Změna od prosince

Na hranicích hrozí dopravní kolaps! Od půlnoci začalo platit nové mýto

Od sobotní půlnoci začal na silnicích fungovat nový systém výběru mýta. Jeho spuštění budou v prvních dnech nejspíš provázet dlouhé kolony kamionů u hraničních přechodů. Do systému výběru mýta přes satelit totiž stále není přihlášena zhruba třetina kamionů. Bez registrace přitom řidičům kamionů hrozí vysoká pokuta.

Na českých dálnicích je celkem 1300 kilometrů zpoplatněných úseků. Aby na ně mohly kamiony vjet, potřebují se přihlásit do mýtného systému přes palubní jednotku. Tu ale stále nemají tisíce nákladních aut.

 

"Aktuálně máme přihlášených 90 procent českých vozidel, chybí nám jich zaregistrovat deset tisíc," tvrdí Miroslav Beneš, mluvčí společnosti CzechToll, která výběr mýtného provozuje.

 

I se zahraničními dopravci se jich do nového mýtného systému stihlo zaregistrovat asi 64 procent. A právě cizinci budou podle zástupců CzechTollu asi těmi, kteří budou blokovat provoz na hranicích.

 

Komplikace se tak čekají na hlavních tazích z Německa, konkrétně na dálnici D8 a D6 u Chebu nebo na česko-polských hraničních přechodech v Náchodě, Bohumíně, Chotěbuzi nebo Mostech u Jablunkova.

 

 

Vůbec největší zpoždění a kolony se očekávají u hraničního přechodu Lanžhot na dálnici D2, a to kvůli špatně jazykově vybaveným kamioňákům z Maďarska a Rumunska. Mohou tam být až několikakilometrové kolony.

 

"Posílili jsme kapacitu kontaktních míst na hraničních přechodech, 15 tisíc jsme schopni odbavit za den," vysvětluje Miroslav Beneš. Největší komplikace se nicméně očekávají až v pondělí v brzkých ranních hodinách, v neděli totiž platí zákaz jízdy kamionů.

 

Na provoz na hraničních přechodech budou dohlížet drony a posílené hlídky celní správy. Bez registrace dopravce riskuje až stotisícovou pokutu. Komplikace na přechodech prý budou nejspíš až do středy. Obrovské kolony byly při spuštění mýta například na Slovensku, kde dopravcům prvních čtrnáct dní rozdávali teplý guláš.

Jan Socha, pan tn.cz / TV Nova