Hledej
Zkoušky bezpečnosti

Nové crash testy. Jak si vedla Scala v konkurenci Tesly a Mercedesů?

Crash test Škody Scala - 13
Zdroj: Euro NCAP / dTest

Červencovými nárazovými zkouškami Euro NCAP prošly nové modely Škoda Scala, DS 3 Crossback, Kia Cee’d, Mercedes-Benz třídy B, Mercedes-Benz GLE a Tesla Model 3. Jak v testech bezpečnosti dopadly?

Nákup nového auta se neobejde bez důkladného srovnávání řady vlastností a parametrů. Jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru je bezpečnost. Poslední testy Euro NCAP ukázaly, jak je na tom s aktivní a pasivní bezpečností šest nových modelů.

 

“České motoristy z nově otestovaných vozů asi nejvíce zajímá model mladoboleslavské automobilky Scala. Tento hatchback získal pět hvězd, tedy velmi vysoké hodnocení,“ komentuje výsledky červencových testů Michal Mikoláš, redaktor časopisu dTest. Spotřebitelská organizace dTest je členem iniciativy Euro NCAP, která testy bezpečnosti automobilů v Evropě organizuje, a výsledky stovek testovaných vozů zveřejňuje ve veřejně přístupné databázi.

 

 

Ochranou dospělých se Škoda Scala řadí do nejvyšší špičky, v hodnocení získala 97 %. Prokázala tak vysokou bezpečnost při čelním nárazu celou šíří vozu, případně částí vozu. Dobré hodnocení obdržela také za boční náraz do auta nebo do sloupu. Pozitivně dopadlo i měření zjišťující nebezpečí poranění krku při nárazu dozadu. Rovněž ochrana dětí a chodců je v podání Scaly potěšující. Vysoké známky obdržely především nárazník vozu a přední část kapoty.

 

 

”Naši vývojáři důsledně pracují na neustálé optimalizaci aktivní a pasivní bezpečnosti našich vozů. S modelem Scala jsme do třídy kompaktních vozů uvedli několik nových asistenčních systémů, dosud známých jen z vozů vyšších segmentů. Nejlepší možné hodnocení modelu v podobě pěti hvězd v evropských referenčních testech bezpečnosti vozů je potvrzením naší každodenní práce. S tímto výsledkem mají všechny naše aktuální modelové řady nejlepší známku od Euro NCAP,“ říká člen představenstva Škody Auto za oblast technického vývoje Christian Strube.

 

Až na jednu výjimku

 

Až na jednu situaci zvládla Škoda Scala bez problému i test aktivní bezpečnosti, tedy fungování inteligentních systémů schopných předejít hrozící kolizi s vozidlem, chodcem, cyklistou či jinou překážkou. Patří sem i systém upozornění na nezapnutí bezpečnostních pásů, systém pro udržení vozidla v jízdním pruhu, omezovač rychlosti a také autonomní krizové brzdění.


Podívejte se na záznam zkoušek Škody Scala:

 

”Test automatického brzdění proběhl v různých scénářích – vůz se blížil ke stojícímu i jedoucímu vozu, v rámci ochrany chodců pak byly mimo jiné situace, kdy dítě nenadále vběhlo do silnice, nebo cyklista vozidlu zkřížil cestu. Právě situace, kdy dítě vběhne zpoza zaparkovaných aut do cesty přijíždějícímu vozu, jako jediná pro Scalu dopadla pouze průměrně. V ostatních situacích byla většinou dobrá,“ popisuje Michal Mikoláš.

 

 

Za ochranu cyklistů udělili zkušební komisaři plný počet bodů – šest – i díky tomu, že Scala nabízí Asistent hlídaní jízdního pruhu (Lane Assist) a Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City a prediktivní ochranu chodců a cyklistů už v základu. Na přání je k dispozici i Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist), který rozpozná pomocí dvou radarů na zádi, když se zezadu blíží vozidla, která mají v úmyslu předjíždět nebo se již nacházejí v mrtvém úhlu výhledu řidiče. Scala tak v této kategorii velmi dobré hodnocení v podobě 3,5 z maximálně možných čtyř bodů.

 

Jak si vedly ostatní modely?

 

V aktuálních testech si chválu zaslouží i další testované modely. Oba mercedesy, Tesla i vybavenější varianty modelů DS 3 Crossback a Kia Cee’d dostaly pět hvězd. Verze modelů Kia a DS 3 bez balíčku aktivní bezpečnosti získaly o hvězdu méně. Ukazuje se tak, že na plné hodnocení v aktuálním testovacím programu nestačí pouze postavit auto s dostatečně pevnou a spolehlivou konstrukcí – je třeba vůz vybavit chytrými systémy, které automobil a zejména lidské životy dovedou ochránit tím, že kolizi zcela předejdou.

 

European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) je konsorcium dvanácti ministerstev dopravy, automobilových klubů, svazů pojišťoven a výzkumných ústavů z osmi evropských zemí. Založeno bylo v roce 1997 a sídlo má v belgické Lovani. Provádí bezpečnostní zkoušky aktuálních modelů automobilů a hodnotí jejich aktivní a pasivní bezpečnost. V uplynulých letech se testy postupně zpřísňovaly a nyní zahrnují několik scénářů kolizí. Zatímco dříve se hodnotily výhradně výsledky nárazových testů, nyní se do výsledku stále výrazněji promítá i hodnocení aktivních bezpečnostních systémů a asistenčních systémů.

 

Fotogalerie: Takhle dopadla Škoda Scala v nejnovějších crash testech

1
/
7
Zdroj: Euro NCAP / dTest
Crash test Škody Scala - 9

TN.cz