Hledej
Tajný autobus

Policejní autobus v akci: Kamioňáci mají nohy nahoře a sledují videa

Mobil v ruce, noviny, papíry, tablety i notebooky s puštěným videem. Policejní hlídky z utajeného autobusu nahlížejí do kabin kamionů a nestačí se divit. Šoféři dělají za volantem spoustu věcí místo toho, aby se plně věnovali řízení.

Policisté začali křižovat české dálnice v nenápadném autobusu, ze kterého mají výhled do kabin kamionů. A potvrzují to, co všichni tuší – mnozí řidiči se dostatečně nevěnují volantu.

 

Na D1 před pár dny chytili několik šoférů s telefonem u ucha, výjimkou není ani sledování filmů na tabletech či noteboocích. Občas si šoféři při jízdě vaří kafe či polévku. Někdy se objeví řidič, který za volantem kombinuje hned několik podobných činností, a ještě k tomu má nohu na přístrojové desce.

 

 

Primárně se hlídky soustředí na řidiče kamionů. Ale nejde jen o kamioňáky, na policejních záběrech z dálnice D1 v úvodu článku je vidět i řidič dodávky, který si za jízdy na volantu rozložil lejstra jako v kanceláři.

 

“Snahou akce bylo poukázat na přetrvávající nekázeň řidičů. Tím, že se plně nevěnují řízení vozidla, se zvyšuje riziko dopravních nehod,“ říká Petr Směták z Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje.

 

Policisté ze služebního autobusu prohřešky natáčejí na několik kamer a okamžitě informují hlídky v osobních autech, které pak hříšníky staví. A pokutují. “Během akce policisté zkontrolovali 65 vozidel, zjistili 19 přestupků, přičemž 13 z nich vyřídili v příkazním řízení (v souhrnné výši za téměř 12 tisíc korun). Příslušnému správnímu orgánu oznámili 6 přestupků. Nejčastějším přestupkem bylo telefonování za jízdy,“ popisuje Petr Směták souhrn zátahu na D1.

 

Výsledky z nedávné akce na D8 byly podobné. Autobus využívá i policie na D11. A policisté potvrzují, že profesionální šoféři dělají za volantem až neuvěřitelné kousky. Zhruba každý čtvrtý řporušuje pravidla.

 

 

Z autobusu policisté kromě chování za volantem kontrolují i dodržování dalších předpisů, hlídky v osobních autech či na motorkách pak při podobných rozsáhlejších akcích kamiony stahují na stanoviště, kde je váží, kontrolují technický stav, dodržování přestávek a zákaz alkoholu či jiných návykových látek za volantem.

 

Mnohým kamioňákům “špehování“ vadí. Některé prohřešky obhajují s tím, že k řízení na dlouhých trasách prostě patří a neznamenají větší riziko. Jenže statistiky jsou proti nim, nehod způsobených nepozorností za volantem přibývá.

 

Příklad: zničená auta a světelné šipky silničářů. Šoféři prostě přehlédnou označené omezení a nedobrzdí. V poslední době se takových nehod stalo hned několik.

 

 

I řada profíků tak hříšné kolegy za volantem odsuzuje. “Přesně tohle by si někteří mí kolegové měli uvědomit. Že řídit 40 tun je legrace jen do prvního průšvihu. Že pokud je v předpisech telefonování zakázané, tak se o tom nebude diskutovat. Že když mám nohu kdovíkde, v krizové situaci mě bude zatraceně zdržovat. A tak dále,“ píše jeden z řidičů.

 

Zároveň však většinou řidiči kamionů volají i po větších kontrolách osobních aut. Nutno říct, že oprávněně. Situace za volanty osobáků je mnohdy hodně podobná.

TN.cz