Hledej
Dálniční autopilot

Nissan se pouští na tenký led. Auto půjde řídit bez rukou na volantu

Nový systém od Nissanu
Zdroj: Nissan News

Nový systém od Nissanu má umožnit navigovanou jízdu bez toho, aby řidič musel mít ruce na volantu. Automobilky dosud podobné “autopiloty“ pouze testují. I Tesla u svých "samoříditelných" elektromobilů pořád dokola upozorňuje, že ruce řidiče musí být na volantu.

Nissan představuje pokročilou technologii podpory řidiče. Chce dostat na silnice auto, které zvládne jízdu, aniž by měl řidič ruce na volantu.

 

Nový systém využívá navigační systém, který pomáhá manévrovat vozidlo podle předdefinované trasy na určených silnicích. Aby řidič asistenta aktivoval, musí nejprve v navigaci nastavit cíl cesty a vytvořit předdefinovanou trasu.

 

Pak může navigovanou jízdu zahájit stisknutím tlačítka. Systém pak pomáhá udržet vozidlo ve středu daného jízdního pruhu a držet vzdálenost od vozidla před ním při současném dodržování nastavené maximální rychlosti.


Dokonalý není

 

Ale dokonalý autopilot to ještě rozhodně není. Je navržený pouze pro jízdu po dálnici “od nájezdu ke sjezdu“. A nezvládne sám ani předjíždět bez rukou na volantu umožňuje jen jízdu v jednom pruhu.

 

 

Když se vozidlo přiblíží ke sjezdu nebo bude možné předjet pomalejší vůz, systém vyhodnotí vhodné načasování pro odpojení se z pruhu nebo předjetí na základě informací z navigačního systému a 360stupňového monitorování okolí vozu. Řidiče pomocí zvukových a vizuálních signálů vyzve k položení obou rukou na volant.

 

“Pokud vozidlo vpředu jede pomaleji, než je rychlost nastavená řidičem, a systém zjistí, že ho může předjet, upozorní řidiče zvukovými a vizuálními signály. Řidič může odsouhlasit předjetí umístěním obou rukou na volant a aktivací spínače. Po potvrzení od řidiče se vozidlo hladce přesune do předjížděcího jízdního pruhu. Když systém pomalejší vozidlo předjede a vyhodnotí, že je možné se vrátit do původního jízdního pruhu, požádá řidiče o potvrzení, že může vozidlem přejet zpět do tohoto pruhu.

 

Když chce řidič změnit jízdní pruh, umístí obě ruce na volant a aktivuje směrové světlo. Vozidlo změní pruhy poté, co systém vyhodnotí, že je změna jízdního pruhu možná.

 

Když se vozidlo přiblíží ke sjezdu z dálnice na předdefinované trase, zvukovým a vizuálním signálem řidiče upozorní, že navigovaná jízda brzy skončí. Jakmile vozidlo přijede ke sjezdu z dálnice, navigovaná jízda se ukončí a řidič převezme plnou kontrolu nad vozidlem,“ upřesňuje Nissan.

 

První auto na podzim

 

Technologie rozšiřující oceňovaný stávající systém ProPilot bude mít premiéru na podzim 2019. Poprvé by se měla objevit ve vozu Nissan Skyline pro japonský trh.

 

 

Vozidlo používá kombinaci kamer, radarů, sonarů, GPS a 3D mapových dat ve vysokém rozlišení k získání 360stupňových informací o okolním prostředí a přesné poloze vozidla na silnici v reálném čase. “Systém tyto informace používá k zajištění hladkého pocitu z jízdy podobného jízdě se zkušeným řidičem,“ uvádí automobilka.

 

 

Podobným pokročilým systémem poloautonomní jízdy vybavuje svoje elektromobily i americká Tesla. Jenže jsou známy případy, kdy technologie selhala a také tragické nehody způsobené tím, že řidič systém přecenil a místo jízdě se věnoval třeba sledování filmů.

 

Tesla proto důrazně opakuje varování, že řidiči by měli mít ruce na volantu a dávat pozor na cestu, i když mají aktivované poloautonomní řízení.

 

 

Švédské Volvo poloautonomní systém testuje v USA ve spolupráci s Uberem. I tam už se stala tragická nehoda, když vůz srazil chodkyni. Nakonec se ukázalo, že ani při téhle jízdě nevěnoval operátor pozornost vozovce, díval se na video a nestihl včas reagovat.

 

 

Řidič musí sledovat cestu

 

Proto i Nissan varuje, že řidič bude muset věnovat pozornost vozovce a být připraven převzít kontrolu nad volantem, když to budou podmínky na silnici, provoz a vozidlo vyžadovat. „Monitorovací systém v kabině neustále ověřuje, že řidič věnuje pozornost vozovce,“ upozorňuje výrobce.

 

Funkce jízdy bez rukou na volantu není k dispozici v tunelech, ve kterých není signál GPS, na silnicích s obousměrným provozem, na klikatících se silnicích, v oblastech s mýtnými stanovišti a při slučování jízdních pruhů. Když vozidlo vjede do části silnice, kde jízda bez rukou na volantu není k dispozici, systém na to řidiče upozorní předem, aby mohl převzít ruční kontrolu nad řízením vozidla.

 

Dosavadní verze systému ProPILOT pro jízdu v jednom jízdním pruhu na dálnici se poprvé objevila v roce 2016 v malé rodinné dodávce Nissan Serena v Japonsku a získala různá ocenění včetně ceny za inovace v anketě o japonský automobil roku - Japan Car of the Year Innovation Award.

 

Funkcí je v současnosti vybaveno několik modelů včetně elektromobilu Leaf a nejprodávanějších modelů Qashqai, X-TRAIL, Altima a Rogue. Řízení bez rukou na volantu ale stávající systém neumožňuje.

TN.cz