Hledej
Za volantem Corolly

Můžou být z hybridů nové diesely? Toyota odpovídá hattrickem

Nová Toyota Corolla - 9
Zdroj: Toyota

Komfortní sedan, ostře vyhlížející hatchback a rodinné kombi. To je trojka, se kterou míří Toyota na český trh. Nové Corolly nabízí ve třech karosářských verzích a hodně si slibuje od jejich nových hybridních motorů. Vyrazili jsme na vyzkoušet, co hybridy umí.

Chcete ostře vyrazit, předjíždět nebo vyjet kopec. Sešlápnete plyn a...nic. Auto hučí jako vysavač a místo prudké akcelerace se jen líně rozbíhá. Tohle je pověst, která provází hybridní pohony a mnohé motoristy od nich odrazuje. Jenže Toyota ukazuje, že největší slabina hybridních pohonů mizí v minulosti. A japonská automobilka boří i další mýtus, že dělá jen nudná auta.

 

Dostali jsme možnost projet si všechny tři karosářské verze nové generace Corolly. A světe div se, žádná nuda, hybridy mají sílu!

 

 

Projíždím ostré serpentýny sportovně vyhlížejícím hatchbackem, uzoučká venkovská silnice se najednou rovná. Ideální příležitost vyzkoušet, co nová generace hybridních motorů od Toyoty umí. Rozdíl je znatelný. Auto sice po prudkém sešlápnutí plynu pořád dost hučí, ale jede! A to docela svižně. Přidávám ještě víc a dostavuje se dokonce radost z jízdy. Zkouším to v kopci, v zatáčkách, na dálnici. Ten pohon pořád není pro milovníky závodění, ale ve štychu už vás nenechá, zabere při předjíždění a pak se klidně vrátí ke svému pohodovému bzukotu. Když na tom budete trvat, umí to i zostra. Jaký to rozdíl proti předchozím generacím.

 

Sedmipalcový displej na přístrojové desce průběžně ukazuje, kdy jízdu režíruje benzín a kdy a nakolik pomáhá elektrika. Nedá mi to a spotřebu kontroluji skoro pořád. A na konci celodenního testu se ukazuje hlavní přednost hybridních motorů: průměrná spotřeba 5,4 litrů benzínu na 100 km. A to s tím neumím jezdit… I když šlapu autíčku na krk, i když zkouším větší sedan, dostávám se maximálně těsně nad šest litrů. Podobně se ukazuje i naložené kombi, ve třech a s nákladem vyjíždíme půl hodiny souvislý ostrý kopec. Zatáčky, brzda, plyn. Výsledkem je spotřeba 6,9 litru, pořád velmi slušný výsledek.

 

 

Hybridy ale spíš nutí řidiče k pohodové jízdě, což rozhodně není na škodu! Když si člověk zvykne a pochopí, jak s pedály zacházet, dobře se sveze a navíc bez problémů stlačí spotřebu ke čtyřem litrům i pod ně.

 

To je přesně ten důvod, proč výrobci tvrdí, že hybridy časem můžou nahradit úsporné diesely. Když přidají na zátahu, jako to udělala Toyota s Corollou, proč ne?!

 

Corollu jsme otestovali ve všech třech karosářských variantách: Novou generaci komfortního sedanu i kompaktní pětidvéřový hatch a kombík Touring Sports, které se k názvu Corolla vrátily po 11 letech. V předchozích dvou generacích je Toyota v Evropě prodávala pod označením Auris.

 

Každá karosářská verze nabízí trochu jiné auto. Jak si vedly? Podívejme se zblízka.

 

Hatchback

Zvenku se mi tahle varianta líbí nejvíc. Toyota popustila designérům uzdu, stačilo pár změna a místo unylého Aurisu je tu kompaktní auto se zajímavými liniemi. Karoserie je hezky vyvážená, rozhodně prospěla mohutnější příď. Design je agresivnější, pozitivně se projevilo rozšíření a snížení. Přesně jak Toyota před pár lety vyhlásila: Konec nudy.

 

Fotogalerie: Corolla jako dynamický hatchback

1
/
16
Zdroj: Toyota
Toyota Corolla - hatchback - 23

 

Hatchback má oslovit mladé řidiče a páry bez dětí. Uvnitř to tomu odpovídá: za volantem je místa dost, ale vzadu se naplno projevuje bolístka japonských aut, dospělý pasažér většího vzrůstu se sem nasouká stěží. Málo místa je na kolena i nad hlavou. A žádná sláva to není ani s kufrem (361 litrů).

 

Vpředu se ale sedí výborně i díky povedeným sedadlům, jsou pohodlné, přitom řidiče i spolujezdce pevně drží na místě. To ostatně platí u všech variant Corolly.

 

Touring Sports

Kombík má s hatchbackem společný jen předek, od středového sloupku je to jiné auto. Pozitivně se projevuje o šest centimetrů delší rozvor (2.700 mm). Evropští zákazníci si na kombíky potrpí, a tak se jim Japonci snažili Touring Sports ušít na míru. V zadní řadě můžou mít větší dospělí opět problém s prostorem na hlavu, děti to řešit nebudou. Rozměry kufru patří Corolla TS v segmentu k větším vozům. Praktické jsou ”kapsy” na bocích zavazadelníku i velký prostor schovaný pod dvojitým dnem. Podlaha se dá po sklopení zadních sedaček jednoduše nastavit do roviny.

 

Fotogalerie: Corolla jako rodinný kombík

1
/
24
Zdroj: Toyota
Toyota Corolla - Touring Sports - 45

 

Přestože Corolla převáží v podpalubí hybridní ústrojí s baterií, nabízí v kufru slušných 598 litrů, o 12 litrů méně než Octavia Combi a o sedm litrů méně než VW Golf Variant, což pro rodinnou Toyotu budou největší konkurenti.

 

Corolly dostaly už v základu hodně bohatou bezpečnostní výbavu a asistenty, které žádná konkurence v nejnižší výbavě nenabízí, což má být další plus pro zákazníky, kteří budou hledat auto pro čtyřčlennou rodinu.

 

Na silnici není kombík až tak živý jako hatchback, ale lépe sedí a jízda je jistější i pohodlnější než v rozdivočelém kompaktu.

 

 

Začátkem října představila Toyota na autosalonu v Ženevě i novou verzi kombíku Corolla Trek. Ten má být reakcí na rostoucí oblibu crossoverů a robustně vyhlížejících vozů v evropské nižší střední třídě.

 

Corolla Trek má o 20 mm větší světlou výšku, “terénní“ nástavce pod předním i zadním nárazníkem a prahy, specifická 17" litá kola či zatmavená zadní skla. V interiéru pak specifická textilní sedadla ve dvoubarevném provedení a barevně sladěné dřevěné obklady.

 

Prodávat se začne v srpnu.

 

Sedan

Vůbec nejpohodovější je ale jízda v sedanu. Podvozek je naladěný na co největší komfort, auto se přehnaně nekolíbá, jen se tiše a příjemně pohupuje. Celkově na silnici hodně překvapilo.

 

Sedan jako jediný z aktuální tříčlenné rodiny nesl i v předchozí generaci označení Corolla, přesto taky prošel dost výraznou proměnou. Trošku přiostřil, ale maska není tak výrazná jako u kombíku nebo hatchbacku. Jemnější jsou rysy světel i nárazníku a jednodušší design Toyota zvolila i na zádi.

 

Fotogalerie: Corolla jako pohodlný sedan

1
/
18
Zdroj: Toyota
Toyota Corolla - sedan - 30

 

Je to elegantní auto určené hlavně firemním zákazníkům. Na delší převážení dospělých vzadu to ale opět není, místa nad hlavou je tu ještě méně než v kombíku.

 

Toyota očekává, že se bude v této verzi prodávat méně hybridů, protože o sedany je velký zájem na východních trzích, kde zatím zákazníci nemají důvod, proč dávat přednost ekologičtějším pohonům před levným benzínem.

 

Motory

U sedanu je i proto k dispozici benzínová 1.6 s výkonem 97 kW a manuální převodovkou nebo automatem. Ale hybridy nechybí - vůbec poprvé má sedan Corolla v Česku v nabídce i zmíněné hybridní ústrojí, konkrétně atmosférickou čtyřválcovou 1.8 kombinovanou s elektromotorem o výkonu 53 kW a planetovou automatickou převodovkou. Dohromady sestava dává výkon 90 kW.

 

Elektrika tu má funkci pomocníka, spalovacímu motoru ulevuje nejvíc při rozjíždění, akceleraci i brzdění, neocenitelná je ve městě. Při klidné jízdě ustálenou rychlosti dokáže na čas převzít i hlavní roli a spalovací motor úplně nahradit. Hybridní ústrojí se samo dobíjí. Právě díky elektrice jsou jednotky proti klasickým zážehovým motorům výrazně úspornější a také čistější.

 

U kombíku i hatchbacku je na výběr o jednu hybridní jednotku navíc! Osmnáctistovku doplňuje dvoulitr. A to je dobře. Nově vyvinutá dvoulitrová verze je totiž lepší. Má zátah, výkon 132 kW, méně hučí a víc jede. Opravdu povedené a výborně vyladěné ústrojí. Hatchback s ním dokáže zrychlit z místa na stovku za 7,9 vteřiny, kombík jen o dvě setiny pomaleji.

 

 

Toyota nicméně očekává, že se kvůli nižší ceně bude lépe prodávat slabší hybridní motor. Hybridům u hatchbacků a kombíků každopádně automobilka hodně věří - očekává, že v Evropě jim dá přednost před benzíny přes 80 % zákazníků. U předchozích modelů Auris volilo hybridy přes 60 % zájemců.

 

Pro ty, kteří budou přesto zatvrzele trvat na zážehovém agregátu, zůstává u hatche i kombi v nabídce přeplňovaný benzínový čtyřválec 1.2 Turbo s výkonem 85 kW, na výběr je u něj mezi automatem a manuálem. Ti, kteří by snad trvali na dieselu, mají u Toyoty smůlu…

 

Ceny

Tady přichází pro mnohé asi největší překvapení. U Corolly totiž neplatí, že hybridy jsou dražší než konkurenční diesely. Naopak!

 

Při srovnání cen hybridního kombi Corolla TS s přibližně stejně vybaveným VW Golf Variant TDI a Škodou Octavia Combi TDI vychází Toyota nejlevněji. O víc než 50 tisíc korun při porovnání dvoulitrového hybridu s dvoulitrovými turbodiesely. A dokonce o víc než 80 tisíc při srovnání hybridní 1.8 s motory 1.6 TDI. V obou případech mají hybridy vyšší výkon.

 

Ceny kombi Touring Sports začínají na necelých 515.000 Kč u benzínu a 585.000 Kč u hybridní osmnáctistovky. Nejlevnější dvoulitrový hybrid s lepším stupněm výbavy pořídíte za necelých 685.000 Kč, s nejvyšší výbavou Executive přijde bez stovky na 805.000 Kč

 

Nejlevnější benzínový sedan stojí 499.900 Kč, u hybridního ústrojí začíná cena na 569.900 Kč, v nejdražší verzi cena šplhá na 714.900 Kč.

 

Hatchback je proti sedanu jen o trochu levnější, základní cena je 489.900 Kč u benzínové varianty a 559.900 Kč u hybridní 1.8.

 

Mínusy

Celkově na mě Corolla udělala dojem. Ale je tu pár detailů, které ho kazí. Třeba zastaralý a bídně ovladatelný multimediální systém běžící na osmipalcovém dotykovém displeji vystupujícím z palubní desky do prostoru. Navigace je někdy až tristní a pravidelně vás zradí ve chvíli, kdy ji nejvíc potřebujete. S tímhle by měli Japonci co nejdřív něco udělat. Hodil by se také nějaký ten USB vstup navíc.

 

Naopak příplatkový head-up displej, který promítá základní údaje na sklo před řidiče, je přehledný a praktický.

 

V interiéru jsou vesměs kvalitní a příjemné materiály, o to víc překvapí a vadí kus tvrdého plastu, na který tu a tam narazíte.

 

Slabinou je i místo v zadní řadě, u hatchbacku se s tím tak nějak počítá, ale dlouháni budou mít vzadu problém ve všech variantách karoserií.

 

Hybridní motory jsou při ostřejší akceleraci pořád hlučnější. Ale to je prostě daň za úspornější jednotku. U osmnáctistovky jsou občas třeba vyšší otáčky a vysavačový efekt je proto výraznější. U silnějšího dvoulitru motor tolik vytáčet nepotřebujete. Oproti předchozím generacím je každopádně nežádoucí hluk výrazně slabší.

 

Corollu mohou zákaznící v Česku objednávat od začátku února. Dobíhající modely předchozí generace budou souběžně v prodeji do poloviny roku.
 

TN.cz