Žebříček

Nejnebezpečnější silnice v Evropě má Rumunsko. Jak je na tom Česko?

Nehoda na dálnici D3
Zdroj: TV Nova
Téma:

Na silnicích Evropské unie loni zemřelo 22.800 lidí, dalších 120.000 utrpělo těžká zranění s doživotními následky. Meziročně došlo k poklesu počtu obětí nehod o 2 procenta. Jak jsou na tom jednotlivé země? Kde jsou silnice nejbezpečnější a kde naopak umírá nejméně lidí?

V roce 2019 zemřelo na silnicích Evropské unie 22.800 osob, to je meziročně zhruba o 2 procenta méně. V průměru na každý milion obyvatel tak vychází 51 mrtvých. Jak jsou na tom jednotlivé státy?
V 15 státech EU se počet obětí nehod vloni meziročně snížil. Ve čytřech státech nedošlo k žádné změně, naopak v osmi zemích byly počty obětí vyšší než v roce 2018.

 

Osm členských států loni zaznamenalo historicky nejnižší počet obětí dopravních nehod: Finsko, Francie, Chorvatsko, Lotyšsko, Lucembursko, Německo, Řecko a Švédsko.

 

V Lucembursku a ve Švédsku počet obětí klesl o více než 30 procent, v Estonsku o 22 procent.

 

Naopak o pětinu vzrostl počet mrtvých v Dánsku, které i tak má páté nejbezpečnější silnice v rámci unijní sedmadvacítky. O 13 procent víc obětí hlásí za loňský rok Slovinsko.

 

 

Vůbec nejbezpečnější silnice byly ve Švédsku, kde na jeden milion obyvatel zemřelo při nehodách 22 osob, následuje Irsko s 29 usmrcenými. Naopak nejhorší údaje přišly z Rumunska s 96 mrtvými na milion obyvatel, následují Bulharsko (89 mrtvých na milion obyvatel) a Polsko (77 obětí na milion obyvatel).

 

"Mezi jednotlivými členskými státy Evropské unie tak panují obrovské rozdíly, v posledním Rumunsku je evidováno 4,4krát více úmrtí než ve Švédsku,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.

 

Pořadí států dle počtu usmrcených na 1 milion obyvatel a meziroční změna (zpracovala Platforma VIZE 0 na základě údajů zveřejněných Evropskou komisí).

 

Evropská komise uvádí, že na jednu oběť dopravní nehody připadá dalších více než 5 osob, jež utrpěly těžké zranění s doživotními následky. Celkově se tak jednalo o zhruba 120.000 případů.

 

Náklady dopravní nehodovosti vyčíslila Evropská komise na zhruba 280 miliard eur ročně, což odpovídá zhruba dvěma procentům HDP celé EU.

 

Počet obětí klesá pomalu

 

V letech 2010-2019 se počet obětí dopravních nehod v rámci celé EU snížil o 23 procent. Je tedy více než pravděpodobné, že se do konce letošního roku nepodaří snížit počty mrtvých ve srovnání s rokem 2010 o předpokládanou polovinu.

 

Největší redukci počtu obětí v daném období vykázaly Řecko (-45 procent), Lotyšsko (-39 procent) a Litva (-38 procent). "Jediné dva státy naopak vykázaly zvýšení, konkrétně Malta o 23 a Nizozemsko o 9 procent. Přesto však jsou jejich silnice v rámci celé EU jedny z nejbezpečnějších,“ doplňuje Roman Budský.

 

Česko si polepšilo

 

V České republice v roce 2019 zahynulo 58 osob na milion obyvatel, to je meziročně o 6 procent méně. "Zatímco v roce 2018 Česká republika zaujala v pomyslném unijním žebříčku 21. pozici, vloni to bylo 17. místo. Díky tomu, že dané pořadí již nehodnotí Velkou Británii, je tento výsledek o jednu pozici lepší. I tak by se jednalo o zlepšení o tři místa,“ říká Roman Budský.

 

 

Ve srovnání s rokem 2010 byl u nás vloni počet obětí nižší o 23 procent, což odpovídá celounijnímu průměru. Celkové ekonomické náklady nehodovosti za rok 2019 dle odhadu Centra dopravního výzkumu v ČR dosáhly cca 80 miliard korun.

TN.cz