Publikováno 20. 2. 2019
Řízení na zkoušku

Past na mladé řidiče. Takhle vláda zatočí s divokými začátečníky

Zadržená řidička
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek

Nový, jiný a nutno dodat, že mnohem přísnější přístup k mladým začínajícím řidičům chystá ministerstvo dopravy. Dva roky po získání řidičáku je čekají tvrdší tresty za přestupky a mnohem snáz o papíry přijdou. Kritici ale upozorňují, že represe nemůže fungovat bez prevence a výchovy, kterou chystaná novela silničního zákona neřeší.

Vláda chce zvýšit bezpečnost na českých silnicích. Zatím se to ale vůbec nedaří, narůstá agresivita, počet nehod i jejich obětí. Poslední čtyři roky se absolutně naplní cíle Národní strategie bezpečnosti silniční dopravy. Pomoci teď má úprava pravidel, zvýšení pokut a přísnější bodový systém.

 

Tvrdší postup se chystá proti začínajícím a většinou tedy mladým řidičům. Právě tuhle skupinu totiž experti vyhodnotili jako jednu z nejrizikovějších.

 

"Řidiči této skupiny jsou častými viníky dopravních nehod s vážnými následky. Faktory, které činí tuto skupinu rizikovou, jsou nedostatečná příprava z autoškoly na chování v provozu, malé praktické řidičské zkušenosti a přeceňování schopností. Jsou zpravidla méně zodpovědní a jednají impulzivně na dané podněty. Nedokáží odhadnout rizika plynoucí ze silničního provozu a adekvátně na ně reagovat. Jízdní úkony nemají zautomatizovány, snadno se rozptýlí," popisuje ministerstvo dopravy.

 

 

Šoféři, kteří mají za volantem méně než 5 let praxe, vloni způsobili přes 16 tisíc nehod, při kterých zemřelo 134 lidí. "Jedny z nejčastějších příčin dopravních nehod této rizikové skupiny řidičů je nedodržení rychlosti (velmi rádi se předvádějí), nevěnování se řízení (používání telefonů) a jízda pod vlivem alkoholu a omamných látek," doplňuje ministerstvo.

 

Nehody podle praxe

 

 

Ta čísla jsou každý rok podobně tragická. Proto chce policie i vláda přístup k začátečníkům změnit. "Vzhledem k tomu, že začínající řidiči jsou častými účastníky dopravních nehod, navrhuje se u těchto řidičů snížit hranici celkového počtu bodů, při jejímž dosažení pozbydou řidičské oprávnění, na polovinu, tedy na celkový počet 6 bodů," vzkazuje ministerstvo.

 

Takzvaný řidičský průkaz na zkoušku by měl podle návrhu platit dva roky od úspěšného absolvování autoškoly. Po tu dobu se jeho držitelé budou moc rychleji vybodovat. Podle ministerstva je to jedna z osvědčených metod, jak pracovat s touto rizikovou skupinou.

 

Ve hře je i tříletá zkušební doba, která platí například v Rakousku, ministerstvo ale preferuje spíš kratší období s případným prodloužením v dalších letech.

 

 

Zkušební doba by se vztahovala na každého, kdo by dostal svůj první řidičák jakékoli skupiny. Řidičský průkaz na zkoušku by čekal všechny řidiče hned po zapojení do provozu.

 

Experti zvažovali i zavedení řidičáku na zkoušku jen pro mladé do 21 let nebo jen pro žadatele o řidičák skupiny B. Jako nejefektivnější ale doporučují variantu: začínající řidiči, všechny skupiny řidičského oprávnění a, zkušební lhůta 2 roky.

 

"Toto řešení vykazuje nejoptimálnější podmínky k zavedení “řidičáku na zkoušku“ z pohledu efektivnosti, nejmenších rizik a nejnižších nákladů,“ vysvětluje ministerstvo.

 

1600 řidičů ročně

 

Jakmile by řidič během zkušební doby dosáhl 6 bodů, o čerstvý řidičák by přišel. Podle statistik z předchozích let by se tak ročně vybodovalo zhruba 1600 začátečníků.

 

Další podmínky jsou stejné jako v současnosti při nasbírání 12 bodů:

- Vybodování znamená ztrátu řidičského oprávnění na jeden rok.

- Na rozdíl od zákazu řízení nelze žádat o prominutí po polovině trestu.

- Nasbírané “trestné“ body je možné i odečítat

- 4 body se odečtou automaticky po roce ježdění bez přestupku.

- 3 body je možné odečíst absolvováním kurzu bezpečné jízdy.

 

Aby hříšník dostal po roce řidičák zpátky, bude muset absolvovat dopravně psychologické vyšetření a přezkoušení z odborné způsobilosti. Náklady na navrácení průkazu tak ministerstvo počítá pro každého řidiče na 2700 korun (samozřejmě nejsou zahrnuty předchozí pokuty).

 

Jakmile šofér dostane řidičák zpátky, začíná mu běžet zbývající část zkušební lhůty. To platí, i pokud řidič během prvních dvou let přijde o papíry z jiných důvodů: pokud mu bude řidičské oprávnění pozastaveno, odňato či pokud mu řidičský průkaz zadrží policie.

 

 

Řidičák na zkoušku funguje i v jiných zemích EU, vedle Rakouska i v Německu a Velké Británii. Podle ministerstva je tam opatření efektivní, vede k poklesu nehod a nikde neuvažují o jeho zrušení. Naopak podmínky pro mladé zpřísňují.

 

Změny jsou součástí návrhu novely silničního zákona. Ten by měli brzy dostat na stůl poslanci. Během února ale probíhá připomínkové řízení, ve kterém se mohou vyjádřit i další instituce. A postup vůči začínajícím řidičům se nelíbí například Asociaci autoškol ČR.

 

Kritika od autoškol

 

Ta kritizuje ministerstvo za absenci výchovné práce s problémovými řidiči. "Pouhé zvýšení represivního přístupu k začínajícím řidičům bez edukativní části nezvýší jejich kvalitu v době zákazu řízení, možná dokonce zhorší jejich motorické návyky," upozorňují autoškoly.

 

Navrhují další opatření: Druhou fázi vzdělávání začínajícího řidiče. To by podle rakouského modelu obnášelo praktické ověření řízení v autoškole, nadstavbový kurz bezpečné jízdy či dopravně-psychologický rozbor v průběhu minimálně prvního roku řízení.

 

Řidič, kterému hrozí zákaz řízení, by podle asociace měl mít možnost získat "druhou šanci" a pracovat na zlepšení ještě před vybodováním. Například prostřednictvím veřejně prospěných prací v dopravě nebo praktických a teoretických hodin v autoškole.

 

"Výsledkem bodového systému má být zodpovědný a ohleduplný řidič. Ideální je tedy dát mu povinnost sebereflexe ještě před odebráním ŘP tak, aby si uvědomil nutnost dodržovat stanovená pravidla silničního provozu a aplikoval je v praxi," dodává Asociace autoškol ČR.

TN.cz