Naštvaní majitelé

Motory škodovek a VW mají “utajený” problém. Přitom ho lze snadno řešit!

Výroba motorů v Mladé Boleslavi
Zdroj: Škoda Storyboard

Majitelé některých vozů koncernu Volkswagen si stěžují na potíže při rozjezdu. Studený motor nepřirozeně cuká a ztrácí výkon. Autorizované servisy přitom prý umí problém poměrně jednoduše vyřešit. Automobilky však žádnou svolávací akci s povinnou návštěvou servisu zatím nevyhlásily, upozorňuje portál Svolávačky.cz.

Problém se týká modelů VW, Audi, Seat a Škoda vybavených benzínovým motorem 1.5 TSI v kombinaci s manuální převodovkou.

 

Na nepříjemné cukání nezahřátého motoru si stěžují majitelé vozů koncernu Volkswagen už od roku 2017, kdy tato pohonná jednotka nahradila starší 1.4 TSI. Volkswagen problém oficiálně připustil teprve v lednu 2019 a uvedl, že ”pracuje na řešení, jak těmto ojedinělým jevům v postižených vozidlech zabránit.“

 

“Největší problém je ztráta výkonu při přeřazení na druhý rychlostní stupeň, kdy motor je již v potřebných otáčkách, ale po přeřazení najednou ztratí výkon a skoro zastaví. Pokud na to nemyslíte a motor při rozjedu z místa nevytočíte na první stupeň více, tak někdy po přeřazení na druhý stupeň dokonce i zhasne,” stěžuje si jeden z majitelů vozu Škoda na fóru skodahome.cz.

 

Další popisují spíš cukání či trhnutí při studeném rozjezdu.

 

 

Podle webových stránek Svolávačky.cz, které se věnují svolávacím akcím automobilek, už přitom existuje poměrně jednoduchá cesta, jak potíže se studeným rozjezdem řešit. Stačí navštívit servis. “Jak se nám podařilo zjistit z několika dobře informovaných zdrojů, autorizované servisy Škoda provádějí již od konce března 2018 úpravu softwaru řídící jednotky, která by měla popisovaný problém řešit,” uvádí Svolávačky.cz.

 

Zároveň ale upozorňují, že automobilky zatím nevyhlásily klasickou svolávací akci, ale servisní kampaň, při které nejsou majitelé vozů výrobcem zváni do servisu dopisem. Úpravu provedou pouze tomu, kdo do autorizovaného servisu přijede z jiného důvodu, nebo o akci ví.

 

“Interní servisní věstník OE:2050744/3 popisuje závadu jako škubání motoru s kódem DADA při jeho zahřívání, za teplot nižších než 70°C. Doporučuje servisům dobití akumulátoru, vypnutí všech elektrických přístrojů a následnou aktualizaci softwaru řídicí jednotky motoru,” popisuje portál.

 

Podle některých majitelů škodovek se však nový software vloni teprve testoval a servisy ho začaly aktualizovat až v průběhu letošního roku. Britský portál HonestJohn.co.uk tvrdí, že i majitelé volkswagenů mají od dealerů rozdílné informace. Některým problém odstranili, jiní prý mají na aktualizaci čekat.

 

 

Navíc ani aktualizace není údajně zárukou, že problém úplně zmizí. ”Přestože se problém zlepšil, nebyl úplně vyléčen,“ cituje HonestJohn jednoho z britských majitelů VW T-Roc, který si nechal software aktualizovat letos v květnu.

 

Podle dostupných informací od automobilek Volkswagen i Škoda Auto by nakonec měla ještě letos proběhnout i oficiální svolávací akce. Půjde ale jen o vybrané varianty benzínového turbomotoru 1.5 TSI, které ztrácejí při rozjezdu výkon a zhasínají, což může být nebezpečné.

 

Majitelé ostatních “cukajících” vozů, kteří nebudou osloveni a pozváni automobilkou, si musí aktualizaci řídící jednotky vyjednat sami v autorizovaném servisu nebo nový software dostanou při nejbližší pravidelné prohlídce.

 

Volkswagen vysvětluje i to, proč mají majitelé rozporuplné informace - zatímco pro některé varianty motoru 1.5 TSI už je nový software připraven, pro jiné se aktualizace dodělává postupně.

 

Benzinový motor TSI Evo s objemem 1,5 litru Volkswagen poprvé nasadil v roce 2017 u Golfu. Postupně jednotku začal montovat i do dalších vozů celého koncernu.

TN.cz