Čtvrtá generace detailně

Nová Octavia PŘEHLEDNĚ: Už před premiérou o ní víme (skoro) vše!

Nová Octavia, nejprodávanější model značky Škoda přijíždí s upraveným designem i technikou. Dostane nový volant, sedačky, head-up displej, světlomety i motory. Podívejte se na všechny změny podrobně ještě před listopadovou premiérou.

Design nové generace Octavie prozradila Škodovka zatím na prvních skicách, teď přidává fotky s barevnou kamufláží, další úpravy prozrazují i mnohé špionážní snímky z testování. Pojďme se podívat na některé úpravy podrobně a hlavně nahlédnout pod povrch.

 

Čtvrtá generace škodováckého bestselleru narostla ve všech rozměrech - je delší i širší než současná verze a má i větší zavazadlový prostor. ”Octavia má pro značku Škoda velký význam. Proto jsme tento vůz zcela nově vyvinuli. Výsledkem je nejlepší Octavia všech dob, která je ještě prostornější, praktičtější a bezpečnější než kdy předtím,“ slibuje předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.

 

 

Nové tvary a světla

 

Octavia bude mít zcela nový vzhled přídě, tvořený novým přední nárazníkem a ostře řezanými předními světlomety. Zvětšená délka a šířka mají zvýraznit "sebevědomý charakter". V porovnání s třetí generací narostla délka kombíku o 22 mm na 4689 mm a šířka o 15 mm na 1829 mm. Rozměry liftbacku budou stejné, proti aktuální verzi tak naroste o 19 mm na délku a o 15 mm na šířku. Rozvor je 2686 mm.

 

Objem už tak největšího zavazadlového prostoru ve střední třídě narostl u verze Combi na 640 litrů, u liftbacku na 600 litrů.

 

Protáhlou siluetu vozu zvýrazňuje nově tvarovaný, plochý střešní nosič. Až devatenáctipalcová kola z lehké slitiny zase mají dodat vozu dynamický vzhled.

 

Nové tvary přispěly k vylepšené aerodynamice. Verze liftback vykazuje součinitel odporu vzduchu cx od 0,24, karoserie kombíku dosahuje součinitele odporu vzduchu cx od 0,26. Nová Octavia tak bude patřit k vozům s nejlepší aerodynamikou na světě.

 

 

 

Jak Škodovka avizovala dlouho předem, přední světlomety už nebudou rozdělené. Budou nižší a vybavené LED technologií. Ve vrcholné verzi automobilka nabídne full LED Matrix světlomety s několika nezávisle ovládanými segmenty.

 

Do nové bezpečnostní výbavy patří kamera s inteligentní technologií v čelním skle, která rozpozná vozidla jedoucí v protisměru i ve stejném směru, ale i osoby a objekty s reflexními prvky, a jednotlivé segmenty světel vypíná tak, aby nedošlo k oslnění. Octavia také poprvé dostane dynamická směrová světla.

 

 

Víc místa i techniky uvnitř

 

Vnitřní prostor má nabídnout víc komfortu - místo před koleny cestujících na zadních sedadlech vzrostlo na 78 mm. Nový je dvouramenný volant s ozdobnou lištou v chromovaném provedení. Multifunkční varianta umožňuje ovládání 14 různých funkcí pomocí tlačítek a nových otočných chromovaných ovladačů.

 

Nový design má i středová konzole, výplně dveří a přístrojová deska, která je rozdělena do několika horizontálních úrovní a kopíruje tvar masky chladiče.


Octavia je první model značky, který nabídne tzv. head-up displej, který zobrazuje důležité informace přímo na čelním skle v zorném poli řidiče.

 

Dominantní je velká samostatně stojící centrální multifunkční obrazovka s desetipalcovou úhlopříčkou. Doplňuje ji další velký displej Virtuálního kokpitu. Nechybí dnes už nepostradatelné nástroje pro propojení s chytrými telefony ať už bezdrátově nebo prostřednictvím USB.

 

 

Čtvrtá generace posiluje i asistenční systémy - vůz pomáhá řidiči mírným zásahem do řízení v případě hrozící srážky s chodcem, cyklistou nebo jiným vozidlem. Varování při vystupování z vozu upozorňuje řidiče před otevřením dveří, že se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista. Pomocí funkce Detekce rukou auto kontroluje, zda má řidič ruce na volantu a v případě zdravotní indispozice zjistí, že řidič vozidlo neovládá. V nouzi vůz sám zastaví.

 

Lepší sedačky a paket pro spaní

 

Vůbec poprvé nabízí Octavia ergonomická sedadla, která mají šetřit záda a na přání je i hřát nebo masírovat. V příplatkové výbavě budou i sportovní sedačky.

 

Vnitřní i vnější výbavu opět doplní řada Simply Clever prvků. Například příplatkový paket pro spaní, který obsahuje dvě velké hlavové opěrky na zadních sedadlech a přikrývku. Novinkou je také vylepšená, komfortní sada sítí do zavazadlového prostoru nebo automatické odjištění roletového krytu, nabízené ve verzi kombi. Multifunkční kapsa pod krytem zavazadlového prostoru zase doplní úložný prostor.

 

Už typickým prvkem je deštník ve dveřích řidiče, kde je nově také místo pro smetáček z originálního příslušenství. Novinkou je komfortní plnicí hrdlo, které umožňuje tankování AdBlue také pistolí určenou pro nákladní automobily.

 

Nová Octavia bude nabízena ve výbavových stupních Active, Ambition a Style. V průběhu roku 2020 doplní nabídku oblíbená verze Scout a sportovní Octavia RS.

 

Zemní plyn i hybridní pohon

 

Pod kapotou budou moderní motory TDI a TSI, automobilka slibuje, že společně s vylepšenými aerodynamickými vlastnostmi přinesou výrazně nižší spotřebu i emise.

 

Nabídku naftových a benzinových motorů doplňuje ekologická varianta s pohonem na zemní plyn (CNG) - motor 1,5 TSI má výkon 96 kW (130 k). Celková kapacita tří nádrží na zemní plyn činí 17,7 kg. V případě potřeby je k dispozici nádrž na benzin o objemu 9 litrů.

 

 

Škodovka poprvé nabídne i motor s mild-hybridní technologií - u tříválcového motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) a čtyřválcového motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG použila 48V řemenový startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Je tak možné se zcela vypnutým spalovacím motorem plachtit, shromažďovat energii získanou rekuperací při brzdění nebo naopak využít točivý moment elektromotoru a zlepšit tak možnosti spalovacího motoru tzv. boostem. Motor je také při startu tišší a doprovází jej méně vibrací.

 

Oba zmíněné motory jsou také nabízeny ve variantě bez mild-hybridní technologie, a to v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou.

 

U motoru 1,5 TSI a také u naftových motorů je použita nově vyvinutá převodovka určená pro motory s vysokým točivým momentem. Motor 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k) je nabízen výhradně s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Všechny motory TSI jsou vybaveny filtrem pevných částic.

 

Plug-in hybridní hnací ústrojí Octavie iV kombinuje benzinový motor 1,4 TSI s elektromotorem. Škoda ho nabídne ve dvou výkonových variantách - s celkovým systémovým výkonem 150 kW (204 k) i 180 kW (245 k). Obě provedení budou vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou DSG.

 

Čistější diesely

 

Tři nové naftové motory pokryjí výkonové spektrum od 85 kW (115 k) do 147 kW (200 k). Dvoulitrové TDI patří k nově vyvinuté generaci Evo. Jsou vybaveny filtrem pevných částic a také novou evoluční řadou úpravy výfukových plynů SCR. Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou. Díky této metodě a druhému katalyzátoru se snižují emise oxidů dusíku v porovnání s předchozí generací motorů o přibližně 80 %.

 

Varianty motorů o výkonu 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k) jsou na přání nabízeny s pohonem všech kol.

 

Tři podvozky a elektronické ovládání převodovky

 

Standardní podvozek Octavie doplní další dvě varianty - o 15 mm snížený sportovní podvozek a podvozek v rámci paketu pro špatné cesty, který zvyšuje světlou výšku o 15 mm. Na přání je k dispozici adaptivní podvozek DCC, který automaticky upravuje tlumící charakteristiku a pérování.

 

Nová Octavia je také první model Škodovky, který nabídne ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire. Řazení převodových stupňů tak neprobíhá mechanicky, ale elektronicky. Známou volicí páku tak ve středové konzoli nahradí nový ovládací modul s malým přepínačem.

 

Na ceník a také na finální podobu nové Octavie si musíme ještě počkat.Čtvrtá generace bude mít světovou premiéru 11. listopadu v Praze.

 

V uplynulých letech Škoda prodala každoročně přibližně 400.000 vozů řady Octavia, třetí generace kompaktního vozu tvořila přibližně třetinu celkových prodejů tuzemské značky. V současné době je model nejprodávanějším vozem v České republice, Rakousku, Švýcarsku, Finsku, Maďarsku, Polsku, Srbsku a v Bělorusku.

 

Téměř dvě třetiny prodaných vozů jsou kombíky. Octavia combi je také nejprodávanějším kombíkem v Evropě a nejoblíbenějším dováženým vozem v Německu. I proto uvede škodovka na trh nejdříve verzi kombi, liftback bude následovat o několik týdnů později.

GALERIE: Škoda Octavia

1
/
6
Zdroj: AKTU.cz
Škoda Octavia - 1

TN.cz