Problémy se stabilitou

Nové Octavie i Superby selhaly v losím testu. Proč je drtí konkurence?

Octavia před losím testem
Zdroj: Tekniken Värld
Téma:

Po hybridní Škodě Superb iV zklamala i nová generace Octavie ve verzi Combi. Ani jeden model neprošel takzvaným losím testem prestižního švédského časopisu Tekniken Värld. V čem je problém nových vozů?

Při losím testu se posuzuje stabilita vozů při náhlém vyhýbacím manévru - řidič strhne řízení, jakoby se na silnici před ním náhle objevila překážka. Tvrdý test se stal v průběhu let už tradiční zkouškou pro nové modely, švédský magazín Tekniken Värld je svými losími testy vyhlášený (ve Švédsku je právě los dost běžnou "překážkou" na silnicích), vždyť je taky provádí už od 70. let minulého století.

 

Při testu stability auta neuhýbají před skutečným losem, ale na polygonu musí absolvovat vždy stejný prudký manévr přesně definovaným esíčkem, které ohraničují kužely.

 

Dráhu auta projíždějí vždy několikrát, většinou na zcela suché vozovce. Zatížena jsou tak, jako by byla plně obsazená a kufr naložený zavazadly. Stabilita vozu se pak posuzuje podle toho, jakou rychlostí je schopný esíčko projet, aniž by bořil kužely nebo se dostal do smyku či dokonce laboroval s převrácením.

 

 

Aby auto prošlo, mělo by losí test projet alespoň rychlostí 72 km/h. Nejlepší vozy ho zvládnou i v rychlosti přes 80 km/h.

 

Jenomže nové škodovky nezvládají ani sedmdesátku! Teknikens Värld otestoval modernizovaný hybridní Superb a naposledy i Octavii čtvrté generace ve verzi Combi. "V rychlosti 72 km/h porážela kužely," podotýká švédský magazín. Podívejte se ve videu:

 

 

Pro Octavii tak zůstalo maximem 70 km/h, ale magazín podotýká, že ani v této rychlosti se na trati nechovala dobře, za což nejspíš může horší funkce elektronického stabilizačního systému ESC.

 

Právě ESC (Electronic Stability Control) nebo také ESP (Electronic Stability Program) mají zvyšovat kontrolu nad vozidlem v krajních jízdních situacích, a v závislosti na jízdních podmínkách snižovat nebezpečí smyku a zlepšovat jízdní stability.

 

Škodu Octavii Combi 1.5 TSI v testu porazila konkurenční hybridní Toyota Corolla Touring Sports 2.0, která test zvládla v rychlosti 74 km/h, a také další hybridní kombík Kia Ceed SW, který zvládl dokonce 78 km/h.

 

 

Magazín upozorňuje, že Octavia má přitom skvělé výsledky v testech brzdného výkonu, při kterých zastaví ze 100 km/h na 34,2 metru. Špičkový brzdný výkon ale při losím testu nestačí. Octavia se sice při testu nedostala úplně mimo trať, ale ani tak nemohla projít.

 

Pro Škodovku to při vstupu nové generace na švédský trh není dobrá zpráva. "Škoda bere testy Teknikens Värld se vší vážností, protože bezpečnost je naší největší prioritou. Testy budou vyhodnoceny v továrně v České republice a současně provedeme důkladnou analýzu možných příčin. Dokud nebudeme mít závěry našich expertů, nemůžeme výsledky komentovat ani spekulovat, co za výsledkem stojí," uvedla pro švédský časopis mluvčí Škoda Sweden Veronica Nilsson.

 

Před Octavií přitom v losím testu zklamal i modernizovaný hybridní Superb iV. Ani on si na polygonu s prudkým manévrem v rychlosti 72 km/h nedokázal poradit. Během jedné z jízd dokonce vyjel ze záběru kamery, což by v reálném provozu nejspíš znamenalo, že skončí ve škarpě.

 

 

Nové škodovácké kombíky v losím testu doplácejí na mohutnou a objemnou záď. Například menší hatchback Scala prošel naprosto v pohodě a porazil i Mazdy 3 či Kiu Ceed.

 

To Superb do zásuvky škrtl kužel už při rychlosti 65 km/h. A v dalších fázích ukázal, jak složité může být kontrolovat jeho těžký zadek - řidič musel nejdřív bojovat s nedotáčivostí, pak zas s přetáčivostí. Větší rychlost než 70 km/h auto nezvládlo.

 

 

"Všechny naše vozy jsou pečlivě testovány a mají nejvyšší hodnocení pěti hvězdiček podle normy Euro NCAP. Celkově to značí vynikající výkon v oblasti ochrany před nárazem. Vozy jsou navíc vybaveny rozsáhlou technologií, která zabraňuje kolizím. Vývojové oddělení už pracuje na posudku a věřím, že v blízké budoucnosti přijdeme s řešením a poté budeme mít možnost o případném problému poskytnout více informací," doplnila švédská mluvčí Škodovky.

 

Spolu se Superbem iV pohořel i Volkswagen Passat GTE. Přitom Mercedes-Benz třídy C dokázal projet esíčko v rychlosti 74 km/h a Peugeot 508 ještě o 4 km/h rychleji.

 

 

Losí test patří mezi výrobci aut k nejobávanějším testům. Propadly při něm už i jiní šampioni. Jeep Grand Cherokee při manévrech zničil několik předních pneumatik, dvakrát selhala Toyota Hilux, neuspěla ani RAV4 a řada dalších. Hlavně velkým SUV mnohdy hrozí převrácení. Ale problémy mívají i nižší auta - losí test magazínu Tekniken Värld se ostatně proslavil v roce 1997, kdy se během zkoušky převrátil nový Mercedes-Benz třídy A.

TN.cz