Nahlédněte do výroby

Nákaza, fronta u brány i problémy se šátky. Jak ve Škodovce bojují s virem

Téma:

Přísná opatření ve fabrikách automobilky Škoda budou pokračovat až do konce května. Výroba najela na třísměnný provoz, ale restart se neobešel bez problémů. Ve Škodovce se dokonce objevily případy nákazy. Podívejte se, jak se česká automobilka snaží eliminovat další případy.

Škoda Auto obnovila výrobu ve všech třech českých závodech na konci dubna. Restart provázelo 80 různých hygienických předpisů, přesto se už začátkem května dva zaměstnanci nakazili nemocí Covid-19 a Škodovka musela opatření ještě zpřísnit.

 

Jak probíhá výroba škodovek v době mimořádných opatření? Podívejte se ve videu v úvodu článku.

 

"Jednalo se o dva zaměstnance, nepracovali na stejném místě. Jeden pracoval v hale F17 a druhý v hale F2. My jsme okamžitě informovali ostatní zaměstnance, kteří s těmito dvěma přišli do styku," informoval vedoucí komunikace Škoda Auto Tomáš Kotera.

 

 

Oba zaměstnanci se ihned dostali do domácího léčení a všichni jejich kolegové, s kterými přišli do kontaktu, se museli řídit doporučením hygienické stanice. Ve většině případů musí absolvovat čtrnáctidenní karanténu. Firma pracoviště obou zaměstnanců vydezinfikovala, dezinfekcí prošly i společné prostory jako závodní jídelna či sociální zařízení.

 

"Dalo se očekávat, že se po návratu mnoha tisíc zaměstnanců z různých koutů ČR v našich závodech nějaké případy nákazy objeví. Díky 80 přijatým hygienickým opatřením a přesně stanoveným postupům v takové situaci je však riziko šíření eliminováno na minimum," ujišťují odbory.

 

Obavy v lakovně

 

V mladoboleslavské lakovně, kde se jeden z nakažených pohyboval, měli zaměstnanci pochopitelné obavy, podle odborářů se ale další nakažení neobjevili. "Skvělá zpráva je, že všichni zaměstnanci, kteří byli vy-hodnoceni jako potenciálně rizikovou skupinou z důvodu kontaktu s touto osobou a byli posláni do dvoutýdenní karantény, jsou po prvním testování zatím negativní," uvedl časopis Škodovácký odborář. "Zaměstnanci mají samozřejmě obavy z možné nákazy, přitom ale někteří bohužel nedodržují nařízení zejména o dodržování rozestupu a vytváří hloučky," podotýkají odboráři.

 

Po obnovení výroby pracovali dělníci na dvě směny, od pondělí 11. května se v Mladé Boleslavi a v Kvasinách vyrábí vozy už také na noční směně. Přes zmíněná opatření se nepodařilo vyhnout dalším problémům.

 

Zákaz shromažďování ve frontě?

 

Mezi opatření proti šíření koronaviru, která jsou všichni ve firmě povinní dodržovat, patří zákaz shlukování ve větších skupinách. Snahou je eliminovat různé porady, společná sezení či fronty. Přesto má opatření své mezery - minulý týden se tvořila fronta u 12. brány mladoboleslavského závodu a zaměstnanci si stěžovali, že zákaz shromažďování nelze dodržet.

 

 

"Pokud zaměstnanci prošli karuselem na této bráně dříve než v 6, 14 nebo 22 hodin, tak měli povinnost si dřívější odchod napracovat. I přesto, že střídání směn běžně probíhá dříve než v celou hodinu, čekali zaměstnanci raději na bráně, až odbije celá, aby jim nehrozila sankce. A tak se tvořily zcela nevhodné fronty, v nichž se zvyšovalo riziko šíření koronaviru," popisuje Škodovácký odborář.

 

Automobilka musela zjednat nápravu a během dvou dní fronty zmizely.


Problematické dýchání přes nanošátky

 

Zaměstnanci si Škodovky mohou vybrat, zda nosit roušku, nebo nanošátek, který automobilka rozdává. Někteří lidí si ale stěžovali, že po zvlhnutí membrány se přes šátky špatně dýchá. Vedení firmy tak nechalo na zaměstnancích, zda si vyberou nanošátek nebo se vrátí k rouškám.

 

Maximální ochrana

 

Automobilka vzkazuje, že se snaží chránit své lidi v maximální míře: "Pomocí rozsáhlých hygienických opatření a změn v organizaci jednotlivých provozů  se Škoda Auto aktivně a účinně brání šíření nákazy COVID-19 na pracovištích a maximálně chrání zdraví svých zaměstnanců. Za tímto účelem automobilka spolu se svým sociálním partnerem Odbory Kovo vypracovala a realizovala více než 80 závazných opatření."

 

Přísná opatření do konce května

 

V celé firmě platí zatím nejvyšší úroveň bezpečnostních a hygienických opatření. A fáze 1 potrvá do konce května. V další fázi pak budou některá opatření postupně zmírňována podle aktuálního vývoje i podle celkové epidemiologické situace a opatření ze strany vlády.

 

 

"Zahájením noční směny se výroba alespoň částečně vrací do zajetých kolejí. Návrat ke stavu před propuknutím koronavirové krize ale bude ještě velmi dlouhý. A to zejména proto, že není vyloučeno, že stále ještě nejsme z nejhoršího venku," připomíná odborový předák Jaroslav Povšík.

 

 

"Můžeme vás však ujistit, že vše máme pod kontrolou, vše je řízené a všichni bojujeme tak, aby naše pracovní místa byla stabilizována, případně ještě stabilnější. Všechna jednání se vedou on-line a ve zkráceném režimu. Akceptujte, prosím, i vy, že tím velmi pomáháte společnosti Škoda Auto včetně koncernu Volkswagen. Někdy je to dobrodružné a s adrenalinem, přesto, prosím, přijměte motto "na prvním místě je zdraví zaměstnanců, jejich rodin, nás všech,“ vzkazuje zaměstnancům Povšík.

Související témata:
TN.cz