Dieselgate je pryč

Poptávka po dieselech v Česku opět ožívá. Některá auta mohou podražit

Diesel
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek
Téma:

Vliv aféry Dieselgate na prodej vozů v Česku definitivně skončil. Vypovídá o tom vývoj na trhu jak nových, tak ojetých aut. Nejvíce patrné je to na Škodě Octavii, která je dlouhodobě nejprodávanějším vozem mezi novými i ojetými automobily. Trend potvrzuje studie společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu vozidel a určováním běžných cen vozidel na českém trhu.

Podíl prodávaných dieselů v Česku po dlouhé době opět roste. Ukazují to čísla z druhé poloviny letošního roku u ojetin i nových aut.

 

Zatímco v prvním pololetí tvořil podíl ojetých osobních aut s naftovým motorem 52 %, za devět měsíců letošního roku mají diesely mezi prodávanými ojetinami už 55% podíl.

 

Zastavil se i propad podílu nových prodaných aut s dieselovým motorem. “Navíc v posledních měsících začal podíl nových vozů na naftu mírně růst a v říjnu se vrátil nad hranici 30 %,” uvádí Cebia.

 

 

Mezi novými vozy je změna dobře patrná u modelů Škoda Octavia, která je dlouhodobě nejprodávanějším autem v Česku. Podle dat Svazu dovozců automobilů totiž v posledních měsících roste počet registrací nových dieselových Octavií na úkor těch benzínových.

 

Například v lednu letošního roku byl podíl nových naftových Octavií 47 %, benzínových 53 %. Od května se situace obrátila ve prospěch dieselových motorů a například v říjnu činil jejich podíl 54 %, zatímco benzínových ubylo na 43 %.

 

 

Před tím, než se naplno projevila aféra Dieselgate, mělo naftový motor dokonce přes 70 % ze všech prodaných nových oktávek. Vloni následoval výrazný propad, teď se trend zase otáčí.

 

Vliv může mít i to, že diesely postupně vymírají a v honbě za emisními limity je nahrazují hybridy či plnohodnotné elektromobily. Zákazníci, kteří zatím elektřině nevěří, raději pořizují diesely, dokud ještě mohou.

 

 

To je i případ Octavie - ve 4. generaci, která přijde na trh v příštím roce, už nebude v nabídce slabší naftový motor 1.6 TDI a bude se prodávat jen dieselová verze 2.0 TDI.

 

Jak to ovlivní ceny?

 

Podle dat je pro koupi dieselové verze Octavie v provedení 1.6 TDI teď ideální okamžik. Podobné je to u dalších vozů, které přicházejí o některé dieselové varianty. Mladých ojetin bude na trhu ubývat a je pravděpodobné, že jejich cena při rostoucí poptávce poroste.

 

“Z pohledu statistiky se tak zdá, že je nyní vhodný okamžik pro koupi naftové Octavie s motorem 1.6 TDI, která je obecně žádaná pro svoji užitnou hodnotu, tedy dobrý poměr mezi spotřebou paliva, velikostí a cenou,” potvrzuje Cebia.

 

Aféra Dieselgate ovlivnila ceny ojetých Octavií nejvíce v druhé polovině roku 2017. Ale překvapivě neklesaly ceny dieselů, místo toho v důsledku poptávky neočekávaně rostly ceny benzínových modelů (například u dnes již čtyřletých aut). Už koncem loňského roku se však cena vrátila na běžnou úroveň.

 

V první polovině roku 2018 pak došlo k mírně rychlejšímu poklesu ceny dnes již čtyřletých Octavií právě s motorizací 1.6 TDI, který se však již ustálil a ve 3. kvartálu letošního roku cena téměř stagnovala.

 

 

Mezigenerační obměna bestselleru Škodovky se na trhu ojetin výrazně projeví pravděpodobně během čtyř let, stejně jako po uvedení trojkové generace - jakmile se v roce 2017 na trh dostaly čtyřleté trojkové oktávky, průměrná cena rostla o více na 100.000 korun u benzínů a zhruba 50.000 korun u dieselů.

Související témata:
TN.cz