Prototyp v akci

Nová raketka Hyundai i20 N odhalena při testu. Podívejte se na akční záběry

Téma:

Po úspěšných modelech i30 N a i30 Fastback N vyvíjí Hyundai vysokovýkonnou verzi svého nejnovějšího evropského modelu – nový sportovní hatchback i20 N. Stejně jako ostatní modely N bude i i20 N připraven pro jízdu na závodních okruzích a zároveň homologován k provozu na veřejných komunikacích. Podívejte se na akční testy prototypu.

Automobilka Hyundai otestovala svoje výkonné vozy v extrémních podmínkách na zamrzlém jezeře v severním Švédsku. Poprvé se ukázal i prototyp hatchbacku i20 ve sportovní verzi N.

 

Videa, natočená ve švédském Arjeplogu, ukazují, jak Thierry Neuville, belgický jezdec týmu Hyundai Motorsport v mistrovství světa v rallye (WRC), projíždí na plný plyn zasněženou krajinou za volanty vozů i20 WRC, RM19 a nakonec i v očekávané raketě i20 N.

 

 

Závodní a soutěžní vozy, vyvíjené pro motoristický sport, slouží jako inspirace pro produktovou řadu vysokovýkonných sériově vyráběných vozů označených písmenem N připravených pro jízdu na závodních okruzích.

 

První video, které si můžete prohlédnout v úvodu článku, ukazuje soutěžní vůz i20 WRC, jak sjíždí z nákladního vozidla a vydává se za svitu světlometů umístěných na kapotě na silnice zahalené do laponského šera. Za soumraku nabírá rychlost a zasněženými lesy a serpentinami přijíždí ke svému “hřišti”: zamrzlému jezeru. Jediný zvuk, který se šíří arktickou tundrou, pochází od vytáčeného motoru.

 

V dalším záběru se objevuje závodní prototyp RM19 (Racing Midship) - jede smykem a za sebou zanechává oblaka rozvířeného sněhu. Při pohledu do interiéru je vidět, jak Neuville pracuje s pedály a profesionálně řídí vůz, který v Hyundai označují jako “pojízdnou laboratoř“.

 

 

Inspirace představena…přichází střih a objevuje se (v čase 1:12) prototyp zcela nového modelu i20 N se zamaskovanou přídí a zádí. Za jízdy na sněhu jsou sledujícím nabídnuty jen krátké pohledy na detaily nového modelu. Hyundai slibuje, že podrobnější informace o očekávaném modelu i20 N zveřejní “zanedlouho”.

 

Další záběry chystané novinky nabízí druhé video, ve kterém Neuville popisuje charakter i20 N. ”Je to velmi zajímavý vůz. Velmi precizní. Velmi snadno se ovládá. Motor jde hezky do otáček a také jeho zvuk je velmi zajímavý. Těším se, až tento vůz budu řídit ve WRC!“ prohlašuje. Podívejte se:

 

 

Testování proběhlo na začátku letošního roku na zamrzlém jezeře v Arjeplogu. Zkušební polygon ve Švédsku je mezi výrobci automobilů velmi oblíbený, díky celoroční zimě je to ideální místo pro testování vozidel za extrémních povětrnostních podmínek. Někdy mohou teploty klesnout až k minus 30 stupňům Celsia.

 

Hyundai testuje své vozy v drsných klimatických zónách, aby byla zajištěna jejich bezproblémová provozuschopnost i za extrémních povětrnostních podmínek. Vozidla musejí fungovat ve všech klimatických podmínkách v Evropě, od sálajících letních veder až po zledovatělé zimní silnice.

 

Automobilka ověřovala spolehlivost vozidel za extrémního chladu a testovala jejich výkony v podmínkách srovnatelných s motoristickým sportem. “Vysoké rychlosti a ostré zatáčky vystavují vozidla značnému mechanickému zatížení. Tím jsou prokazovány a potvrzovány jejich schopnosti v drsných podmínkách,” popisuje.

 

 

Korejská automobilka založila svou divizi Motorsport v roce 2012. Hlavním soutěžním jezdcem se stal Belgičan Thierry Neuville a tým vstoupil do WRC se soutěžním vozem i20 WRC v sezoně 2014. Již v tomto roce slavili Neuville a Hyundai své první vítězství v Rallye Německo. Celkem dosáhl Neuville v barvách značky Hyundai devíti vítězství, 26 umístění na stupních vítězů a 129 nejrychlejších časů v rychlostních zkouškách. V roce 2019 znovu dovedl tým k vítězství, protože Hyundai Motorsport získal svůj první titul mistra světa v rallye v hodnocení konstruktérů.

 

Hyundai Motorsport kromě vývoje a výroby závodních a soutěžních vozů také testuje nové technologie v řadě vysokovýkonných koncepčních vozů s označením ”Racing Midship“ (RM). Zkušební vozy slouží jako pojízdné laboratoře k vývoji a testování nových nápadů. Nejnovější koncepční vůz RM19 je poháněn vzadu uloženým dvoulitrovým přeplňovaným motorem o výkonu 390 koní a vybaven velkým zadním spoilerem.

 

Hyundai se účastní také závodů cestovních vozů. Poprvé se na start v roce 2017 postavil závodní vůz i30 N TCR. Hyundai od té doby vyvinul ještě další dva závodní cestovní vozy: Veloster N TCR a elektricky poháněný Veloster N ETCR.
 

Související témata:
TN.cz