovou tužkou začmáráte všechna bílá místa. Přes ně pak nanesete barevný vosk, který necháte zaschnout. Rozleštěním pak korekturu dokončíte. Počítejte s tím, že vám taková oprava vydrží maximálně sezónu. Pak bude potřeba ji opakovat.

 

Stopy po kamenech na kapotě a nárazníku

Posypový materiál dokáže během zimy napáchat velké škody. Štěrk a kameny jsou nemilosrdné nejenom ke sklům, ale i k celé přední části auta. Na malé zásahy může pomoci opět barevná tužka a barevný vosk (k dostání jsou speciální “voskovky“), ale větší poškození budou vyžadovat lakování. Za tím účelem se ve značkových servisech prodávají dvousložkové sady na opravu laků. Podle identifikačního čísla vozu koupíte přesný odstín. Sada obsahuje dvě lahvičky. Jedna s barevným lakem a druhá s bezbarvým lakem. Vrstvy se nanáší ťuknutím štětcem kolmo na poškozené místo. Nechte barvu, aby se slila, nezasahujte opakovaně na jedno místo. Po zaschnutí a zmenšení první barevné vrstvy aplikujte bezbarvý lak stejným způsobem.

 

 

Rozsáhlejší plochy

Pokud se vám povedlo poškodit lak na větší ploše, nejspíš bude potřeba lak rozleštit. Na to jsou určené brusné pasty (barevné i bezbarvé) se speciálními částečkami. Ty vyhladí povrch a odstraní nečistotu, šmouhy i škrábance. Brusná pasta se používá pro ruční leštění i pro leštičky.

 

Voskování po opravách

Opravy dotáhnete finálním navoskováním celého vozu. Nebojte se nedokonalostí. “I když se vám opravená místa v detailu nebudou úplně líbit, celkový dojem z vozu s ošetřeným lakem je mnohem lepší než u vozů zanedbaných. Navíc zabráníte dalšímu rozšiřování poškození laku vlivem povětrnosti,” uzavírá Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

S opravou nečekejte

Škrábance v laku se vyplatí odstranit co nejdřív. Obzvláště ty hluboké, které se dostaly pod ochrannou vrstvu laku, zvyšují riziko koroze karoserie.

 

 

Promáčklé plechy

U opravdu velkých, hlubokých a rozsáhlých škrábanců nebo u poškození laku, které je spojené i s promáčklými plechy, už bude nejspíš potřeba práce profíků autoklempířů a lakýrníků. Ti lak vybrousí, opraví karoserii a následně místo nově nalakují pomocí stříkací pistole a leštičky. Amatérská práce se sprejem u takových poškození málokdy vede k uspokojujícím výsledkům.

TN.cz