Aktualizováno 16.11. 2018 16:40
Škatulata u VW

VW stěhuje Passaty do Česka! Vyrábět se budou v Kvasinách

Továrna Škody Auto v Kvasinách
Zdroj: Škoda Auto
Továrna Škody Auto v Kvasinách.

Nejdřív to vypadalo, že Volkswagen přesune výrobu Škody Superb do Německa, nakonec se ale bude stěhovat opačným směrem. Koncern začne od roku 2023 vyrábět v Česku vozy rodiny Passat. Z Česka se místo toho nejspíš vystěhuje Karoq.

Výroba Volkswagenu Passat se od roku 2023 přesune do závodu české automobilky Škoda Auto v Kvasinách, kde se budou passaty vyrábět spolu s modely Škoda Superb a Kodiaq. Oznámil to po jednání dozorčí rady šéf koncernu VW Herbert Diess.

 

Superby a passaty spolu sdílejí celou řadu dílů a sjednocení výroby dává smysl. Ve hře přitom byla i varianta, že se výroba modelu Superb přesune do Německa.

 

 

V Kvasinách se v současnosti vyrábějí také modely Škoda Karoq a Seat Ateca. Ty ale zamíří jinam. A podle všeho dál na východ – koncern pro ně chce postavit novou fabriku. V Česku je podle vedení VW kvůli nízké nezaměstnanosti málo vhodných lidí, pro nový závod proto hledá místo spíš v Bulharsku, Rumunsku nebo Turecku. Spekuluje se i o Slovensku a Maďarsku. Oficiálně prý Volkswagen místo ještě nevybral. Nová továrna má vyrábět víc značek skupiny.

 

Škatulata jsou součástí plánu koncernu na další dekádu, VW je rozehrál hlavně kvůli tomu, že chce ve velkém přecházet k výrobě elektromobilů. Proto je třeba uvolnit kapacity v německých závodech u Cvikova, v Emdenu a Hannoveru, které přechod na elektromobily potáhnou.

 

 

Další elektromobily mají vyjíždět z továrny VW v Belgii. S Českem se v tomto ohledu moc nepočítá, přestože i Škody mají brzy dostat čistě elektrický pohon. Škoda Auto ale má ve výhledu jinou roli, dostane na povel rozvoj trhu v Rusku a Indii, napsaly Lidové noviny. To by mohlo znamenat, že v Česku neklesne výroba aut se spalovacími motory, na niž jsou u nás navázáni další dodavatelé.

 

Škodovce letos padají zisky. Tržby jsou ale nadále rekordní, současné kapacity spíš nestíhají pokrýt poptávku. Odsun výroby Karoqu a Atecy by v tomto ohledu mohl pomoci. Česká automobilka, stejně jako celý mateřský koncern VW, očekává v souvislosti s přechodem na “čistější“ motory v příštích letech mnohem vyšší náklady.

 

 

Škoda loni dodala celosvětově 1,2 milionu vozů. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává víc než 35.000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.

 

V roce 2014 vyrobila Škoda jeden milion aut, nyní je to už zhruba 1,23 milionu a tento počet by měl v příštích letech dál výrazně růst.

vbo tn.cz / ČTK