Aktualizováno 12.3. 2019 22:40
Auto jako investice

Nemáte v garáži poklad? Tyhle "plechovky" můžou mít cenu!

Mototechna Classic
Zdroj: Aures Holdings / Mototechna Classic

Osmnáct let starý favorit za 60 tisíc korun? Dvakrát starší Škoda 120 dokonce za 80 tisíc? Nemáte v garáži ještě něco podobného? Podívejte se na přehled 10 aut, která sice zmizela z českých silnic, přesto můžou mít velmi slušnou hodnotu. A majitelé o ní mnohdy ani neví.

Možná netušíte, že se vám v garáži pod haraburdím skrývá poklad. I na starých socialistických autech se dá slušně vydělat, přestože na silnici by se za ně většina řidičů asi spíš styděla.

 

Historická auta v posledních letech nabývají na popularitě, mnozí nadšenci do nich ukládají své úspory, aby je za pár let výrazně zhodnotili. Cena 20 nebo 30 let starých aut totiž rychle roste, takzvané youngtimery mohou nabývat na hodnotě i v řádech desítek procent ročně.

 

A nemusí jít o žádné klasické koráby a nablýskané veterány. Mnohdy to jsou auta, která pohledem laika už žádnou cenu nemají. Auta ze zemí bývalého Východního bloku, kterých tu dřív byly plné silnice.

 

 

Třeba taková kdysi běžná Škoda 120. Před pěti lety stála v zachovalém stavu 30 tisíc korun, dnes 80 tisíc i víc. Za legendární "maluch", tedy malinký Polski Fiat 126p z 80. let minulého století s nízkým nájezdem může jeho majitel dostat 70 tisíc, ale pokud počká pět let, cena může podle expertů vyletět i na dvojnásobek. Podobné je to s východoněmeckými dvoutaktními wartburgy nebo žigulíky.

 

"Přesně předpovídat, která auta budou nabývat na hodnotě, je obtížné, nebo spíš téměř nemožné. Obecně se dá říct, že dříve nebo později budou zajímavé jakékoliv vozy s minimálním nájezdem a v původním zachovalém stavu," říká Stanislav Gálik, ředitel inovačního centra AuresLab v AAA Auto. Společnost od loňska úspěšně prodává veterány a investiční auta pod značkou Mototechna Classic.


Od loňského březnu prodala přes 50 vozů v hodnotě skoro 18 milionů korun. A vozy z bývalého Československa nebo dalších socialistických zemí jsou trhákem: 62 % všech prodaných aut pochází právě z bývalého východního bloku.

 

 

Nejvíce se prodalo vozů Škoda Favorit, celkem 8 kusů, ale zákazníky zaujaly i další škodovky od "embéček" po klasickou "stodvacítku". "Očekávali jsme zájem o staré škodovky, ale Favorit rozhodně překvapil. Lidé mají k těmto vozům silný vztah a spolu s nízkým nájezdem to jen zvyšuje jejich investiční potenciál," hodnotí Stanislav Gálik.

 

Jak velkým lákadlem veterány jsou, ukazuje příklad Lady 2103 z roku 1978 s nájezdem pouhých 19 tisíc km, která se v Mototechně Classic prodala během jediného dne.

 

Podívejte se na některé kousky. Opravdu nemáte něco podobného někde v garáži či ve stodole? Současná cena vás může překvapit.

1987 Lada 2106

 

Cena: 120 tisíc.

 

Mototechna Classic - 30
Zdroj: Aures Holdings / Mototechna Classic

 

Nejluxusnější provedení 2106. Originální zachovalý stav, nikdy nevyvařováno apod. Exportní verze 1500 S, málo vídaná hnědá barva. Auto aktuálně nepřihlášeno, k vozu je německý tech. průkaz - lze přihlásit na normální nebo veteránské značky.

 

 

Tohle je exkluzivní kousek, ale i za “obyčejnou“ Ladu v dobrém stavu můžete dostat 70 až 80 tisíc korun.

 

Technické parametry

• Motor: 1500 S

• Výkon: 55 kW (75 koní)

• Objem: 1 500 ccm

• Převodovka: 4 stupňů

• Palivo: Benzín

• Nájezd km: 94 120 km

• Karoserie: Sedan

• Počet míst: 5

• Počet dveří: 4

• Barva: hnědá

• Rok uvedení do provozu: 1987

• První majitel: ano

• STK: Platná STK

 

Mototechna Classic - 33
Zdroj: Aures Holdings / Mototechna Classic

TN.cz