Ani SUV nestačí

Nejlepší auta pro velkou rodinu. Převážet tři děti už je problém!

Děti v autě
Zdroj: Profimedia

Velké rodiny se třemi dětmi mají při výběru auta velmi omezený výběr. Ani řada velkých SUV totiž nedokáže bezpečně převážet tři autosedačky vedle sebe. Podívejte se, které vozy to zvládají a které naopak mají se třemi dětmi problém.

Narození třetího dítěte postaví před rodiče řadu nových výzev. A jednou z těch nejtěžších je volba vhodného auta. To staré pro rodinu se třemi ratolestmi nestačí? Bude třeba poohlédnout se po novém. Jenomže vybrat to pravé rozhodně není nic jednoduchého! Ani do sedmimístných SUV totiž mnohdy tři dětské sedačky bezpečně nenaložíte.

 

Pokud nechcete rovnou dodávku, budete mít hodně omezenou volbu. Rodinných MPV na trhu ubývá a “esúvéčka” často nejsou tak velká, jak se tváří z venku.

 

První možností, jak naložit pětičlennou rodinu, je jednu z dětských sedaček umístit na sedadlo spolujezdce. Jenomže pak se musí jeden z rodičů nacpat mezi dvě autosedačky do zadní řady. A to není zrovna pohodlné. Navíc vozit nejmenší dítě vpředu má svá úskalí - sedačka musí být otočená dozadu a musí být deaktivovaný airbag. Zadní sedadla jsou pro děti obecně bezpečnější.

 

 

Takže potřebujete auto, které pojme v zadní řadě tři sedačky vedle sebe, nebo má třetí řadu, ve které jsou sedadla vhodná pro převážení dětí.

 

Podívejte se, jak si v tomto ohledu vedlo 16 SUV a MPV (velkoprostorové víceúčelové vozy), které testoval magazín What Car?

 

Zkouška byla poměrně jednoduchá - redaktoři se snažili namontovat tři dětské sedačky, buď do druhé řady, případně využít i tu třetí u sedmimístných aut. Jedna ze sedaček byla určena pro kojence, druhá pro batolata, třetí pro větší dítě. Dvě větší sedačky měly Isofix, nejmenší je možno použít se základnou pro Isofix nebo připoutat bezpečnostním pásem.

 

 

Test bral v potaz testy Euro NCAP, které uvádějí, na kterém sedadle lze použít dětskou autosedačku, informace lze najít také v manuálu každého vozu.

 

Testem prošlo sedm běžných SUV, tři sedačky se vešly jen do dvou z nich! Úspěšně prošly modely Kia Sorento a Peugeot 5008.

 

Citroën C5 Aircross sice stojí na stejné platformě jako Peugeot 5008, ale nemůže mít sedm sedadel. Všechny tři zadní sedadla se dají posouvat dozadu a dopředu, což umožňuje zvýšit pohodlí. Dokonce se povedlo tři sedačky do zadní řady vedle sebe vmáčknout - dvě vnější zajistit Isofixem a nejmenší pásem, ale její použití v této poloze není povolené, takže smůla: do C5 se vejdou jen dvě děti.

 

Nejnovější Honda CR-V lze objednat v sedmimístné verzi. Dvě sedadla v poslední řadě se šikovně vytahují z podlahy. Jenomže nemají Isofix a použití dětské sedačky na nich není dovoleno. A to samé platí i pro prostřední sedadlo v druhé řadě. Takže závěr je stejný, jako u C5 Aircross: Bezpečně lze převážet jen dvě děti v autosedačkách.

 

 

U největšího SUV korejské značky Hyundai Santa Fe platí to samé jako u Hondy. Sedmimístná verze je možná, dokonce je ve třetí řadě dost místa a se sedadly se skvěle manipuluje. Jenomže dítě v autosedačce se na nich opět převážet nesmí. To je oficiálně povoleno jen ve druhé řadě na dvou vnějších místech s Isofixem. Tři autosedačky opět podle předpisů nepřevezete.

 

 

Kia Sorento může mít ve třetí řadě dvě velká sedadla s dobrým přístupem. Sice nemají Isofix, ale převážení autosedaček pro batolata a větší děti s použitím bezpečnostního pásu je povoleno! V druhé řadě sice není možné použít dětskou sedačku na prostřední pozici, ale i tak se v sedmimístném Sorentu bezpečně svezou čtyři děti.

 

 

Mazda CX-5 má podobné rozměry jako Honda CR-V a také třeba Škoda Kodiaq, ale k dispozici je pouze pětimístná varianta a navíc není možné použít autosedačku na prostředním místě druhé řady. Pětičlenná rodina se třemi malými dětmi má smůlu.

 

 

Peugeot 5008 je povedeným křízžencem SUV a MPV. Má tři samostatná sedadla ve druhé řadě, která se sklápí a posouvají. Všechny mají úchyty Isofix a horní upínací body, takže tři sedačky se bez bezpečně vejdou vedle sebe. Při použití nejmenší autosedačky se širokou základnou pro Isofix může být problém, ale případně lze jednu ze sedaček připoutat pásem. Ve třetí řadě sedadel Isofix není, ale autosedačky připevněné pásem jsou povoleny. Jediné mínus: Ve chvíli kdy jsou autosedačky za sebou ve druhé i třetí řadě, vzadu už moc místa na nohy nezbývá.

 

Škoda Kodiaq má sice ve druhé řadě úchyty pro Isofix na všech třech místech, ale při tři testované sedačky se tam vedle sebe prostě nenacpou. Takže pokud byste Kodiaqa chtěli pro pětičlennou rodinu, museli byste najít užší sedáky pro starší děti a kojence umístit mezi ně. U sedmimístné verze podle Euro NCAP nelze ve třetí řadě dětské autosedačky použít, navíc je k nim už trochu obtížnější přístup, i když se druhá řada dá sklápět a posouvat.

 

Víc peněz = víc muziky

 

Zkouškou prošla také čtyři luxusní SUV. A dopadla lépe než jejich levnější sourozenci. Tři ze čtyř testovaných modelů mohou bez sebemenších problémů převážet tři dětské sedačky. Konkrétně: Audi Q7, Land Rover Discovery a Volvo XC 90. Audi Q7 bylo nejprostornějším vozem celého testu - sedmimístný vůz má Isofix na všech pěti sedačkách ve druhé a třetí řadě, spoustu místa a výborný přístup k zadním sedadlům.

 

 

Naopak u BMW X5 to bylo trošku komplikované - ve druhé řadě jsou Isofixy jen na vnějších místech, ve třetí řadě nejsou žádné. U třetí sedačky si tak rodiny musí vystačit se zajištěním pomocí pásu.


MPV je pořád pro rodinu perfektní

 

Výborně si vedly i čtyři testované vozy skomírající kategorie MPV. Do všech se vejdou tři sedačky připoutané Isofixem. Sedmimístné modely Seat Alhambra a VW Touran jsou vybaveny úchyty pro Isofix na všech místech ve druhé i třetí řadě.

 

 

Ford Galaxy pohodlně pojme tři sedačky s Isofixem do druhé řady. Ve třetí řadě Isofixy nejsou, ale lze použít sedačky připoutané pásem. To v Opelu Combo Life XL se vejdou tři sedačky vedle sebe do druhé řady, ve třetí už ale jejich použití Euro NCAP nepovoluje.

 

Jediný elektromobil

 

Zkouškou prošel i jediný elektromobil, který je v současnosti schopný převézt vzadu víc než dvě dětské autosedačky.

 

Tesla Model X může být nakonfigurován s pěti, šesti nebo sedmi sedadly. Nejpraktičtější možností pro větší rodiny je šest míst, protože děti mohou při nastupování pohodlně projít mezi druhou řadou a dostat se na nejzadnější místa. Všechna sedadla mají úchyty Isofix. Druhá řada se dá sklápět a posouvat.


Nejlepší vozy testu:

 

Velká SUV - Peugeot 5008

 

Velká MPV - Seat Alhambra

 

Menší MPV - Volkswagen Touran

 

Luxusní SUV - Audi Q7

 

Elektromobil - Tesla Model X

TN.cz