Hybridy a elektromobily

Polovina řidičů by zvažovala hybrid. Čechy odrazuje cena a slabá podpora

Hybrid Toyota C-HR
Zdroj: Toyota
Ilustrační snímek.
Téma:

Přibližně polovina motoristů by při příštím pořízení auta zvažovala i hybridní nebo elektrický pohon. Největší zájem o hybridy nebo elektrická auta je v Číně, kde o jejich koupi uvažuje 94 procent zákazníků a tři čtvrtiny by si je s největší pravděpodobností pořídilo. Vyplývá to z průzkumu společnosti OC&C.

Zhruba třetina Čechů v průzkumech tvrdí, že kdyby si kupovali nové auto, byl by to hybrid. Zbytek preferuje benzin nebo diesel.

 

Ve světě je podpora hybridů větší - průzkumu společnosti OC&C na pěti důležitých automobilových trzích ukázal, že o pořízení hybridního auta uvažuje zhruba půlka zákazníků. Ve Velké Británii o hybridním či jiném ekologickém autě uvažuje 69 procent spotřebitelů a každý pátý (19 procent) z dotázaných uvedl, že by si takový vůz pravděpodobně i pořídil. V Číně prý o pořízení částečně nebo plně elektrifikovaného auta uvažuje už 94 procent motoristů.

 

Při poslední výměně automobilu se nicméně pro hybrid nebo elektromobil reálně rozhodlo pouze sedm procent čínských, resp. dvě procenta britských spotřebitelů. Nejdále jsou v Norsku, kde je elektrifikováno na 39 procent nových vozidel, a to i díky štědré státní podpoře a velkorysým pobídkám pro zákazníky.

 

Zatímco v zahraničí jsou běžné dotace či daňové úlevy při nákupu elektromobily, v Česku podpora chybí. Přes 80 procent lidí si podle průzkumu agentury NMS přeje, aby stát víc dohlížel na to, jaká auta u nás jezdí. Ministerstvo průmyslu chce příští rok spustit dotační program na nákup elektrifikovaných aut, ale žádat budou moci jen firmy. Dotace na jeden elektromobil by měla být kolem 250 tisíc korun, celkově ministerstvo rozdělí 50 milionů korun.

 

Dotace a slevy

 

Elektromobily a některé hybridy mají také od ledna 2020 levnější dálniční známky a v Praze i parkování (stovka na rok). U hybridů jsou to však jen vozy s emisemi CO2 do 50 gramů na sto kilometrů, celoplošnou podporu pro hybridy Praha zrušila. Do limitu se tak vejdou jen některé plug-in hybridy díky větší kapacitě baterií a tím i delšímu dojezdu v čistě elektrickém režimu.

 

 

"Norsko je důkazem toho, že nepolevující velkorysé pobídky ze strany státu mohou vést k významné penetraci trhu. Nicméně státní orgány napříč celým světem činí správné kroky zaváděním čistých zón ve městech, což je na mnoha trzích významný posun vpřed a klíčová motivace spotřebitelů pro přechod na elektromobily nebo hybridní vozidla," uvedl zastupující partner OC&C John Evison.

 

Nejvíce hybridních vozů na světě prodá japonská Toyota, která je taky průkopníkem této technologie. Jen v Česku se letos prodej nových hybridních vozů meziročně zvýšil o 72 procent na více než 7500 aut, více než polovina všech prodaných hybridů v ČR nese znak Toyoty.

 

 

Průzkum OC&C odhalil, že u elektromobilů je pro bezmála dvě třetiny (64 procent) spotřebitelů největší překážkou slabá dostupnost dobíjecích míst při cestování dále od domova.

 

U plně hybridních vozů však tento problém odpadá, protože se dobíjí samy za jízdy a není tedy nutné je dobíjet z externí sítě, stačí je pouze natankovat.

 

Téměř polovinu (49 procent) lidí odrazuje také vysoká pořizovací cena, nicméně ceny se pomalu snižují a je pravděpodobné, že v budoucnosti podíl hybridních aut na silnicích poroste.

 

 

Autonomní vozy chtějí Francouzi

 

Ohledně technologií autonomního řízení vykazovali největší nadšení respondenti ve Francii, kde by si 37 procent dotázaných chtělo tuto technologii vyzkoušet, přičemž 24 procent uvedlo, že by namísto vozidla ve výlučném vlastnictví preferovalo používat automobil sdílený. Němečtí respondenti měli na novou technologii nejskeptičtější názor když 67 procent by automobilu bez řidiče nedůvěřovalo. Totéž platí i ve Velké Británii.

TN.cz