Rok po novele:

Nemravné? Pošlete tachometr, vrátí ho stočený. Značka: Na dobírku

Tachometr
Zdroj: isifa.com

Zákaz stačení tachometrů platí už rok, ale na internetu se dají pořád najít nabídky typu: Upravíme vám tachometr! Stočíme hodnoty stavu najetých kilometrů! Na počkání nebo do jednoho dne!

Od loňského října platí novela zákona, která umožňuje tvrdší postihy za stáčení tachometrů ojetých aut. Hrozí až půlmilionová pokuta, pokud vlastník vozu nedoloží, proč a jak s tachometrem manipuloval.

 

Ministerstvo dopravy před rokem vyhlašovalo, jak se konečně s nešvarem v Česku zamete:

 

"Pro majitele vozu, který si nechal tachometr stočit a nedal by na STK protokol o změně, to je až 10 tisíc a pokud se takové podvodné jednání dělá opakovaně, je tam sankce až 500 tisíc. Pokud se prokáže, že stáčel s cílem podvádět, tak je to samozřejmě trestný čin.”


“Sankce půl milionu korun hrozí každému, kdo nelegálně stočil tachometr. Míříme především na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu.”


“Pokud mechanik při opravě nebo výměně tachometru nevystaví protokol a nepředá ho provozovateli silničního vozidla, může dostat pokutu až 50 tisíc korun.“


"Za nelegální změnu záznamu o celkové ujeté vzdálenosti na počítadle bude možné fyzické i právnické osobě uložit pokutu až 500 tisíc korun."

 

Po roce se toho ale moc nezměnilo. Podle statistik má stočený tachometr každé třetí prodávané auto, ceny ojetin podvodníci ovlivňují někdy až o stovky tisíc korun. Řada autobazarů před problémem zavírá oči, asociace prodejců ojetin většinu členů vyrazila, auta ze zahraničí málokdo prověřuje, mnohdy ani není jak.

 

 

A internet je pořád plný nabídek na "nevinné" stočení tachometru. Stačí zadat do vyhledávače.

 

Po pár kliknutích najdete napříklat toto:

 

 

Některé "firmy" dokonce umí upravit tachometr, který jim pošlete poštou! Vrátí vám ho stočený, na dobírku…

 

 

Inventuru počtu firem, které na internetu nabízejí nastavení či úpravy stavu tachometru, opakovaně provádí Sdružení na ochranu vlastníků automobilů - SOVA.

 

“Podle našeho názoru ze zákona vyplývá, že je nelegální nejen provádět úpravy stavů tachometrů, ale i nabízet s tím související služby či vybavení. Podle nás dává zákon velký prostor České obchodní inspekci, aby vyrazila do boje proti firmám, které stáčení na internetu nabízejí. Jsme připraveni inspektorům poskytnout tipy na konkrétní firmy, které jsme na internetu objevili,“ říká předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

 

Mnohé nabídky jsou absurdní a podle sdružení v jasném rozporu s dobrými mravy i zákonem. Na webu se pořád objevují tvrzení jako:

 

“Počítadlo kilometrů není státem cejchovanou mírou, proto je s ním možné libovolně manipulovat... Poskytujeme na naše služby záruku a garantujeme, že není možné žádným způsobem zjistit původní hodnotu... Prodáváme a montujeme zařízení na zastavení načítání kilometrů ve vozidlech... Tachometr upravujeme ("stáčíme“) pouze osobám, které nemají v úmyslu vozidlo prodat, ale úpravou tachometru sledují pouze svůj soukromý cíl!“

 

Sdružení SOVA upozorňuje i na alarmující nárůst prodejců zařízení, která nastavení tachometrů umožňují. “Se zařízením za pár korun jsou schopni nastavit kilometry na tachometru i laikové,“ zdůraznil Veselý.

 

 

Upozorňuje, že při přetáčení tachometrů nejde jen o hmotnou újmu související s podvodným zvýšením ceny ojetého vozu: “Řidič takového vozidla se vystavuje velkému riziku poškození zdraví či ohrožení života. Automobil a jeho důležité díly jsou totiž výrazně jinak opotřebené, než by majitel podle stavu tachometru předpokládal. A to by si měli uvědomit jak prodávající, tak kupující.“

 

Odborníci i některé velké autobazary a také někteří politici opakují, že jediným účinným opatřením v boji proti stáčení je zřízení celoevropského systému, který by porovnával data o najetých kilometrech z národních registrů či databází stanic technické kontroly.

 

 

“Existuje bohužel několik zemí, které mají systém technických kontrol roztříštěný nebo se nechtějí o údaje podělit. Politici na úrovni Evropského parlamentu a Evropské komise by měli tyto země dotlačit k tomu, aby svým laxním přístupem podvody s najetými kilometry organizovanému zločinu neumožňovaly,“ tvrdí Veselý.

TN.cz