Reakce automobilky

Nissan opustí Evropu a z jeho aut tu budou renaulty? Prý je to jinak

Nissan
Zdroj: Profimedia
Téma:

Japonský Nissan se údajně chystá opustit starý kontinent a evropský trh přenechat strategickému partnerovi, francouzskému Renaultu. "Zaručené zprávy" ale automobilka popírá, prý chce své pozice v Evropě spíš posílit. Jasněji má být na konci května.

Nissan má rozsáhlý plán restrukturalizace, ze kterého prý vyplývá, že vyklidí pozice v Evropě. S odkazem na "zdroje s přímou znalostí plánu" o tom na začátku května informovala agentura Reuters. Automobilka se podle interních zdrojů hodlá víc soustředit na své hlavní trhy v USA, Číně a domácím Japonsku.

 

Jak by měl odchod Nissanu z Evropy vypadat? Trh by přebrali jeho strategičtí partneři v rámci aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Velká část by připadla Renaultu, který má mít na starosti i elektromobily, o plug-in hybridy se postará Mitsubishi. Automobilky mají sdílet vývoj, výrobu i komponenty, včetně elektromotorů a baterií.

 

Spojenectví Renaultu a Nissanu vzniklo už v roce 1999, v roce 2016 se přidalo i Mitsubishi, když Nissan získal 34% podíl ve společnosti Mitsubishi Motors. Alianci patří i dalších sedm značek Infiniti, Renault Samsung Motors, Dacia, Lada, Alpine, Datsun a Venucia.

 

 

Vztahy v alianci jsou však napjaté, v posledních letech jim zasadila další ránu aféra bývalého šéfa celé aliance Carlose Ghosna kvůli údajným finančním machinacím. Mluvilo se o konci spojenectví, nakonec se ale automobilky dohodly na restrukturalizaci a nové strategii, která má naopak vycházet z těsnější spolupráce. A vyplývat z toho má posílení pozic Renaultu v Evropě, Nissanu v Číně a Mitsubishi v jihovýchodní Asii.

 

 

Agentura Reuters teď přišla s tím, že Nissan z Evropy výrazně ustoupí a omezí tu nabídku svých vozů. Některé modely by doknce měly být přeznačené jako modely Renaultu. V prodeji by měly pod značkou Nissanu zůstat jen dobře prodávané crossovery Juke a Quashquai.

 

Kompletní strategický plán by měl Nissan a celé aliance představit na konci května. Dotazy Reuters automobilky odmítly komentovat, teď ale Nissan přece jen přišel s prohlášením.

 

"V návaznosti na článek Reuters zveřejněný 4. května o budoucí evropské strategii společnosti Nissan, pocházející z neznámých zdrojů, bychom se rádi podělili o oficiální odpověď od společnosti Nissan Motor Limited (NML): Nissan je i nadále plně odhodlán posilovat svoji produktovou řadu v Evropě jako součást pokračujícího úsilí o zvýšení konkurenceschopnosti společnosti," vzkazuje automobilka.

 

 

"Nový Juke, který byl uveden na trh v listopadu loňského roku, je prvním krokem k obnově naší produktové řady osobních vozů. Rovněž jsme již začali připravovat náš závod v Sunderlandu ve Velké Británii na výrobu nové generace crossoveru Qashqai," dodává. Nadále prý také pokračuje v plánu elektrifikace modelové řady, včetně příchodu kompletně nového produktu.

 

"Kromě výše uvedeného bychom chtěli zdůraznit, že Grand Automotive Central Europe, oficiální dovozce vozidel Nissan v České republice, Maďarsku a na Slovensku, poskytuje pro nejoblíbenější modely z řady crossoverů speciální záruční balíček. Tento unikátní balíček 10leté záruky je k dispozici pro nové modely Juke, Qashqai a X-Trail," doplnil mluvčí Nissanu v Česku Petr Burián.

 

Japonská automobilka prodává své vozy v Evropě přes třicet let. O jejích problémech se tu ale mluví už dlouho, hlavním jmenovatelem jsou padající prodeje.

 

 

Nissan na starém kontinentu zaměstnává přes 16.000 lidí. V roce 2018 vyrobily jeho evropské továrny v Británii, Španělsku a Rusku přibližně 600.000 vozidel včetně crossoverů, lehkých užitkových vozidel a elektrického modelu Leaf, který byl v roce 2018 nejprodávanějším elektromobilem v Evropě.

 

Celosvětově Nissan nabízí více než 60 různých modelů pod značkami Nissan, Infiniti a Datsun. V roce 2018 společnost prodala 5,52 miliónu vozidel. Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi prodala dohromady 10,76 miliónů aut.

Související témata:
TN.cz