Hledej
Kolik mohou dostat?

Odškodnění za Dieselgate: Soud uznal nárok českých majitelů aut

Logo Volkswagen
Zdroj: Profimedia

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v takzvané kauze Dieselgate. Naftové vozy koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Volkswagen jim má podle březnového verdiktu zaplatit 533 milionů korun. ČTK to dnes oznámila společnost Safe Diesel, která část poškozených zastupuje. Škody Auto, která v kauze také figuruje, se rozhodnutí netýká.

Soud vyhověl 2435 lidem zastupovaným firmou Safe Diesel, kteří podali do 7. září minulého roku žalobu na automobilku Volkswagen. Uznal jejich nárok na odškodnění v kauze Dieselgate.

 

Nároky byly uznané ve výši 220.000 Kč na jednoho zákazníka, celková suma je tedy 533,5 miliardy Kč spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení.

 

"Jde o průlom v evropské větvi této aféry, je to první úspěch poškozených spotřebitelů sdružených v hromadné žalobě v Evropě. Podařilo se nám prosadit stejné odškodnění jako v USA, čehož chceme dosáhnout i pro další tisíce spotřebitelů, jejichž nároky jsme podali k soudu později nebo je teprve podáme. Již ve středu rozšíříme žalobu na VW a Škoda Auto o dalších více než 600 spotřebitelů," uvedl právní zástupce Safe Dieselu František Honsa.

 

 

Volkswagen podle serveru Seznam Zprávy.cz prohrál spor s majiteli aut proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání.

 

Částka 220.000 Kč je odvozená od modelu odškodnění v USA, kde VW již dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až deset tisíc dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s upravenými motory.

 

 

Rozsudek se nevztahuje na společnost Škoda Auto, která nároky společnosti Safe Diesel neuznává. O nich, stejně jako o nárocích vůči VW, které společnost Safe Diesel vznesla později, tedy po 7. září 2018, bude soud rozhodovat v dalším řízení. První jednání bylo stanoveno na 22. listopadu.

 

Celkový počet spotřebitelů, kteří v ČR své nároky vůči automobilkám uplatňují, k dnešku převyšuje 7000 osob. Vozidel s upraveným softwarem v ČR je zhruba 165.000.

 

 

Před čtyřmi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

TN.cz / ČTK