Rady odborníků

Nepodceňujte údržbu! 5 nejdražších poruch aut a rady, jak jim předcházet

Porucha auta
Zdroj: Profimedia
Téma:

Když se vám porouchá něco důležitého, za opravy auta zaplatíte většinou významnou část z jeho hodnoty. Z tohoto pohledu je každá taková oprava drahá, ať máte Ferrari nebo Felicii.

Autobazary každý den odmítají přijmout do prodeje vozy, u kterých jejich majitel nedbal o údržbu a zapříčinil tak špatný technický stav vozu. Odborníci z Auto ESA uvádějí několik častých závad, jejichž příčinou je právě nedostatečná péče. Některým závadám lze přitom velmi snadno předcházet.

 

Výměna tlumičů

Typickým příkladem řetězení závad jsou tlumiče. Špatně fungující tlumiče vedou k vibracím tam, kde se s nimi při vývoji nepočítá. Jejich následkem se opotřebují čepy a stabilizátory, změní se geometrie a vznikne vůle v řízení. Výsledkem je nepříjemně vysoký účet v servisu. Jak se tomu dá předejít? Rada je jednoduchá: Nevymetejte každý kanál a vyhýbejte se dírám. Přes zpomalovací prahy jezděte pomalu.

 

 

Výměna palivového čerpadla

Péče palivové čerpadlo nestojí téměř nic, v porovnání s tím, co může stát jeho výměna. Snažte se udržovat hladinu paliva na minimální úrovni alespoň čtvrtky nádrže. Pokud jezdíte stále na rezervu, koncentrace nečistot a vody v nádrži způsobí časem jeho nevratné selhání.

 

Výměna spojky

Spojka se prostě opotřebovává, její životnost není nekonečná. Ale můžete ji prodloužit jemným zacházením bez rázů a také tím, že ji nebudete používat jako odkládací pedál. Zvykněte si vždy po použití pedálu spojky odložit nohu vedle. Nestůjte na něm, když čekáte na semaforu. Poděkuje vám za to spojka i vaše peněženka.

 

Výměna brzd

Největším nepřítelem brzd je koroze. Pravidelně si nechte vyměnit brzdovou kapalinu, ta totiž časem absorbuje vodu, která způsobí prorezivění zevnitř. Zvenku na brzdy útočí především v zimě sůl. Nejen brzdám, ale i celému podvozku prospěje pravidelné mytí každý týden v myčce, ve které mají trysky i na spodek vozu.

 

Výměna motoru

Vozy průměrného stáří (ale i mladší vozidla) spotřebují během intervalu od výměny k výměně mnohem více oleje, než je náplň v motoru. Pokud se olej do motoru nedolévá, může se stát, že se veškerý olej spotřebuje a motor se zadře. Zadřený motor nelze v mnoha případech opravit a musí se vyměnit celý. Rozhodně lacinějším řešením je pravidelně kontrolovat a dolévat olej, a také včas olej měnit.

 

 

“U nových vozů je záruka podmíněna dodržováním servisního plánu v autorizovaných servisech. Po skončení záruky motivace majitelů dodržovat pravidelné servisní intervaly klesá. Přitom platí, že čím je auto starší, potřebuje více pozornosti a péče, která ale nemusí být vůbec drahá,” říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

Související témata:
TN.cz