Nebezpečné přejezdy

Na železničních přejezdech neumírají jen řidiči. Kde hrozí největší riziko?

Nedáš přednost vlaku, zemřeš! Drsná cedule dělí Česko
Zdroj: TV Nova
Téma:

Česká republika patří k zemím s největším počtem železničních přejezdů. Hlavně přejezdy bez závor patří k nejnebezpečnějším místům na našich silnicích. Kde a komu hrozí největší riziko?

Vloni se na železničních přejezdech stalo 398 nehod, což je proti roku 2018 o 10 víc. Zemřelo při nich 19 lidí a dalších 129 utrpělo zranění.

 

"Přes každoroční pozvolný pokles celkového počtu železničních přejezdů se Česká republika řadí k zemím s největším absolutním i relativním počtem železničních přejezdů. V období let 2006 až 2019 bylo při srážkách s vlakem na železničních přejezdech usmrceno 277 osob,“ říká ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřich Frič.

 

 

Vloni bylo nejvíce nehod na přejezdech v lednu a v červenci. Zatímco v lednu byly při 21 nehodách zraněny 3 osoby lehce a jedna osoba těžce, v červenci byly následky daleko závažnější: 6 usmrcených osob, 2 osoby těžce a 19 osob zraněných lehce.

 

Kde hrozí největší nebezpečí

 

Nejvíce srážek s vlakem (23) se vloni stalo na přejezdech ve Středočeském kraji a také následky tam byly nejhorší (2 mrtví, 4 těžce a 14 lehce zraněných).

 

 

Nejvíce obětí pak měly srážky s vlakem v Královéhradeckém kraji (6 mrtvých), velký podíl na tom měla tragédie, která se odehrála v červenci na přejezdu bez závor v Černožicích na Hradecku. V autě zahynuli čtyři lidé (dva dospělí a dvě děti), byl to nejtragičtější případ srážky auta s vlakem v Česku za posledních 15 let.

 

 

Bohužel smutný trend pokračuje i letos:

 

 

Největší nebezpečí hrozí právě na přejezdech bez závor. A to na silnicích III. třídy a místních komunikacích. “Z hlediska druhu komunikací bylo nejvíce srážek s vlakem na železničních přejezdech evidováno na místních komunikacích (68) a silnicích III. třídy (54). V přepočtu na 1000 železničních přejezdů pak bylo nejvíce nehod evidováno na silnicích II. třídy. Z grafu níže je patrné, že nejméně srážek s vlakem bylo evidováno na účelových komunikacích, byť jsou to komunikace s nejvyšším počtem přejezdů, avšak s nižší intenzitou dopravy,“ doplňuje Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

 

 


Ohrožení řidiči i spolujezdci

 

Mezi mrtvými převažují řidiči osobních aut. Ale ohrožení jsou pochopitelně i spolujezdci a na přejezdech každý rok umírá několik cyklistů.

 

 

“Téměř polovinu usmrcených osob v období let 2006 až 2019 tvořili řidiči osobních automobilů (49 %). Spolujezdci, kteří zpravidla neměli možnost nehodě jakkoli zabránit, se pak podíleli téměř čtvrtinou (24 %),” doplňuje CDV.

 


Na železničních přejezdech dojde ročně k desítkám mimořádných událostí. Jejich viníky jsou v drtivé většině ti, kteří za svou nepozornost či zbytečný hazard zaplatili životem nebo těžkým úrazem. Jak se správně chovat na přejezdu a v jeho blízkosti? Podívejte se na video správy železnic:

 

 

“Všem účastníkům silničního provozu je však potřeba připomínat, že každý železniční přejezd má své číslo a v případě nehody, či podezření na nesprávnou funkci zařízení, je třeba na tísňovou linku 112 toto číslo nahlásit,“ upozorňuje šéf CDV Jindřich Frič.

 


 

V roce 2019 vyhlásilo CDV soutěž s názvem ”Zlepšete dopravu s námi“, která měla za cíl společně vytvořit dopravu bezpečnější, ekologičtější, efektivnější a příjemnější. Soutěž proběhla v období od 25. srpna do 30. listopadu 2019 a byla určena pro žáky základních a středních škol z celé ČR. Zvítězil videoklip ”Neslyšíš, zaplatíš“, který upozorňuje na problematiku nepozornosti chodců na železničních přejezdech:

 

TN.cz