Hledej
Nebezpečný omyl

Mohou jet současně? Na podobných křižovatkách řidiči často chybují!

Vzorová křižovatka
Zdroj: ADAC

Mohou jet obě auta současně? Musí číslo 2 jet pravým pruhem a číslo 1 levým? Nebo má dvojka vždy přednost a může si vybrat, kterým pruhem opustí křižovatku? Víte, která varianta je správná?

Obrázek ukazuje křižovatku řízenou semafory. Ty v tomto případě nerozlišují směry a zelenou tak mají všechna vozidla jedoucí z protilehlých ulic.

 

Pokud by jedno auto jelo rovně a druhé odbočovalo vlevo, byla by situace naprosto jasná: Vlevo odbočující řidič musí dávat přednost.

 

Ale co když obě protijedoucí auta odbočují? Jedno vpravo (číslo 2) a druhé přes křižovatku doleva (číslo 1)?

 

Kdyby měla navazující ulice jen jeden pruh, je to také snadné: Vpravo odbočující vůz (dvojka) jede první, jednička dává přednost.

 

Na obrázku ale obě auta míří do stejné ulice, která má víc jízdních pruhů.

 

 

Ve městech se v takových případech oba řidiči často cpou do stejné ulice najednou. Doleva odbočující šoféři (číslo 1) si mnohdy dokonce myslí, že na to mají právo. Že levý pruh je jejich a vpravo odbočující řidič (číslo 2) by se měl vždycky držet v pravém pruhu.

 

To je však častý a také dost nebezpečný omyl! Upozorňuje na to i německý autoklub ADAC, který přiložený obrázek křižovatky zveřejnil.

 

 

Vpravo odbočující řidič (číslo 2) má v takové situaci přednost. Vždy! I když se z jakéhokoliv důvodu rozhodně opustit křižovatku tak, že vjede do navazující ulice levým pruhem. Může si totiž vybrat.

 

Vlevo odbočující řidiči (číslo 1) nemají žádné právo na to, aby si levý pruh nárokovali pro sebe.

 

Ideální samozřejmě je, když si oba šoféři vyjdou vstříc - dvojka pojede plynule v pravém pruhu, jednička přibrzdí a do levého pruhu vjede, až bude mít jistotu, že zůstane volný.

 

Realita je ale spíš taková, že na podobných křižovatkách dochází často k zbytečným hádkám a nadávkám. A někdy i k nehodám. Pro jistotu tedy ještě jednou: Vlevo odbočující řidič (číslo 1) musí dát přednost. Je velmi nebezpečné automaticky předpokládat, že se protijedoucí řidič zařadí do pravého pruhu.

 

 

Ale pozor, tohle platí jen pro průjezd křižovatkou! Za hranicí křižovatky už se řidiči musí řídit pravidly pro přejíždění z pruhu do pruhu. Příklad: Auto číslo 2 vyjede z křižovatky v pravém pruhu, ale ten po pár metrech končí a mění se v pás pro parkování. Řidič je pak donucen přejet do pruhu levého. Jedničku, která by se v tu chvíli blížila zezadu levým pruhem, už při tom ale nesmí ohrozit ani omezit.

TN.cz