Auto jako obrázková knížka

Na autě může být i 10 různých plaket. Jaké byste měli mít a na co jsou

Emisní plaketa
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.
Téma:

Nejde zdaleka jen o dálniční známky, které musíme mít nalepeny v pravém vnitřním rohu čelního okna vozidla. ÚAMK upozorňuje na to, že povinné nebo vhodné jsou i mnohé další etikety. Kolik jich celkem může být a jaké?

Nálepkou na zádi vozu můžete ostatní informovat, jak se jmenují vaše děti, stejně tak, že jste třeba rybář nebo potápěč a nebo, že nemáte rád, když se vám někdo “lepí na zadek”… To jsou samozřejmě v dopravě zcela nepodstatné věci. Ale zdaleka nemusí jít jen o ně. Na autě mlže být řada mnohem potřebnějších “nálepek”.

 

Vypovídají mnohé o nás, našem řidičském umění, cílech našich cest i o tom, jak jsme ohleduplní k životnímu prostředí.

 

Nejběžnější jsou dálniční známky. Podle tvaru a barvy se odlišují desetidenní, dvouměsíční a roční dálniční známka. Nálepka pak potvrzuje, že po určitou dobu můžete jezdit po českých dálnicích, kterých máme zhruba 1200 kilometrů.

 

V Česku se dálniční známky lepí zevnitř do pravého dolního rohu čelního skla, tedy k A sloupku u spolujezdce. Za nesprávné umístění může hrozit pokuta.

 

 

Například rakouská papírová známka (může být elektronická i papírová)by měla být nalepena buď v levém horním rohu čelního skla, nebo pod středním zpětným zrcátkem, švýcarská známka patří do levého horního rohu, k tomu si přidejte slovinskou a máte čelní okno jako obrázkovou knihu o vašem cestování po Evropě.

 

Motoristé cestující po Evropě mnohdy potřebují i zelenou či žlutou eko plaketu pro vjezd do center německých měst. Zóny, kam je vjezd pro vozidla bez příslušné plakety pod hrozbou pokuty zakázán, bývají označeny značkou “Umwelt ZONE”. Doplňková tabulka s vyobrazením příslušné ekologické plakety a nápisem "frei" pak upřesňuje, která vozidla mohou do vyznačené ekologické zóny vjet.

 

Plaketa se lepí na vnitřní stranu čelního skla, a to vpravo dolů (k dálniční známce) nebo nahoru. Emisní stupeň ekologické plakety se stanoví podle evropské emisní směrnice uvedené ve velkém technickém průkazu, k získání nálepky je tak potřeba velký techničák předložit.

 

Podobné plakety je potřeba pořídit pro vjezd do emisních zón ve Francii (například v Paříži). Náklaďáky musí mít emisní plakety i v některých zónách v Rakousku.

 

Za čelním oknem aut může být umístěn také průkaz ZTP a ještě přesněji parkovací karta opravňující v místě bydliště ”vlastnit“ parkovací místo.

 

“Obecně pak symbol invalidního vozíčku na vozidle hovoří o tom, že držitel ZTP může parkovat na vyhrazeném parkovacím místě obvykle třeba hned u vchodu do obchodu a podobně. Handicapovaný, jestliže jede, nebo ho někdo jiný veze, nemusí za označené auto platit dálniční známku. Je ale třeba dodat, že to platí jen pro občany dané země, v zahraničí nikoliv,” doplňuje mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

 

Nálepka vozíčku na autě by také ostatní měla upozorňovat, že vozíčkář bude potřebovat dostatečný prostor kolem vozidla pro nastupování a vystupování.

 

 

V ohleduplnost a toleranci od ostatních bude doufat i ten, kdo má na vozidle (obvykle na zadním okně nebo karoserii) nalepenou další známku – zelený kruh a v něm červený trojúhelník s písmenem Z.

 

Tím sami sebe označují začátečníci, tedy čerství držitelé řidičského oprávnění. Dávají tím ostatním na vědomí, že se kvůli nezkušenosti mohou dopustit některých prohřešků.

 

Řidiči a řidičky, kteří nejezdí často a jsou si vědomí svých chyb si někdy toto označení na voze ponechávají po celou dobu.

 

Rodiče často upozorňují nálepkou Baby on board na fakt, že ve vozidle je i malé dítě v autosedačce. Nálepka by měla ostatním říkat: Řidič nebo řidička jezdí klidně, bude výrazně zpomalovat před děrami v silnici, retardéry a podobně. “Pomalu si začínáme zvykat i na to, že některé obchodní domy či dokonce státní instituce pro tyto motoristy vyčleňují speciální, širší parkovací místa, protože se dá očekávat vykládání například kočárku a podobně,” říká Sirota.

 

Méně vnímaví můžeme být k bledě modré nálepce se stylizovaným "propíchnutým" uchem. Ta nebývá tak častá, ale i ona nese důležitý vzkaz - upozorňuje na to, že vůz řídí neslyšící, takže troubit na takového motoristu je zcela zbytečné. Stejně jako se spoléhat, že uslyší zvuk motoru. Ohled je tady znovu zcela na místě.

 

 

Označení CZ, tedy oválná nálepka s mezinárodní značkou našeho státu už pomalu vymizela z našeho běžného života, protože dané označení se nyní nachází na modrém pruhu naší poznávací značky. Nicméně při cestách mimo EU je zcela nezbytné takovouto nálepkou ”ozdobit“ svůj vůz, protože třeba v zemích, jako je Ukrajina nebo Turecko a další, by vás čekala pokuta.

 

Nálepkami LPG nebo CNG jsou označena auta spalující kromě tradičních fosilních paliv také plyn. Takové vozy mohou mít omezený vjezd do některých garáží či parkovacích domů.

 

 

Majiteli garáže například u obchodních domů by měl pro auta na plyn vymezit speciální parkovací místa s dostatečným odvětráváním a čidly na přítomnost plynu. V řadě případů si však provozovatelé nechtějí přidělávat starosti a automobilům s nálepkou LPG nebo CNG prostě do garáží zakážou vjezd. Vnitřním řádem parkoviště pak určí výši pokuty, řidič šetrně jezdící na plyn si má poradit sám.

 

Podle odborníků ÚAMK by se i v českém provozu hodila další dvojice nálepek, která se používá v Japonsku - žluto-zelená ”šipka“, které se říká wakaba, hovoří o tom, že za volantem je mladý řidič či začátečník. A naopak barevný stylizovaný čtyřlístek (koreisha) upozorňuje, že auto řídí senior.

Související témata:
tmz.vo.llnwd.net