Závada systému

Octavie a Golfy se nesmí prodávat! Chybu mají i některé Scaly a Kamiqy

Téma:

Škodovka od začátku týdne neprodává nové Octavie. Kvůli chybě elektroniky automobilka okamžitě přerušila dodávky nových vozů do doby, než zjedná nápravu. Kvůli stejným potížím mají stopku i koncernoví sourozenci VW Golf, Audi A3 a Seat Leon. A s podobným problémem už musely do servisů i některé Škody Scala a Kamiq.

Systém automatického nouzového volání eCall nadělal velké starosti celému koncernu Volkswagen, včetně tuzemské automobilky Škoda.

 

Během interního šetření se přišlo na to, že některé vozy mohou mít nespolehlivý přenos dat, což může vést k selhání asistenta pro tísňové volání. Pokud by se u nich závada projevila, systém nebude v případě nehody schopen kontaktovat operátory záchranného systému. Systém e-Call přitom patří k povinné bezpečnostní výbavě, bez které nesmí nové modely na silnice.

 

Pozastavené jsou dodávky nových aut Škoda Octavia, Volkswagen Golf, Audi A3 či Seat Leon, které sdílejí stejnou koncernovou platformu MQB Evo a s ní i stejnou elektroniku. Všechny jsou v prodeji teprve pár měsíců.

 

 

Koncern pracuje na nápravě, ale podle německých médií bude nejspíš muset svolávat i již prodaná auta. Do servisu by tak museli noví majitelé zhruba 30 tisíc Golfů osmé generace. A dost pravděpodobně by do servisu nuceně zamířily i některé už prodané "čtyřkové" Octavie.

 

 

Systém eCall je pro nové modely v EU povinný už dva roky. Tísňové volání se aktivuje automaticky, pokud senzory ohlásí závažnou nehodu. Vůz naváže hlasové a datové spojení do speciálního centra tísňového volání (eCall vytočí přímo číslo 112) a systém zároveň odešle údaje o pozici auta, směru jízdy, počtu pasažérů, počtu vystřelených airbagů a závažnosti kolize záchranným složkám. Naváže se hlasové volání a řidič je sledován, dokud nepřijede pomoc. Řidič nebo jeho spolucestující mohou zavolat o pomoc také sami stisknutím tlačítka SOS, například pokud jsou svědky nehody jiného vozidla.

 

 

Škodovka systémem kromě nových Octavií vybavila i modely Kamiq, Scala a nové Superby s infotainmentem Swing, Bolero, Amundsen a Columbus.

 

A majitelé některých vozů Scala či Kamiq už kvůli systému eCall museli do servisů. Letos v dubnu informoval portál Svolávačky.cz o tom, že automobilka svolává do servisů majitelé modelů Scala a Kamiq vyrobených od března 2019 do února 2020 s tím, s tím, že porucha se projevuje žlutě blikající LED diodou na tlačítku eCall.

 

Oba modely přitom kvůli podobným problémům Škodovka svolávala už loni v prosinci, kdy do servisů museli majitelé vozů vyrobených v srpnu a září.

 

 

Servisy řešily závadu rychlou aktualizací softwaru. Teď se ale zdá, že problém je rozsáhlejší. Koncern prý vyvíjí úplně nový software, což by mělo trvat několik týdnů.

 

Škodovka představila oplastovaný Kamiq Scoutline:

TN.cz